Brev:
Tale med og om sine børn
12. februar 2016
Alder:
19 mdr.
Tale med og om sine børn
Hej Helen,
Så skriver jeg til dig igen :)
Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget vores dreng på 19 måneder egentlig forstår af "voksensnak" og hvad der er okay at tale med eksempelvis pædagogerne om i hans nærvær, og hvor meget han skal inddrages i samtaler, der omhandler ham.
Skal man helst undlade at tale om sine børn, når de er tilstede?
Min tvivl kommer sig af, at jeg nogle gange, når jeg har hentet ham i vuggestuen, har talt med pædagogerne om, hvordan hans dag har været på godt og ondt og ligeledes delt, hvis vi har haft episoder derhjemme, hvor han er blevet ked af det eller vred.
Samtalerne er forgået med ham på armen, da han altid er meget krammeglad, når jeg henter ham :)
Førhen har det ikke været et problem, i den forstand, at han ikke har reageret, men jeg synes at han de sidste gange har reageret ved at blive enten lidt vred eller klynkende efterfølgende. Derfor tænker jeg om han kan forstå at det er ham vi taler om og om han evt. bliver flov eller på anden måde synes det er ubehagelig at vi taler om ham.
Jeg forsøger at inddrage ham i samtaler, der omhandler ham hvis han er opmærksom, således at hvis jeg fortæller om en episode, hvor han er blevet vred eller ked af det, så gentager jeg det gennem ham til pædagogen eks. ja, mor fortæller XX om da du slog kosten ind i tv'et og blev mor vred og kom til at tale højt. Så blev du ked af det, men så blev vi gode venner igen.
Er det forkert? tænker om jeg i virkeligheden fastholder ham i den hændelse at jeg blev vred og han blev ked.
Ved dog ikke helt hvordan jeg ellers skal formidle de hændelser der kan have betydning for hans dag til pædagogerne, da han altid er hos mig, når jeg henter eller afleverer ham.
Vi gør det på samme måde, når vi tale dagen igennem om aftenen, altså at vi taler om både de gode og de mindre gode ting, der er selvfølgelig altid vægt på de positive ting :)
Jeg håber at du kan dele lidt tanker med mig, om hvorvidt det er okay eller om der er andre måder at kommunikerer med og om sit barn.
Med venlig hilsen
Moren med dårlig samvittighed