Svar: Dagsrytme til tvillinger
18. april 2016
Alder:
15 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for dit brev - det lyder som om, at I trives rigtig godt alle sammen, dejligt :)
De fleste børn begynder at kunne nøjes med en lidt længere middagslur, når de er mellem 12-18 måneder gamle. Og da dine børn nu er 15 måneder, så lyder det reelt nok, at de begynder at vise behov for kun én lur...
Men - da de står meget tidligt op, så kommer luren til at ligge meget tidligt, og eftermiddagen bliver meget lang for dem, hvis de ikke sover fra klokken er ca. 12 til 19. Det er 7 timer uden søvn, og det er meget, når de ikke er ældre. Det ville være rigtig godt, hvis de kunne tage bare en kort lur om eftermiddagen f.eks. mellem kl 14-15. Du fortæller, at din datter kan det nogle gange, men hendes bror er svær at få til at sove om eftermiddagen...
Du kan godt gøre det, at du forsøger at afkorte deres lur kl 09, så de ikke sover så lang en lur der - måske kun sover 1 time - i håb om, at de så kan puttes til en rigtig middagslur senere, så eftermiddagen ikke bliver så lang. Så de f.eks. sover fra kl 9-10 og så begge puttes til en middagslur igen kl 13.30, hvor de så kan sove et par timer. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra dem, de skal ikke sove mindre, end de gør lige nu, men derimod et spørgsmål om at give dem samme mængde søvn, som de plejer at få, og som de naturligt har behov for, men dog fordelt på to lure og på tidspunkter, som gør, at dagen kan hænge bedre sammen for dem.
Du kan også gøre det, at du forsøger at forlænge deres vågenperiode om formiddagen, så du ikke putter dem allerede kl 09, men forsøger at putte dem langsomt senere og senere, så de i stedet for at være vågne i 3 timer fra kl 06-09 og derefter er vågne i 7 timer fra kl 12-19, prøver at forlænge vågenperiode formiddag, så de på sigt f.eks. lærer at sove tre timer fra kl 11-14. På den måde er antallet af vågne timer det samme, men fordelt, så de er vågne i 5 timer og 5 timer i stedet for i 3 timer og 7 timer...
Du kan forsøge at rykke deres puttetidspunkt om formiddagen ved f.eks. at lægge et bad ind. Et bad vil ofte aktivere dem rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan dog være svært at bade dem begge, hvis du er alene med dem i dagtimerne. Men kan det lade sig gøre, så kan det være en måde at sikre dem en længere vågenperiode på.
Du kan også gøre det, at du forsøger at flytte på deres lur med 15 minutters interval. Så i stedet for at putte dem kl 09, så putter du dem kl 09.15, 09.30, 09.45, 10.00 osv. indtil du rammer det tidspunkt, som du fornemmer vil fungere bedst. Du vil højst sandsynlig ikke kunne flytte tidspunktet fra dag til dag, nogle dage skal du bibeholde samme tidspunkt flere dage i træk, men stille og roligt over måske 5-6 uger, kan du langsomt ændre på deres rytme...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske