Svar: Vågner nemt om dagen og sover uroligt om natten

12. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå, at du er blevet både ked af det, frustreret og meget vred over, at ingen opdagede, at jeres datter havde brækket sit kraveben! Og hun har jo haft ondt den lille pige og derfor naturligt haft rigtig svært ved at finde ro... hvor er det synd! Men godt, at I nu har fået en forklaring - og det lyder som om, at det går langt bedre!

Det lyder så fint med de 12-15 timers søvn i døgnet og det lyder helt alderssvarende med tre lure dagligt og din rytme lyder rigtig fin. Hun vågner, bliver puslet, I leger, hun spiser, I leger igen, hvorefter du er opmærksom på at geare ned, og så puttes hun. Alt sammen helt som det skal være.

Det er helt rigtigt, at det på sigt vil være super godt, hvis hun kan begynde at få mælk, som en fast del af sit putteritual. Og du må gerne prøve at tilbyde hende en lille tår, for at se om det kan gøre en forskel hos jer. Det er okay at forsøge. Hvis du ammede hende, ville du også lægge hende til brystet før hun skulle puttes og lade hende falde mere eller mindre i søvn der - også selvom hun havde fået bryst, da hun vågnede af sin lur og den rytme kan man nogle gange godt have glæde af også at skabe, når man giver flaske. Naturligvis skal du være opmærksom på, at hun ikke pludselig begynder at slatspise og aldrig tager en fuld flaske og børn der får flaske, vil ofte også spise færre gange i døgnet end børn der ammes - men du skal naturligvis gøre det, som du fornemmer virker bedst hos jer.

Når det er sagt, så tænker jeg dog, at ...

Annonce

... tiden arbejder rigtig meget for jer. Det er en hård start I har haft og du/I skal lige finde ud af det hele og også tro på, at det er okay alt det du gør - for det er det. Du gør det rigtig godt! I takt med at jeres datter bliver så gammel, at hun begynder at kunne spise skemad, så vil rytmen naturligt ændre sig. Det vil være rigtig fint, at hun på sigt tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes sin flaske før hun skal sove. På den måde vil flasken i løbet af de næste måneder naturligt komme til at blive en del af putteritualet.

Samtidig bliver hun også ældre, og hendes søvn vil rent fysiologisk ændre sammensætning. At hun lige nu vågner meget let og ofte viser tendens til at vågne op, når hun går fra et søvnstadie til et andet er helt naturligt for hendes alder. Det er rigtig godt, at du her luller hende videre i søvnen, hjælper hende med at sove et længere søvnstræk ved at lægge dig sammen med hende, trille hende en tur i barnevognen, eller bruge slyngevuggen. Det påvirker hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for, hvornår hun skal sove og hvor lange lure hun har behov for. Og stille og roligt vil det naturligt også ofte hjælpe på jeres nætter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så alt i alt tænker jeg altså, at det går den rigtige vej, og at du gør det super godt! Du skal ikke være bange for, at du lige nu giver hende dårlige vaner, men i stedet holde fast i at gøre det, som du instinktivt fornemmer virker. Og så må tiden arbejde lidt for jer...

Jeg håber, at det kan give lidt ro at vide dette, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder