Tryghed i sengen

2. juni 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Tryghed i sengen

Kære Helen,

Først - tusind tak for din bog "Børn og søvn". Den gav mig flere aha-oplevelser og har været med til at få vendt min frustration til forståelse :-)

Jeg er mor til en dejlig pige på 6 mdr. Hun er en glad, smilende, legesyg pige, men som desværre har store problemer med at falde i søvn og haft det siden hun var 3 mdr.

Min datter har store vanskeligheder ved at "slå fra" for omverdenen og falde i søvn. Hun vil så gerne opleve det hele og helst ikke gå glip af noget. Når jeg så går i gang med vores faste putteritual, virker det også lige indtil, at min datter finder ud af, at hun skal til at sove, så kæmper hun for at holde sig vågen.

I sengen nægter hun at falde i søvn - hun begynder at pille ved sengeranden, sparke dynen af og til sidst ligger hun spændt som en flitsbue i mens hun begynder at græde. Jeg har prøvet alle tænkelige råd - også dem i din bog med at nusse, synge, bare holde en hånd på maven og ligemeget hjælper det. Udfaldet er det samme ...

Annonce

... hver gang, og det er gråd. Har også prøvet at tage hende op, hver gang hun er blevet ked af det, fået ro på, og lagt hende igen. Dette ender så med, at hun til sidst begynder at græde, inden jeg når at lægge hende.

I barnevognen, begynder hun at pille indmaden fra hinanden, sparke dynen af, brokke sig og til sidst, begynder hun at græde.

Så hver gang hun skal sove, bliver hun svøbt i sin dyne og vugget i søvn i mine arme! Har også prøvet dit råd med at lægge hende, når hun begynder at rulle med øjnene, det medvirker til, at hun bliver bevidst om, at hun bliver lagt i sin seng og vågner op og græder.

Det er ligemeget hvornår søvntoget kommer - hun vil ikke selv stige på.

Hvordan kan jeg få skabt tryghed i hendes seng, som gør, at min dejlige datter kan finde ro og selv falde i søvn uden at være svøbt ind i dynen og uden at blive vugget inden?
At hun selv frivilligt stiger på søvntoget?

Ser frem til nogle input fra dig :)

Hilsen
Moren til den livsglade pige

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.