Brev:
Amning efter 12 mdr.?
2. juni 2016
Alder:
10 mdr.
Amning efter 12 mdr.?
Hej Helen
Er der nogen sundhedsmæssige fordele ved at amme sit barn efter 12 mdr. Jeg har fx hørt, at barnet så fortsat vil nyde godt af morens antistoffer - men vil det ikke bare udskyde problemerne - jeg mener, vil de samme vira og sygdomme så ikke ramme barnet alligevel - men så bare først når amningen ophører? Eller er amningen med til også på sigt at styrke barnets immunsystem?
Jeg har også hørt, at amning har en god vægtregulerende effekt og eftersom min søn er godt i stand og jeg havde graviditetssukkersyge er dette af relevans. Det skal så siges, at min graviditetssukkersyge var fuldstændig under kontrol med perfekt blodsukker pga. sund kost osv. - så han var helt gennemsnit hvad angår vægt - først efter amningen tog fart tog han godt på af min mælk - nu er han over gennemsnit på vægt men har dog tabt 400 gram over tre mdr. efter han begyndte at komme fremad.
Hvis ikke det har nogen nævneværdig sundhedsfremmende effekt at amme efter 12 mdr., så overvejer jeg at stoppe med amning der - hvordan anbefaler du, at dette tackles? Er det bare en kold tyrker, skal jeg ikke være hjemme i nogle dage (ville jeg ikke bryde mig om), osv.?
På forhånd tak :-)