Vågner nemt om dagen og sover uroligt om natten

12. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Vågner nemt om dagen og sover uroligt om natten

Hej Helen

Tak for en god brevkasse. Jeg har haft meget glæde af den, men står nu med behovet for at skrive et indlæg selv:

Mit spg er: hvordan kan vi få hende til at sove bedre om dagen og mindske de urolige nætter?

Lidt baggrundsviden:
For 2 måneder og 20 dage siden fødte jeg min dejlige datter. Hun vejede 4130 g og var 54 cm. Det var en hård fødsel med en pressefase på 2 timer, hvor hun til sidst måtte rives ud. I dag er hun stadig en dejlig stor bassepige på 7,5 kg og 65 cm lang.

Den første halvanden måned skreg hun 4-6 timer i døgnet. Vi var både forbi kiropraktor på min SP's opfordring, da hun havde en favoritside, vi var forbi børnemodtagelsen og egen læge pga skrigeriet, men alles melding var, at hun var sund og rask (det var vi jo meget glade for at vide). Da vi var ved egen læge, da hun var omkring 8 uger, og der fandt hun ud af, at hun havde brækket kravebenet. Dette havde hverken jordemoder, fødselslæge, kiropraktor, børnelæge undersøgt hende for, til trods for deres viden om hendes hårde fødsel. Det gjorde mig ufattelig vred og de kiropraktiske behandlinger stoppede med det samme.

Det var en ufattelig hård tid. I denne tid ammede jeg hende, hvor hun spiste hver 2. time. Men efter halvanden måned var jeg så kørt ned, at jeg forsøgte at give hende en flaske, hvor hun sov 2 timer i streg for første gang nogensinde! Jeg græd af glæde, da hun de første mange uger kun sov 7 timer i døgnet. Nu får hun 100% flaske blå allomin 1, syrnet nægter hun at tage, og da hun ikke kom ordentlig af med afføringen, må vi desværre give hende Movicol: 1 pose dagligt fordelt på tre flasker.

I dag sover hun 12-15 timer i døgnet, og det er jeg tilfreds med ift tidligere.

Om dagen får hun sin formiddagslur og middagslur i barnevogn.
Vi står op omkring kl 6-7, bliver puslet, spiser omkring 120-200 ml (svinger meget - hun er vist pt ved at tage et tigerspring), vi leger, på aktivitetstæppe og ca 30 min inden hun skal puttes, skruer jeg ned for aktiviteten og går rundt med hende på min underarm og synger, hvor hun også kan få lidt massage, hvis hun vil.

Formiddagsluren varer alt fra 1,5-3,5 time, hvor hun skal visses alt fra 1-5 gange, hvilket er nødvendigt for at fastholde hende i søvnen, da hun vågner hver gang, hun skifter søvnfase. Det er med garanti, at hun vågner 20-40 min efter, hun er blevet ...

Annonce

... puttet. Her står jeg klar til at trille hende roligt, til hun igen sover. På gode dage sover hun selv videre, andre dage skal hun have en del hjælp. Det svinger.

Middagsluren varer ca 1,5-2 timer og ligner meget formiddagensluren.

Hun får sin sene eftermiddagslur kl 17-17:30, hvor hun altid kun powernapper ca 30 min. Herefter bliver hun badet, hvis hun skal det den dag, får flaske, leger leget en smule med, men da hun er ret nemt at overstimulere om aften, er det meget sansegynge og at blive båret rundt på, som huer hende. En halv time inden hun skal puttes, tager jeg hende med ind i soveværeslet, hvor hun bliver masseret, synget for, for til sidst at blive puttet i slyngevuggen ved siden af vores seng.

Her begyndt natteroderiet: hun vågner hver anden time, er urolig, smågrædende. Jeg trøster ved at lægge hånd på hendes bryst, mens jeg vugger slyngevuggen, sige "såååå", nusse og give sut. Hvis gråden tiltager, tager jeg hende op og visser hende i søvn i armene. Ofte sover hun overraskende nok, selvom hun er meget urolig. Når hun er sovende, ligger jeg hende i vuggen igen, og så vågner hun 1-2 timer senere igen. Således fortsætter det natten igennem til omkring kl 5-6 tiden, hvor hun kommer op og ligger hos mig, hvor vi så står op omkring 6-7, alt efter hvonrår hun vågnede.

Generelt er hun trivelig. Tager fint på osv. Min datter er en glad og smilende pige, som er utrolig nysgerrig og opmærksom på sin omverden, hvilket hun har været nærmest siden fødslen. Desuden er hun fantastisk temperamentsfuld, hun ved udemærket godt hvad hun vil og ikke vil, men paradoksalt nok skal hun alligevel have hjælp til at finde ro omkring sig - der er hun ikke god til at sige fra. Hun er meget fremmelig både kognitivt og fysisk.

Lige en sidebemærkning: Jeg har altid gerne ville gøre mælk til en del af putteritualet, men fordi hun altid er sulten mindst 1 time inden hun skal sove, har det ikke rigtig kunne hænge sammen, fordi hun netop er sulten lang tid før, hun er træt. Jeg er begyndt at forsøge at give hende en lille flaske, når hun skal puttes, for at se om det kan hjælpe hende videre i søvnen, men er bekymret for, at det giver for meget sjatspiseri og måske lidt mavekneb, da hun jo så vil spise oftere end normalt?

Beklager det lange brev - jeg håber, du kan finde hovede og hale i det :)

Med venlig hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor