Brev:
Nye søvnrutiner
11. februar 2016
Alder:
6 mdr.
Nye søvnrutiner
Kære Helen
Jeg har en dejlig dreng, der lige er blevet 6 måneder, hvor jeg savner råd til hvordan vi justerer hans søvnrytme mest skånsomt til det nye søvnhjul (fra din bog).
Lige nu følger han søvnhjulet fra 3-4 måneder. Jeg har skrevet til dig tidligere ang. vi havde lidt udfordringer i forhold til han havde mange opvågninger i den første del af natten, hvor han var rigtigt ked af det. Vi er begyndt at putte ham senere - ni halv ti, og det er blevet bedre, men han vågner stadig en 4-5 gange inden tolv.
Nogle gange har han fået flaske, hvor har spist over 100ml kun en time efter hans putteflaske (ikke altid). Men så spiser han jo så ikke så meget ved midnat. Så er det en dum løsning? Men det er lang tid at vente på mad, hvis han er så sulten, og gør vel også til han vågner mere. Det er måske også noget vi skal tage højde for i forhold til den nye rutine?
Et andet spørgsmål er hvordan balancerer man en søvnrytme med aktiviteter, der er forskudt, altså babysvømning mm. der jo ikke altså passer ind i den lille mands rytme. Og man kan vel godt skubbe hele rutinen i forhold til jeg synes det er meget lidt familietid vi når alle sammen sammen, hvis han allerede skal puttes 19.30-20. Kan man inspireres af en sydlandske søvnrutiner, eller fremmer det ikke barnets vækst og trivsel?
På forhånd tak for svar for de mange spørgsmål ☺