Svar: Dreng på 10,5 mdr. vågner ofte om natten
1. juni 2016
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - og tak for dine søde ord til mig :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at din dreng er rigtig glad for brystet, og det lyder også som om, at du er rigtig glad for at amme. Det er super godt, men med den alder han har, så er det rigtig vigtigt, at antallet af amninger trappes ned. Når han dier så hyppigt, som han gør, og ofte ligger ved brystet hele natten, så fylder mælkeindtaget for meget, og det påvirker højst sandsynligt hans indtag af mere rigtig mad i løbet af dag og aften... Og det er en dum cirkel at havne i, for det er netop vigtigt, at han spiser nok rigtig mad, for ikke at søge brystet så meget...
Det vil normalt være passende med 2 amninger i døgnet i denne alder, og da han skal passes om en måneds tid, vil det være rigtig godt, at du ikke længere ammer om dagen - det gør det betydeligt lettere for andre at passe ham. Men samtidig skal du også stoppe med at amme ham om natten, og de to amninger vil jeg anbefale ligger aften og sen aften f.eks. kl 20 og 24. Herefter skal han faktisk ikke have mælk, men sove til næste morgen uden mælk (vand eller andet) og så starte dagen med en portion grød.
Da du ammer rigtig meget, kan du ikke bare fra den ene dag til den anden stoppe amning - du risikerer at få en brystbetændelse og derfor kan det godt være, at du lige nu skal amme 3-4 gange f.eks. evt. tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Men meget hurtigt skal disse amninger skrues væk og noget andet sættes i stedet - altså rigtig mad sættes i stedet.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Kan evt. ammes her i en periode, men en kort periode.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørtbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, stykker af grøntsager, 1/2 hårdkogt æg eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - men ret hurtigt erstattes denne amning af en banan og en kop vand.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30, vand af kop - og får herefter børstet tænder
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter sove videre uden bryst, vand eller andet indtil næste morgen, hvor dagen så starter med en grød.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at fylde din dreng godt op med mad og væske hele dagen igennem jf. denne plan, så du ved, at han som udgangspunkt ikke er sulten eller tørstig om natten.
Det kan overvejes, om ikke far er nødt til at tage over om natten. Far dufter ikke af mælk som du gør, og jeres dreng er så glad for brystet og er blevet ammet så meget, at du ikke kan regne med, at han selv vil sige fra - og ej heller acceptere, hvis du er der og ikke tilbyder brystet. hvis du ikke er der, er den mulighed derfor udelukket. Derfor kan løsningen nogle gange være at far og søn sover sammen i f.eks. 3 nætter og mor sover i et andet værelse. Far kan give masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, berolige, kærtegne, betrygge osv. Han kan gøre det hele, bare ikke amme....
Ellers er det et spørgsmål om at vænne jeres dreng til ikke at behøve brystet for at sove. Han har et søvnassociationsproblem, hvilket betyder, at han er blevet uhensigtsmæssigt afhængig af din bryst og din favn for at kunne falde i søvn og for at kunne komme videre i søvnen om natten.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Jeres dreng er afhængig af at være i din favn, han falder i søvn i dine arme og med brystet - og først når han sover helt, så flyttes han over i sin seng. Det er dette du nu skal ændre på. Det er vigtigt, at han nu puttes i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - eller at han måske til at begynde med hjælpes med først at lære at sove liggende ved siden af dig (eller far) og uden brystet og uden at være i armene, uden at blive vugget - dog stadig med masser af nærhed. Det kan godt være nødvendigt, at tage det i etaper på denne måde.
Med den alder han har, så vil han naturligt have mange opvågninger i løbet af natten. Han er godt i gang med separationsfasen og øver sig rigtig meget motorisk. Det er svært for ham at sove, det er svært for ham at slippe dagen og alle oplevelserne, ligesom han også drømmer rigtig meget. Og det er også svært at finde fysisk ro. Han får sig naturligt lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra.
Om natten vil han derfor vågne op mange gange og have brug for din hjælp til at blive lagt ned, beroliget, betrygget. Brug for at mærke, at du er der - og hvis han er faldet i søvn i din favn vil han først blive rolig, når han atter kommer op i din favn... du skal derfor prøve at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet fra din side som muligt - og det er helt okay, at han ikke vil have en sut - det er heller ikke en god søvnassociation...
Når han har sine små opvågninger, så registrerer han, at alt er som da han faldt i søvn. Og hvis det er det, så sover han roligt videre - hvis ikke, så vågner han ekstra op. Det svarer til, at du falder i søvn ved siden af din mand og om natten vågner du, vil putte dig ind til ham, men så oplever du, at han er væk. I en sådan situation vil du ikke kunne sove videre, du vil vågne mere og mere op, kalde på ham, fordi han jo skal være der - og sådan er det også for jeres dreng. Hvis han falder i søvn i dine arme, så vil han om natten vågne og tjekke, at du stadig er der...
Hvis han er helt ulykkelig og kun kan komme videre med brystet, så kan du være nødt til at amme ham - men det er vigtigt, at du gør det så kortvarigt som muligt, så han ikke fylder sig med mælk og så kan kun får trøst. Hele tiden lirke brystet ud og vænne ham til, at han ikke behøver det - samtidig med at du beroliger og betrygger med dine hænder og din nærhed.
Du kan naturligvis sagtens prøve om du selv kan få ham vænnet fra brystet og favnen - men som du beskriver det, så lyder det lidt som om, at far skal på banen her. Hvis far og søn sover sammen og mor ikke er der, så er tilbuddet om mælk som sagt udelukket, men der er masser af kærtegn og nærhed, og jeres dreng skal ikke sove alene. Far er der, passer på ham, giver ham tryghed.
Når jeg tidligere nævner tre nætter sammen med far, så er det fordi man normalt siger ,at efter tre nætter vil far kunne mærke forskel. Efter tre nætter, så bliver jeres dreng lettere at trøste og berolige, og han accepterer bedre, at brystet ikke er der....
Når jeres dreng er i stand til at sove fra midnat og til næste morgen uden mælk, så kan I arbejde på, at han lærer at sove i egen seng. Beroliges med kærtegn, putteklud, nærhed osv. De samme ting, som far har beroliget ham med i soveværelset, så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at han puttes i egen seng. I starten måske stadig i soveværelset og når han så kan det, så kan hans seng blive flyttet til hans eget værelse...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det lykkes - I har alle tre brug for sammenhængende nattesøvn:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske