Svar: Græder i søvne - 7 mdr.
15. april 2016
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Og lad mig starte med at sige, at jeg bestemt ikke tror, at du gør noget forkert :)
Når børn græder i søvne, så kan det skyldes flere ting, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det første du skal være opmærksom på er, om din dreng kan have ondt. Han kan have smerter forskellige steder fra - det kan f.eks. være smerter fra nakke og skuldre. Det kan også være smeter fra ørerne eller smerter på grund af tandfrembrud. Og han kan også have f.eks. en urinvejsinfektion, som gør at han har ondt, hver gang han tisser... Hos små børn er det naturligt svært at finde ud af, om de har ondt, fordi de naturligt ikke kan sætte ord på - men gråd og også gråd i søvne kan være et symptom.
Da det har stået på mere eller mindre altid kan forklaringen naturligvis være forskellig. Han har måske grædt i begyndelsen, fordi han havde ondt i nakken, måske blev han født med cup og havde efterfølgende hovedpine. Så han han have grædt fordi han fik tænder, og nu græder han måske, fordi han har ondt i ørerne - smerter kan altså godt være forklaringen hele vejen igennem, men smerterne kan komme forskellige steder fra. Det er altid en god idé at få ham tjekket grundigt igennem af en læge. Du kan også tale med lægen om muligheden for at prøve med lidt smertestillende et par dage i træk for at se, om det gør nogen forskel...
Så kan det også skyldes alder og udvikling. Børn vil naturligt i perioder udvikle sig rigtig meget både motorisk og mentalt, og de kan i disse perioder godt klynke ekstra meget, både når de er vågne, og når de sover. De vil ofte også virke lidt mere pylrede, tryghedssøgende og have ekstra brug for nærhed og tæt fysisk kontakt - ofte søger de også brystet lidt ekstra i disse perioder.
Det kan også være en bearbejdelse af dagen, og alt hvad han oplever - og dermed at han drømmer rigtig meget. Børn kan sagtens græde i drømme, ligesom de nogle gange også kan ligge og kluk-le i søvne, fordi de drømmer noget sjovt. Uro og gråd under søvn kan derfor godt skyldes stor drømmeaktivitet. Det er nogle gange en idé at nedsætte aktiviteterne om dagen og lægge nogle faste "hvileperioder" ind, hvor I er hjemme og hvor der ikke sker spor. Men det er naturligvis en balance, for med den alder han har, vil han jo også rigtig gerne opleve, kikke på verden osv. Men det kan være værd at overveje, om I skal prøve at drosle lidt ned for aktiviteter...:)
Det kan også være det, jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn, som ofte hænger sammen med brug af sut. Hvis din dreng er afhængig af sin sut for at sove, så kan man nogle gange komme ind i den vane, at han klynker/græder, og du så kommer og putter sutten i munden på ham. Han har lært, at han ikke kan sove uden sin sut. Det er sådan, at når han sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen, og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver ham den hver gang han har en af sine små opvågninger i søvnen (som vi alle sammen har), så lærer han, at sutten skal være der - og han lærer, at han skal klynke og græde, så kommer du og giver ham den...
Hvis det kan være en forklaring hos jer, så vil det være rigtig godt, at du nu forsøger at få ham videre i søvnen, uden at du hver gang giver ham sutten i munden. Prøv i stedet at hjælpe ham videre med dine kærtegn, din nærhed, dine beroligende ord osv. så han lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få noget i munden.
Du skal naturligvis også sikre dig, at han ikke græder, fordi han er sulten, har ondt i maven, har brug for lidt mere bryst/flaske eller lignende... Ligesom du skal sikre dig, at han ikke forventes at sove mere end han måske har behov for. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14.5 time i døgnet, så har du lidt at gå ud fra:)
Og så kan det også hænge sammen med sammensætningen af hans søvn. Det er sådan, at når vi sover, så skifter vores søvn mellem at vi sover let, sover dybt og at vi drømmer. Spædbørn har ikke samme inddelinger af søvnen, som vi voksne har - men i 3-4 måneders alderen begynder søvnen ofte at indeholde flere stadier og stille og roligt kommer barnets søvn til at mindre om den søvn, som du selv sover. Med den alder din dreng har nu, så har han flere stadier i sin søvn, og det betyder, at du kan opleve, at han f.eks. har perioder med drømmesøvn, hvor han ligger og småklynker, græder og tydeligvis sover uroligt, og at han også har perioder, hvor han sover dybt og tungt og næsten ikke bevæger sig.
Skiftet mellem dyb og let søvn kan hos små børn være med 40-60 minutters interval, og hos nogle børn ser man, at de spjætter meget, når de skifter søvnstadie. Lidt den samme fornemmelse som du kender fra dig selv, hvor du er lige ved at falde i søvn, og du føler pludselig at du falder, din krop giver et spjæt fra sig. Det samme kan man se hos børn, de sover, spjætter og har naturligt svært ved at sove videre, de bliver forskrækket og græder, har brug for at blive vugget og lullet lidt til ro igen.
Og hos små børn oplever man også nogle gange, at de i stedet for at komme fra den dybe søvn, over i en lidt lettere søvn før de vågner, i stedet vågner direkte op fra den dybe søvn - og så vågner de ofte med gråd. Og hos jer, kunne det faktisk godt lyde som om, at det er svært for din dreng at komme fra et søvnstadie til et andet, og at han derfor nogle gange vågner op og derfor græder - i stedet for at komme videre i søvnen og få sovet lidt ekstra og dermed vågne op glad og veludhvilet... Det er som regel noget børn vokser fra:)
Det er her en god idé, at du nogle gange forsøger at hjælpe ham videre i søvnen netop ved at være der, stå parat hos ham, berolige med dine hænder, trille ham lidt i barnevognen osv. Så han ikke når at vågne helt op men i stedet hjælpes videre i søvnen, så det må du meget gerne fortsætte med.
Jeg håber, du kan bruge lidt af disse tanker videre :)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god weekend! Og glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske