Brev:
Sove selv uden amning eller bevægelse
17. april 2016
Alder:
6 mdr.
Sove selv uden amning eller bevægelse
Kære Helen
Vi har brug for råd til vores datters søvn igen. Siden jeg skrev til dig sidst, lykkedes det mig, at få vores datter til at sove i slyngevugge i stedet for i armene på os. Man skulle dog sidde ved siden af, så man konstant var klar til at vugge hende videre i søvnen. Men desværre blev hun for lang til den allerede for ca. 1.5 måned siden. Og siden der er det blevet værre og værre med hendes søvn. Den eneste måde at få hende til at sove på , er ved at ligge ved siden af hende og amme hende i søvn og amme hende hver gang, hun vågner op. Eller at køre med hende i bilen. Nogle gange kan hun sove i barnevognen, men så skal man for det meste stå og svinge hende i barnevognsliften først.
Jeg er udkørt. Har du nogle råd til, hvordan vi kan lære hende at ligge og sove selv uden amning og bevægelse? Hun vil ikke have sut, dyne og en sutteklud virker heller ikke. Jeg har prøvet at tage brystet væk, inden hun sover helt, men hun bliver helt hysterisk. Det samme bliver hun, når man ligger hende ned i vuggen eller barnevogn eller ligger sammen med hende uden at tilbyde bryst.
Om natten vågner hun ca. hver anden time for at amme, og det har resulteret i, at hun (efter at hun også begyndte på skemad for en måned siden) har taget mere på, end hun behøver og nu ikke længere følger hendes kurve vægtmæssigt. Jeg ved ikke, hvor vi skal sætte ind hos hende først, når der både er problemer med at få hende til at sove, holde hende i søvnen og problemerne både er dag og nat. Om natten sover hun dog altid fra omkring kl. 20 til kl. 06. Men som sagt med hyppige opvågninger. Om dagen er det sværere og ofte lykkedes det os kun at få hende til at sove 2 timer i alt på trods af, at hun i flere timer er tydelig træt. Hun er så viljestærk og stædig, at jeg er overbevist om, at hun godt kan lade være at overgive sig hele dagen. Og hvis hun endelig overgiver sig i 10 min, så har hun bare fornyet energi til at kæmpe imod søvnen. Det er desværre, sådan jeg ser på det. Jeg håber, du kan dele nogle tanker med os.
Med venlig hilsen
Pernille