Svar: Amning efter 12 mdr.?
2. juni 2016
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit fine spørgsmål :)
WHO anbefaler, at alle børn ammes fuldt, til de er 6 måneder. Herefter tilbydes barnet 2-4 måltider dagligt samt et til to mellemmåltider, og det ammes efter behov til det er 23 måneder. Efter 2års alderen kan barnet ammes så længe både mor og barn har det godt med det.
I Danmark anbefaler vi, at børn så vidt muligt ammes fuldt, til de er ca. 6 måneder og delvist til 12 måneder. Herefter kan barnet ammes så længe, at både mor og barn har det godt med det.
Når det især anbefales at amme længe, så er det fordi, undersøgelser viser, at det nedsætter risikoen for brystkræft hos moderen. En lang række studier viser, at for hver 12 måneders amning, så falder risikoen for brystkræft med 4.3 procent. Der er også et mindre antal studier, som tyder på, at amning kan nedsætte risikoen for at få kræft i æggestokkene.
Der er gevinster ved at tilbyde barnets modermælk. Barnet får forskellige antistoffer, som kan beskytte mod forskellige sygdomme. Modermælken kan, alt efter hvad moderen spiser have et højt indhold af f.eks. kalk og vigtige fedtsyrer, som barnet kan have stor glæde af, uanset hvilken alder, barnet har. At du ammer udelukker dog ikke, at dit barn ikke kan blive syg - det kan dit barn sagtens...
Når det er sagt, så kan modermælk også indeholde en del miljøgifte. Mængden afhænger af indholdet i den enkelte mors fedtvæv og i hendes belastning af miljøgifte gennem hele livet.
Man kan på nuværende tidspunkt ikke udelukke, at der kan være beskedne negative effekter ved meget langvarig amning. Sundhedsstyrelsen følger hele tiden udviklingen og på nuværende tidspunkt er der ikke grund til at begrænse amningen. Derfor er rådet, at du bør amme til dit barn er mindst 12 måneder og herefter må du gøre det, som både du og dit barn trives bedst med...
Når du stopper med at amme, så gøres det bedst ved at trappe gradvist ud af amning. Det vil sige, at du skal amme færre gange i døgnet. I stedet for f.eks. at amme 3 gange i døgnet, så begynder du at amme 2 gange, derefter lægger du til en gang i døgnet og til sidst springer du så helt amningen over. Måske er der lige behov for at lægge til en ekstra gang, men derefter er det så naturligt slut.
Jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du producere, og stille og roligt vil interessen for brystet så naturligt ofte også dale. Der er dog ikke nogen garanti, og det er naturligvis altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det. Gradvis nedtrapning samtidig med et øget indtag af mere rigtig mad, samt vand af kop, er dog en forudsætning, fordi barnet naturligt skal have mad og væske :)
På samme måde er det en god idé at bruge en putteklud, kærtegn, beroligende ord eller lignende. At din dreng skal undvære brystet betyder ikke, at han ikke stadig kan få masser af nærhed og tæt kontakt:)
Læs gerne mere i min bog "Helens bog om Amning og Flaske" :)
Håber du kan bruge dette videre, og at det er svar nok på dine spørgsmål - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske