Svar: Amning efter 12 mdr.?

2. juni 2016

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit fine spørgsmål :)

WHO anbefaler, at alle børn ammes fuldt, til de er 6 måneder. Herefter tilbydes barnet 2-4 måltider dagligt samt et til to mellemmåltider, og det ammes efter behov til det er 23 måneder. Efter 2års alderen kan barnet ammes så længe både mor og barn har det godt med det.

I Danmark anbefaler vi, at børn så vidt muligt ammes fuldt, til de er ca. 6 måneder og delvist til 12 måneder. Herefter kan barnet ammes så længe, at både mor og barn har det godt med det.

Når det især anbefales at amme længe, så er det fordi, undersøgelser viser, at det nedsætter risikoen for brystkræft hos moderen. En lang række studier viser, at for hver 12 måneders amning, så falder risikoen for brystkræft med 4.3 procent. Der er også et mindre antal studier, som tyder på, at amning kan nedsætte risikoen for at få kræft i æggestokkene.

Der er gevinster ved at tilbyde barnets modermælk. Barnet får forskellige antistoffer, som kan beskytte mod forskellige sygdomme. Modermælken kan, alt efter hvad moderen spiser have et højt indhold af f.eks. kalk og vigtige fedtsyrer, som barnet kan have stor glæde af, uanset hvilken alder, barnet har. At du ammer udelukker dog ikke, at dit barn ikke kan blive syg - det kan dit barn sagtens...

Når det er sagt, så kan modermælk også indeholde en del miljøgifte. Mængden afhænger af indholdet i den enkelte mors fedtvæv og i hendes belastning af miljøgifte gennem hele livet.

Man kan på nuværende tidspunkt ikke udelukke, at der ...

Annonce

... kan være beskedne negative effekter ved meget langvarig amning. Sundhedsstyrelsen følger hele tiden udviklingen og på nuværende tidspunkt er der ikke grund til at begrænse amningen. Derfor er rådet, at du bør amme til dit barn er mindst 12 måneder og herefter må du gøre det, som både du og dit barn trives bedst med...

Når du stopper med at amme, så gøres det bedst ved at trappe gradvist ud af amning. Det vil sige, at du skal amme færre gange i døgnet. I stedet for f.eks. at amme 3 gange i døgnet, så begynder du at amme 2 gange, derefter lægger du til en gang i døgnet og til sidst springer du så helt amningen over. Måske er der lige behov for at lægge til en ekstra gang, men derefter er det så naturligt slut.

Jo mindre du ammer, jo mindre mælk vil du producere, og stille og roligt vil interessen for brystet så naturligt ofte også dale. Der er dog ikke nogen garanti, og det er naturligvis altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om det. Gradvis nedtrapning samtidig med et øget indtag af mere rigtig mad, samt vand af kop, er dog en forudsætning, fordi barnet naturligt skal have mad og væske :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

På samme måde er det en god idé at bruge en putteklud, kærtegn, beroligende ord eller lignende. At din dreng skal undvære brystet betyder ikke, at han ikke stadig kan få masser af nærhed og tæt kontakt:)

Læs gerne mere i min bog "Helens bog om Amning og Flaske" :)

Håber du kan bruge dette videre, og at det er svar nok på dine spørgsmål - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre