Svar: Tale med og om sine børn

12. februar 2016

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er nogle super fine overvejelser, du gør dig, og jeg tænker, at der desværre ikke kun findes en måde at gøre det på - og det lyder faktisk som om, at du er god til at medtænke, hvad du siger hvornår, og hvordan du nogle gange skal inddrage ham og andre gange ikke skal...

Du har fuldstændig ret i, at vores børn hører rigtig meget, også mange ting, som de ikke nødvendigvis forstår eller ting, som de misforstår, fordi de naturligt ikke har samme baggrund for at forstå ord, mimik, ironi og lignende. Der er dog ingen tvivl om, at jeres dreng godt fornemmer, hvis I taler om ham, og jeg tænker, at du har fuldstændig ret, når du siger, at du kan fornemme, at han kan føle det ubehageligt. De fleste af os voksne bryder os jo heller ikke om den fornemmelse - at nogen taler om os...

Når vi taler om vores børn til andre, skal vi derfor overveje, hvilke ord vi bruger, og hvad vi signalerer. Det er f.eks. værd at overveje, om vi kalder barnet forskellige ting f.eks. genert eller hidsig eller lignende. Det kan være at sige "han har jo altid været meget genert", eller "han kan også blive hidsig derhjemme". Det er ikke befordrende for barnets selvværd at blive omtalt på denne måde, og det bør derfor så vidt muligt undgås. Hvis barnet ofte hører sig selv beskrevet som f.eks. "den generte", "den stille", "den der klovner", "den udadreagerende", "den hidsige" osv. så er der naturligt en risiko for, at barnet begynder at se sig selv i denne rolle.

Nogle gange kan man i stedet sætte lidt ord på nogle af barnets styrker, så barnet hører sig selv omtalt på en rosende og rar måde - ...

Annonce

... det kan man vokse af...

Du har naturligvis ret i, at du også skal finde balancen mellem, hvornår det er passende at inddrage ham og f.eks. sige "jeg fortæller lige om den dag, hvor du ...". Det kan som du skriver, være med til at fastholde ham i en bestemt hændelse, og det kan også give ham indtryk af, at du bærer nag, at du ikke kan glemme en episode, der har været imellem jer. Ligesom han kan få følelsen af, at det ikke kommer andre ved. Der kan dog også være situationer, hvor det vil være okay, netop fordi du jo forklarer, hvad I taler om, og du giver ham et indtryk af, at du ikke ønsker at tale bag hans ryg.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en hårfin balance, for på den ene side må du/I ikke bære nag, og der kan f.eks. godt have været en konflikt i vuggestuen, som pædagogerne er nødt til at fortælle dig om - og på den ene side, så skal din dreng ikke opleve, at et problem, som måske er løst bliver taget op igen, på den anden side, er det også vigtigt, at han har en fornemmelse af, at I taler sammen, og at du får at vide, hvad der sker i løbet af dagen - både de gode og de mindre gode ting.

Generelt vil jeg dog sige, at det er en god idé hele tiden at medtænke, hvad der bliver sagt og hvordan, og måske skal I aftale at ringe sammen eller aftale et tidspunkt, hvor I kan tale sammen, uden at han nødvendigvis er der, hvis der er tale om ting, som er lidt svære... Jeg synes ikke man skal diskutere negativ adfærd imens barnet hører på det. Det gælder også, hvis du vil drøfte noget med far derhjemme om aftenen - drøft de svære og meget konfliktfyldte ting, når jeres dreng ikke er der.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder