Svar: Puttetidspunkt 2 måneder
22. februar 2016
Alder:
2 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng har et stort søvnbehov, hvilket jo er rigtig dejligt og som udgangspunkt skal du putte ham, når han viser behov og lade ham sove, til han vågner af sig selv... :)
Du fortæller, at han ofte er putteklar omkring kl 18.30-19 og at han ofte står op mellem 6.30-07 - det vil sige, at han sover 12 timer om natten. Altså en god lang nattesøvn:)
Om dagen sover han ofte 2 lange lure 1-2 timer formiddag og 3-4 timer eftermiddag, altså samlet mellem 4-6 timer, ialt sover han derfor nok ca 16-17 timer i døgnet... Det må han gerne med den alder han har - han må gerne have et godt sovehjerte.
Det du skal være opmærksom på er, at han ikke virker sløv. Han må ikke på nogen måde virke træt og apatisk, ikke reagere på, at ud f.eks. skifter ham. Han skal også melde sig til måltiderne, han må ikke sove så meget, at han glemmer at spise og derfor kommer ud af trivsel. Når jeg skriver, at han som udgangspunkt skal have lov til at sove, til han vågner af sig selv, så er det altså under forudsætning af, at han rent faktisk vågner, beder om mælk, bliver ammet og derefter sover videre. Hvis han sover så meget, at han ikke spiser nok hos dig, så skal du vække ham for at sikre ham hans mælkeindtag. Det lyder fint med amning kl 23/24, 03 og 05 - også om dagen skal han spise ca. hver 3-4 time.
Når han er vågen, skal han virke aktiv. Han skal pludre med dig, indgå i dialog, smile bevidst til dig og nyde, at I er sammen. Han skal begynde at bruge sin krop, strække sig, sutte på sine hænder, slå ud efter legetøj i et aktivitetsstativ, løfte hovedet op, når han ligger på maven osv. Så du fornemmer, at han hele tiden er igang og udvikler sig i positiv retning.
Hvis du oplever ham sløv, bør du lige få lægen til at tjekke ham igennem - men som sagt lyder det som om, at han "bare" sover godt. Hvis det er tilfældet, så kan dette sagtens ændre sig. Mange børn vil, når de bliver 3-4 måneder begynde at sove kortere lure i løbet af dagen og søvnen ændrer sig fysiologisk i denne alder, den begynder at indeholde flere stadier osv. Samtidig vil han også blive mere og mere bevidst og opmærksom på verden og hans vågne perioder bliver naturligt mere aktive perioder. Jeg tænker derfor at tiden naturligt vil ændre lidt på søvnen og at du lige nu skal nyde, at han sover så godt og lyder til at trives godt på denne måde - og nyde, at I hos jer lige nu kan have lidt "partid" om aftenen, for dette vil godt kunne ændre sig om 1.5-2 måneder, så er du forberedt:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske