Svar: Putning tvillinger 23 mdr.
18. april 2016
Alder:
23 mdr.
Kære tvillingernes mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Som jeg læser dit brev, så er det svært for børnene at overgive sig til søvnen. Det kan godt tage op til en time, før de endelig falder i søvn - men når de først sover, så sover de rimelig godt... De vågner en gang imellem om natten, men ikke på en måde, hvor de ikke kan hjælpes videre i søvnen rimeligt hurtigt. Og ud fra dette, så tænker jeg at løsningen med en stor madras på gulvet og at I sover sammen alle sammen, sagtens kan være en idé, men det virker ofte bedst, hvis det er nærheden og trygheden om natten de søger. Altså hvis de vågner en gang i timen og lige har brug for at mærke, at mor og far er der og derefter så sover trygt videre. Hvis det ikke er problemet hos jer, så er det ikke sikkert at madrassen vil have den store effekt.
I første omgang tænker jeg derfor, at det vil være rigtig godt, hvis I forsøger at arbejde på at de fortsat puttes i egen seng på eget værelse og forbinder deres seng med stedet, hvor de skal sove. Og hvis det så ikke lykkes, så kan næste skridt være at forsøge samsovning på en madras på gulvet...
Du skriver, at du har overvejet stryge-tøj-metoden, men at de har brug for mørke på værelset. Det forstår jeg godt - du kunne dog prøve at holde lyset slukket på værelset og så stadig så lige uden for deres værelsesdør, så der er lys i gangen eller hvordan I nu bor. Gerne dæmpet lys i gangen. Det kan lære dem at falde trygt i søvn i sengen, fordi du stadig er der og de oplever ikke at du går fra dem, men at du har noget kedeligt at lave, når de sover - i modsætning til at du/I lige nu sidder og venter på at de falder i søvn.
Det lyder lidt som om, at børnene - især jeres dreng - protesterer mod at sove, fordi han ved at I går. Nogle gange så hopper børn rundt, eller finder på ting, de skal for at holde på os, holde på kontakten og kæmper derfor imod søvnen, fordi det de egentlig kæmper imod er, at vi går fra dem. Her kan madrassen og samsovning være en løsning, men før I når dertil, kan stryge-tøj-metoden godt forsøges :)
Det er også helt okay, at I prøver at gå for på den måde at vise ham, at det ikke er legetid og tid til sjov, når han/de skal sove, så skal de faktisk sove. Ikke true ham, men vise ham, at han skal ligge stille ned, for at I læser historie og sidder der. Når I går, så er det ikke for, at han skal græde og blive ulykkelig, derfor skal I heller ikke forlænge tiden, hvor I går, og I skal også gå tilbage, selvom han ikke græder. Så han mærker, at I er der, at han ikke er ladt alene. Ofte behøver I måske blot at gå fra ham 2 gange, så forstår han godt, hvad det er der skal ske og så skal I naturligvis blive der, læse bogen, betrygge og berolige, så han falder rart i søvn.
Det lyder også som om, at I måske putter dem lidt for tidligt eller at I skal forsøge at afkorte putteritualet, ved at putte dem senere. Når jeg læser jeres brev, så får jeg på fornemmelsen, at de sidste par måneder har bestået af et putteritual, hvor de gøres klar til natten, får læst historie, rejser sig, lægger sig, puttes, rejser sig, skal have vand, puttes, rejser sig, snakker, hopper rundt, skal have vand, puttes osv. De lærer at det er sådan ritualet skal være og at det skal tage en times tid at falde i søvn.
For at komme tilbage til at det ikke bør tage mere end ca. 15 minutter, så er I nødt til at putte dem så sent, at I med sikkerhed ved, at de vil kunne sove inden for dette tidsrum. Og det betyder, at hvis de ikke sover før klokken f.eks. er 21, så skal I ikke putte dem før kl 21.
Det er samtidig vigtigt, at I holder fast i dagsrytmen. Det betyder, at de skal op til samme tid om morgenen og vækkes, hvis de ikke vågner af sig selv. De skal sove middagslur til samme tid hver dag - og af fast varighed - og igen vækkes, hvis de sover mere, end I skønner deres udregnede behov er. Det handler ikke om, at fjerne søvn fra dem, men om at sikre, at det ikke er dagssøvnen der forlænges, men nattesøvnen og altså søvnen om aftenen, som bliver længere. De skal altså stille og roligt begynde at få lidt fornemmelse for træthed og behov for søvnen om aftenen. Det skal være rart og komme i seng og noget de kan se frem til og føler sig parate til.
De har behov for ca 12.5-13 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis de f.eks. sover 1.5-2 timers middagslur og står op kl 07, så skal de puttes kl 20, så de får ca. 11 timers nattesøvn. Og lige nu måske lidt senere, for at de som sagt er mere parate til at sove, når de puttes. Sover de 2.5-3 timer til middag, vil deres puttetidspunkt naturligt være senere. Så prøv også at kikke lidt på klokken og antal timer :)
Stille og roligt rykker I så puttetidspunktet frem. Hvsi de lige nu f.eks. ikke skal puttes før kl 21 og deres udregnede puttetidspunkt er kl 20, så rykker I puttetiden frem med ca. 15 minutter af gangen. I stedet for at putte kl 21, så putter I 20.45, så 20.30, 20.15 og tilsidst kl 20.00 som er deres behov. Det tager rigtig lang tid, det kan godt tage 5 uger at få ændret på en rytme og det er her vigtigt, at dagsrytmen holdes hele tiden.
Det vil også være rigtig godt, hvis I stadig giver dem en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, så I sikrer jer, at de ikke er hverken sultne eller tørstige, når de puttes. Et bad om aftenen kan også være en god idé, fordi det er med til at give ro i kroppen. Det betyder at et aftenritual kan se f.eks. således ud:
Spiser aftensmad
Kommer i bad, smøres med creme, masseres osv. så der skabes ro i kroppen.
Tilbydes godnatgrød og vand eller mælk af kop. Får herefter børstet tænder
Puttes med godnathistorie, bamse eller lignende.
Jeg håber, at I kan bruge dette, og at I har fået lidt idé til, hvordan I kan komme videre hos jer. Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske