Brev:
Early bird kl. tre!
13. februar 2016
Alder:
7 mdr.
Early bird kl. tre!
Hej Helen.
Vi har tidligere skrevet til dig vedr. vores søns nattesøvn og det at skære ned på natteamning.
Carl Emil er syv en halv måned gammel og får "go´nat bryst" ved 19.30-20 tiden af mor, udmalket mælk af far ca. ved midnat og igen af mor ved fem-seks tiden om morgenen.
Dette er forholdsvist nyt, da han for blot en måned siden meldte sig hver anden time for at ville spise og det var efterhånden uholdbart for mor - efter et halvt år uden sammenhængende søvn.
Vi havde en uge, hvor vi lod far tage sig af ham aften og nat, så han blev vænnet fra, at mor var tilgængelig hver anden time. Det har nu resulteret i tre måltider fra go´nat til go´morgen.
Det er alt sammen meget dejligt og lykkeligt for alle parter.
MEN nu vågner Carl Emil hver eneste nat ved tre-fire tiden og kan ikke sove før han får bryst - tidligst kl. fem. Det er far, der slås med ham indtil han kommer ind i soveværelset til mor. Han brøler og vrider sig og er ganske ulykkelig.
Eget værelse har fungeret rigtig godt, så det vil vi helst blive ved med. Det er kun en væg, der adskiller os, men det er nok til at vi ikke vågner ved hvert et knirk og møffen han laver.
Vi tænker, at det måske har noget med vågelyset under sengen at gøre.
For sult kan det vist næppe være.
I nat fik han f.eks. mælk kl. to i stedet for ved midnat og meldte sig alligevel kl. fire som han plejer.
Han spiser ca. 150-180 ml. mælk ved midnat. Han siger selv fra, så far kan umuligt få mere i ham.
Far har prøvet at tilbyde vand af kop om natten, men det fungerer nærmest aldrig. Han drikker lidt men det får ikke ro på ham.
Vi har, som nævnt, et vågelys i form af en lyskæde under hans seng for at kunne orientere os.
Men Carl Emil kigger rundt i lokalet, når far har ham oppe for at trøste.
Han kaster sig rundt i hans favn og drejer rundt om sig selv for at se om der skulle ske noget spændende.
Hvis man ikke vidste bedre, kunne man tro at han er et "lærkebarn" men han ER træt, for når han får bryst, sover han igen som en lille bjørn.
Gerne halvanden time, til vi så står op...
Vi kører så nøje vi kan efter det dagsskema vi fik af dig da han var knap seks måneder gammel. Måske skal der justeres nu hvor han er lidt ældre?
Dagslurene er reduceret til to de fleste dage. Han sover lidt over tre timer sammenlagt.
Hvis ikke de tre timer er nået om dagen, giver vi ham en tredje lur, for at han ikke er overtræt.
Han får mælk (enten mm eller mme) om dagen op til lurene og ellers alderssvarende varieret kost.
Vores spørgsmål er, hvordan får vi Carl Emil til at snuppe den sidste halvanden time søvn selv?
Det er som om, at hans indre alarmklokke siger go´morgen til ham en time til halvanden før han rent faktisk er klar til at stå op.
Skyldes dette evt. vågelyset? Skal små børn sove i fuldstændig mørke?
Kan se, at der findes et utal af vågelys og diskotekslamper på markedet.
Men det er lidt svært for mig at tro, at de små nysgerrige øjne kan forstå, at det ikke er tid til leg, når de ser en lampe, der skifter farvetemperatur.
Når alt det er sagt, skal vi lige nævne, at vi har den der skildpadde fra Scan Style, der står og lyser bølger op på væggen og spiller en sagte melodi.
Den virker fantastisk til putningen. Carl Emil slapper TOTALT af og falder nemmere i søvn med den tændt.
Hvad tænker du?
Vi glæder os til at høre om du har et bud på et greb vi kan bruge.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Carl Emils forældre