Brev:
Sensitiv lille pige
18. april 2016
Alder:
15 mdr.
Sensitiv lille pige
Hej igen!
Dette spørgsmål vedrører lillesøster, som er en meget sensitiv lille pige. Hun reager meget voldsomt på at der sker ting i hverdagen, som er udenfor vores normale rutine. Det kan være besøg, handletur, at jeg har været ude og far har passet, at storebror har venner på besøg osv.
Hun er glad og udforskende om dagen, men MEGET tryghedssøgende om natten.
Jeg putter hende i egen seng på soveværelset, og det går som regel fint, selvom hun ofte har brug for lidt mere hjælp de dage der har sket noget anderledes.
Problemer er så bare at hun ofte vågner i løbet af aftenen. Her vil hun KUN trøstes af mig, far får ikke længere lov, og hun bliver helt hysterisk grædende hvis det ikke er mig! Dette er ret nyt, da far sagtens kunne trøste før.
Jeg går som regel i seng ved 21 tiden, hvis ikke før, da hun ofte ikke er til at få til at falde til ro. Nogen gange sovet hun i sin seng til 22-23 tiden, andre gange kommer hun over til mig med det samme. Nogen nætter sover hun roligt ved siden af mig, og jeg kan berolige hende ved at tage hende tæt indtil mig eller nusse hende på ryggen. Men igen, når der har sket noget, kan hun "kræve" at blive ammet alt fra 5 til 10 gange på en nat.
Hun sovet meget let, og vågner nemt ved den mindste lyd. (Sådan er hun også om dagen- går naboen ud til skraldespanden, er formiddagsluren slut:-()
Jeg kan klart mærke forskel på hende, alt efter hvad der har sket i løbet af dagen, men selvom hun har en hård nat, så nyder hun at fx bedsteforældre kommer på besøg, eller jeg taget hende med ud og handle ind. Jeg forsøger at passe meget på med at det ikke bliver for meget på én gang, men jeg er meget frustreret over manglende nattesøvn og det gør mig ondt at hun skal være så ked af det og utryg om natten.
Kan du hjælpe mig med hvad jeg kan gøre anderledes ?
Kærlig hilsen
tvillingemor