Svar: Spørgsmål om søvn
11. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Ellens mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at jeres datter nu kan falde trygt og roligt i søvn i løbet af ca. 15 minutter, det lyder super fint :)
Jeres datter er, som tidligere beskrevet, nu langt mere bevidst. Hun skelner tydeligt mellem om det f.eks. er mor eller far, der ligger ved siden af hende - og kan derfor godt protestere, hvis I pludselig afbryder putteritualet, for at den anden kan tage over, altså en protest over, at den der ammer eller giver hende mælk ikke er den samme, som putter hende.
I skal derfor overveje meget, hvad der betyder mest for jer. Hvis det er vigtigt for jer, at far kan putte hende fremover og I gerne på sigt ser dette, så kan det være en god idé at introducere en flaske. Den vil gøre, at far kan give mælk og fortsætte putningen derefter og på den måde gøre tingene næsten som mor. Hvis I ønsker, at jeres datter på sigt skal kunne puttes med en flaske og af far, så er det vigtigt, at I ikke starter dette ritual op for sent - med den alder, jeres datter har nu, er hun som sagt meget bevidst og det kan blive svært at introducere en flaske, hvis I venter for længe - så vil hun højst sandsynligt foretrække den ægte vare.
Hvis det modsat, ikke betyder noget for jer, at mor er den der primært putter hende til hun er omkring et år, er det det rigtig fint at I fortsætter som nu.
Hendes søvn ændrer fysiologisk sammensætning nu og begynder at indeholde flere stadier. Det kan gøre det sværere for hende at sove et længere søvnstræk, og hun vil have tendens til at vågne lidt mere op, end I tidligere har oplevet. Hun vil også have behov for at bearbejde alle de stimuli, som hun får i løbet af dagen og netop det, at hun opdager flere og flere ting, er bevidst om hvor hun er, rummet hun er i, om I er hjemme eller ude osv. vil naturligt gøre, at hun også drømmer mere. Når hun sidst på natten sover meget uroligt, småklynker osv. så kan det altså sagtens skyldes, at hun der drømmer rigtig meget.
Det er også helt rigtigt tænkt, at hun sover lettere, når hun har sovet i mange timer og derfor også begynder at få tendens til at ville vågne lidt op. Mange børn vil i denne alder ikke sove mere end ca. 10 timer om natten, nogle børn sover kun 9 timers nattesøvn og om dagen sover de så 5-6 timer. Jeres datter sover fra ca 21 til måske kl 07-08 og det er helt naturligt, at hendes søvn derfor ikke er så dyb sidst på natten.
Det lyder dog som om, at det stille og roligt går i den rigtige retning hos jer, så fortsæt den gode gænge:) Og håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske