Dreng på 10,5 mdr. vågner ofte om natten

1. juni 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Dreng på 10,5 mdr. vågner ofte om natten

Hej Helen

Først og fremmest tak for en god brevkasse!

Min søn på 10,5 mdr. vågner rigtig tit om natten (ofte hver time frem til kl. 24 (fra kl. 20-21 når han bliver puttet). Han går endnu ikke i institution og sover ca. 11 timer hver nat - afbrudt af mange spisninger! Han bliver puttet ved brystet og falder i søvn der liggende i min seng. Når han sover, løfter jeg ham over i hans egen seng - nogle gange vågner han, idet han bliver lagt, og så er det forfra med at putte ham i min seng og løfte ham over.

Det samme sker om natten - her vågner han også ret tit (hver 2. time) og vil have brystet - det er det eneste, der får ham til at falde til ro - nogle gange vågner han også, når jeg vil lægge ham over i egen seng her, men dog sjældnere - men ofte ender det med, at han så sover ved siden af mig fra kl. 2 - hvilket giver mig ondt i ryggen.

Ganske sjældent lykkes det at berolige ham uden brystet - dog kun hvis han ligger oppe ved siden af mig. Men vågner han og græder i sin seng, så når han at køre helt op, før jeg kan berolige ...

Annonce

... ham. Han presser sig væk fra mig, når jeg tager ham op og holder ham ind til mig for at trøste - det eneste der får ham til at falde til ro er brystet.

Det skal lige siges, at der tilsyneladende er kindtænder på vej - han savner, bider sig i fingrene og har helt hvide gummer. Han har haft mange opvågninger lige siden han blev født. Dog har det varieret hvor længe der er imellem. Men det længste han sover er 3 timer ad gangen, og det sker ikke så tit længere.

Om dagen putter jeg ham ved brystet til formiddagsluren - og her kan han uden problemer lægges over i egen seng. Dagsamningerne planlægger jeg at droppe nu her, så han vænnes fra dem inden jeg begynder på arbejde. Det er så planen, at han puttes i barnevogn i stedet.

Jeg begynder på arbejde om en måned og vil gerne have en bedre nattesøvn inden da - har du nogle gode råd? Han bruger desværre ikke sut, og det der med "at sætte noget i stedet for brystet" fx en nusseklud eller en finger - det giver han desværre ikke så meget for - det er kun brystet der duer.

På forhånd tak :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to