Early bird kl. tre!

13. februar 2016

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Early bird kl. tre!

Hej Helen.

Vi har tidligere skrevet til dig vedr. vores søns nattesøvn og det at skære ned på natteamning.

Carl Emil er syv en halv måned gammel og får "go´nat bryst" ved 19.30-20 tiden af mor, udmalket mælk af far ca. ved midnat og igen af mor ved fem-seks tiden om morgenen.
Dette er forholdsvist nyt, da han for blot en måned siden meldte sig hver anden time for at ville spise og det var efterhånden uholdbart for mor - efter et halvt år uden sammenhængende søvn.

Vi havde en uge, hvor vi lod far tage sig af ham aften og nat, så han blev vænnet fra, at mor var tilgængelig hver anden time. Det har nu resulteret i tre måltider fra go´nat til go´morgen.

Det er alt sammen meget dejligt og lykkeligt for alle parter.
MEN nu vågner Carl Emil hver eneste nat ved tre-fire tiden og kan ikke sove før han får bryst - tidligst kl. fem. Det er far, der slås med ham indtil han kommer ind i soveværelset til mor. Han brøler og vrider sig og er ganske ulykkelig.

Eget værelse har fungeret rigtig godt, så det vil vi helst blive ved med. Det er kun en væg, der adskiller os, men det er nok til at vi ikke vågner ved hvert et knirk og møffen han laver.
Vi tænker, at det måske har noget med vågelyset under sengen at gøre.
For sult kan det vist næppe være.

I nat fik han f.eks. mælk kl. to i stedet for ved midnat og meldte sig alligevel kl. fire som han plejer.

Han spiser ca. 150-180 ml. mælk ved midnat. Han siger selv fra, så far kan umuligt få mere i ham.
Far har prøvet at tilbyde vand af kop om natten, men det fungerer nærmest aldrig. Han drikker lidt men det får ikke ro på ham.

Vi har, som nævnt, et vågelys i form af en lyskæde under hans seng for at kunne orientere os.
Men Carl Emil kigger ...

Annonce

... rundt i lokalet, når far har ham oppe for at trøste.
Han kaster sig rundt i hans favn og drejer rundt om sig selv for at se om der skulle ske noget spændende.
Hvis man ikke vidste bedre, kunne man tro at han er et "lærkebarn" men han ER træt, for når han får bryst, sover han igen som en lille bjørn.
Gerne halvanden time, til vi så står op...

Vi kører så nøje vi kan efter det dagsskema vi fik af dig da han var knap seks måneder gammel. Måske skal der justeres nu hvor han er lidt ældre?
Dagslurene er reduceret til to de fleste dage. Han sover lidt over tre timer sammenlagt.
Hvis ikke de tre timer er nået om dagen, giver vi ham en tredje lur, for at han ikke er overtræt.
Han får mælk (enten mm eller mme) om dagen op til lurene og ellers alderssvarende varieret kost.

Vores spørgsmål er, hvordan får vi Carl Emil til at snuppe den sidste halvanden time søvn selv?
Det er som om, at hans indre alarmklokke siger go´morgen til ham en time til halvanden før han rent faktisk er klar til at stå op.
Skyldes dette evt. vågelyset? Skal små børn sove i fuldstændig mørke?

Kan se, at der findes et utal af vågelys og diskotekslamper på markedet.
Men det er lidt svært for mig at tro, at de små nysgerrige øjne kan forstå, at det ikke er tid til leg, når de ser en lampe, der skifter farvetemperatur.

Når alt det er sagt, skal vi lige nævne, at vi har den der skildpadde fra Scan Style, der står og lyser bølger op på væggen og spiller en sagte melodi.
Den virker fantastisk til putningen. Carl Emil slapper TOTALT af og falder nemmere i søvn med den tændt.

Hvad tænker du?

Vi glæder os til at høre om du har et bud på et greb vi kan bruge.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Carl Emils forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor