Tale med og om sine børn

12. februar 2016

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Tale med og om sine børn

Hej Helen,

Så skriver jeg til dig igen :)

Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget vores dreng på 19 måneder egentlig forstår af "voksensnak" og hvad der er okay at tale med eksempelvis pædagogerne om i hans nærvær, og hvor meget han skal inddrages i samtaler, der omhandler ham.

Skal man helst undlade at tale om sine børn, når de er tilstede?

Min tvivl kommer sig af, at jeg nogle gange, når jeg har hentet ham i vuggestuen, har talt med pædagogerne om, hvordan hans dag har været på godt og ondt og ligeledes delt, hvis vi har haft episoder derhjemme, hvor han er blevet ked af det eller vred.
Samtalerne er forgået med ham på armen, da han altid er meget krammeglad, når jeg henter ham :)

Førhen har det ikke været et problem, i den forstand, at han ikke har reageret, men jeg synes at han de sidste gange har reageret ved at blive enten lidt vred eller klynkende efterfølgende. Derfor tænker jeg om han kan forstå at det er ham vi taler om og om han evt. bliver flov eller på anden måde synes det er ubehagelig at vi taler ...

Annonce

... om ham.

Jeg forsøger at inddrage ham i samtaler, der omhandler ham hvis han er opmærksom, således at hvis jeg fortæller om en episode, hvor han er blevet vred eller ked af det, så gentager jeg det gennem ham til pædagogen eks. ja, mor fortæller XX om da du slog kosten ind i tv'et og blev mor vred og kom til at tale højt. Så blev du ked af det, men så blev vi gode venner igen.
Er det forkert? tænker om jeg i virkeligheden fastholder ham i den hændelse at jeg blev vred og han blev ked.

Ved dog ikke helt hvordan jeg ellers skal formidle de hændelser der kan have betydning for hans dag til pædagogerne, da han altid er hos mig, når jeg henter eller afleverer ham.

Vi gør det på samme måde, når vi tale dagen igennem om aftenen, altså at vi taler om både de gode og de mindre gode ting, der er selvfølgelig altid vægt på de positive ting :)

Jeg håber at du kan dele lidt tanker med mig, om hvorvidt det er okay eller om der er andre måder at kommunikerer med og om sit barn.

Med venlig hilsen

Moren med dårlig samvittighed

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.