Svar: Vågner nemt om dagen og sover uroligt om natten
12. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå, at du er blevet både ked af det, frustreret og meget vred over, at ingen opdagede, at jeres datter havde brækket sit kraveben! Og hun har jo haft ondt den lille pige og derfor naturligt haft rigtig svært ved at finde ro... hvor er det synd! Men godt, at I nu har fået en forklaring - og det lyder som om, at det går langt bedre!
Det lyder så fint med de 12-15 timers søvn i døgnet og det lyder helt alderssvarende med tre lure dagligt og din rytme lyder rigtig fin. Hun vågner, bliver puslet, I leger, hun spiser, I leger igen, hvorefter du er opmærksom på at geare ned, og så puttes hun. Alt sammen helt som det skal være.
Det er helt rigtigt, at det på sigt vil være super godt, hvis hun kan begynde at få mælk, som en fast del af sit putteritual. Og du må gerne prøve at tilbyde hende en lille tår, for at se om det kan gøre en forskel hos jer. Det er okay at forsøge. Hvis du ammede hende, ville du også lægge hende til brystet før hun skulle puttes og lade hende falde mere eller mindre i søvn der - også selvom hun havde fået bryst, da hun vågnede af sin lur og den rytme kan man nogle gange godt have glæde af også at skabe, når man giver flaske. Naturligvis skal du være opmærksom på, at hun ikke pludselig begynder at slatspise og aldrig tager en fuld flaske og børn der får flaske, vil ofte også spise færre gange i døgnet end børn der ammes - men du skal naturligvis gøre det, som du fornemmer virker bedst hos jer.
Når det er sagt, så tænker jeg dog, at tiden arbejder rigtig meget for jer. Det er en hård start I har haft og du/I skal lige finde ud af det hele og også tro på, at det er okay alt det du gør - for det er det. Du gør det rigtig godt! I takt med at jeres datter bliver så gammel, at hun begynder at kunne spise skemad, så vil rytmen naturligt ændre sig. Det vil være rigtig fint, at hun på sigt tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes sin flaske før hun skal sove. På den måde vil flasken i løbet af de næste måneder naturligt komme til at blive en del af putteritualet.
Samtidig bliver hun også ældre, og hendes søvn vil rent fysiologisk ændre sammensætning. At hun lige nu vågner meget let og ofte viser tendens til at vågne op, når hun går fra et søvnstadie til et andet er helt naturligt for hendes alder. Det er rigtig godt, at du her luller hende videre i søvnen, hjælper hende med at sove et længere søvnstræk ved at lægge dig sammen med hende, trille hende en tur i barnevognen, eller bruge slyngevuggen. Det påvirker hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for, hvornår hun skal sove og hvor lange lure hun har behov for. Og stille og roligt vil det naturligt også ofte hjælpe på jeres nætter.
Så alt i alt tænker jeg altså, at det går den rigtige vej, og at du gør det super godt! Du skal ikke være bange for, at du lige nu giver hende dårlige vaner, men i stedet holde fast i at gøre det, som du instinktivt fornemmer virker. Og så må tiden arbejde lidt for jer...
Jeg håber, at det kan give lidt ro at vide dette, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske