Svar: Puttetidspunkt 2 måneder

22. februar 2016

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng har et stort søvnbehov, hvilket jo er rigtig dejligt og som udgangspunkt skal du putte ham, når han viser behov og lade ham sove, til han vågner af sig selv... :)

Du fortæller, at han ofte er putteklar omkring kl 18.30-19 og at han ofte står op mellem 6.30-07 - det vil sige, at han sover 12 timer om natten. Altså en god lang nattesøvn:)

Om dagen sover han ofte 2 lange lure 1-2 timer formiddag og 3-4 timer eftermiddag, altså samlet mellem 4-6 timer, ialt sover han derfor nok ca 16-17 timer i døgnet... Det må han gerne med den alder han har - han må gerne have et godt sovehjerte.

Det du skal være opmærksom på er, at han ikke virker sløv. Han må ikke på nogen måde virke træt og apatisk, ikke reagere på, at ud f.eks. skifter ham. Han skal også melde sig til måltiderne, han må ikke sove så meget, at han glemmer at spise og derfor kommer ud af trivsel. Når jeg skriver, at han som udgangspunkt skal have lov til at sove, til han vågner af sig selv, så er det altså under forudsætning af, at han rent faktisk vågner, beder om mælk, bliver ammet og derefter sover videre. Hvis han sover så meget, at han ikke spiser nok hos dig, så skal du vække ham for at sikre ham hans mælkeindtag. Det lyder fint med amning kl 23/24, 03 og ...

Annonce

... 05 - også om dagen skal han spise ca. hver 3-4 time.

Når han er vågen, skal han virke aktiv. Han skal pludre med dig, indgå i dialog, smile bevidst til dig og nyde, at I er sammen. Han skal begynde at bruge sin krop, strække sig, sutte på sine hænder, slå ud efter legetøj i et aktivitetsstativ, løfte hovedet op, når han ligger på maven osv. Så du fornemmer, at han hele tiden er igang og udvikler sig i positiv retning.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du oplever ham sløv, bør du lige få lægen til at tjekke ham igennem - men som sagt lyder det som om, at han "bare" sover godt. Hvis det er tilfældet, så kan dette sagtens ændre sig. Mange børn vil, når de bliver 3-4 måneder begynde at sove kortere lure i løbet af dagen og søvnen ændrer sig fysiologisk i denne alder, den begynder at indeholde flere stadier osv. Samtidig vil han også blive mere og mere bevidst og opmærksom på verden og hans vågne perioder bliver naturligt mere aktive perioder. Jeg tænker derfor at tiden naturligt vil ændre lidt på søvnen og at du lige nu skal nyde, at han sover så godt og lyder til at trives godt på denne måde - og nyde, at I hos jer lige nu kan have lidt "partid" om aftenen, for dette vil godt kunne ændre sig om 1.5-2 måneder, så er du forberedt:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far