Svar: Dagsrytme til tvillinger

18. april 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære tvillingemor

Tak for dit brev - det lyder som om, at I trives rigtig godt alle sammen, dejligt :)

De fleste børn begynder at kunne nøjes med en lidt længere middagslur, når de er mellem 12-18 måneder gamle. Og da dine børn nu er 15 måneder, så lyder det reelt nok, at de begynder at vise behov for kun én lur...

Men - da de står meget tidligt op, så kommer luren til at ligge meget tidligt, og eftermiddagen bliver meget lang for dem, hvis de ikke sover fra klokken er ca. 12 til 19. Det er 7 timer uden søvn, og det er meget, når de ikke er ældre. Det ville være rigtig godt, hvis de kunne tage bare en kort lur om eftermiddagen f.eks. mellem kl 14-15. Du fortæller, at din datter kan det nogle gange, men hendes bror er svær at få til at sove om eftermiddagen...

Du kan godt gøre det, at du forsøger at afkorte deres lur kl 09, så de ikke sover så lang en lur der - måske kun sover 1 time - i håb om, at de så kan puttes til en rigtig middagslur senere, så eftermiddagen ikke bliver så lang. Så de f.eks. sover fra kl 9-10 og så begge puttes til en middagslur igen kl 13.30, hvor de så kan sove et par timer. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra dem, de skal ikke sove mindre, end de gør lige nu, men derimod et spørgsmål om at give dem samme mængde søvn, som de plejer at få, og som de naturligt har behov for, men dog fordelt på to lure og på tidspunkter, som gør, at dagen kan hænge bedre ...

Annonce

... sammen for dem.

Du kan også gøre det, at du forsøger at forlænge deres vågenperiode om formiddagen, så du ikke putter dem allerede kl 09, men forsøger at putte dem langsomt senere og senere, så de i stedet for at være vågne i 3 timer fra kl 06-09 og derefter er vågne i 7 timer fra kl 12-19, prøver at forlænge vågenperiode formiddag, så de på sigt f.eks. lærer at sove tre timer fra kl 11-14. På den måde er antallet af vågne timer det samme, men fordelt, så de er vågne i 5 timer og 5 timer i stedet for i 3 timer og 7 timer...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan forsøge at rykke deres puttetidspunkt om formiddagen ved f.eks. at lægge et bad ind. Et bad vil ofte aktivere dem rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan dog være svært at bade dem begge, hvis du er alene med dem i dagtimerne. Men kan det lade sig gøre, så kan det være en måde at sikre dem en længere vågenperiode på.

Du kan også gøre det, at du forsøger at flytte på deres lur med 15 minutters interval. Så i stedet for at putte dem kl 09, så putter du dem kl 09.15, 09.30, 09.45, 10.00 osv. indtil du rammer det tidspunkt, som du fornemmer vil fungere bedst. Du vil højst sandsynlig ikke kunne flytte tidspunktet fra dag til dag, nogle dage skal du bibeholde samme tidspunkt flere dage i træk, men stille og roligt over måske 5-6 uger, kan du langsomt ændre på deres rytme...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.