Brev:
Tryghed i sengen
2. juni 2016
Alder:
6 mdr.
Tryghed i sengen
Kære Helen,
Først - tusind tak for din bog "Børn og søvn". Den gav mig flere aha-oplevelser og har været med til at få vendt min frustration til forståelse :-)
Jeg er mor til en dejlig pige på 6 mdr. Hun er en glad, smilende, legesyg pige, men som desværre har store problemer med at falde i søvn og haft det siden hun var 3 mdr.
Min datter har store vanskeligheder ved at "slå fra" for omverdenen og falde i søvn. Hun vil så gerne opleve det hele og helst ikke gå glip af noget. Når jeg så går i gang med vores faste putteritual, virker det også lige indtil, at min datter finder ud af, at hun skal til at sove, så kæmper hun for at holde sig vågen.
I sengen nægter hun at falde i søvn - hun begynder at pille ved sengeranden, sparke dynen af og til sidst ligger hun spændt som en flitsbue i mens hun begynder at græde. Jeg har prøvet alle tænkelige råd - også dem i din bog med at nusse, synge, bare holde en hånd på maven og ligemeget hjælper det. Udfaldet er det samme hver gang, og det er gråd. Har også prøvet at tage hende op, hver gang hun er blevet ked af det, fået ro på, og lagt hende igen. Dette ender så med, at hun til sidst begynder at græde, inden jeg når at lægge hende.
I barnevognen, begynder hun at pille indmaden fra hinanden, sparke dynen af, brokke sig og til sidst, begynder hun at græde.
Så hver gang hun skal sove, bliver hun svøbt i sin dyne og vugget i søvn i mine arme! Har også prøvet dit råd med at lægge hende, når hun begynder at rulle med øjnene, det medvirker til, at hun bliver bevidst om, at hun bliver lagt i sin seng og vågner op og græder.
Det er ligemeget hvornår søvntoget kommer - hun vil ikke selv stige på.
Hvordan kan jeg få skabt tryghed i hendes seng, som gør, at min dejlige datter kan finde ro og selv falde i søvn uden at være svøbt ind i dynen og uden at blive vugget inden?
At hun selv frivilligt stiger på søvntoget?
Ser frem til nogle input fra dig :)
Hilsen
Moren til den livsglade pige