Brev:
Spørgsmål om søvn
11. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Spørgsmål om søvn
Hej Helen
Tak for dit svar vedr. vores datter, som "var bange for at sove".
Vi gør det nu, at hun bliver lagt i sin egen seng, mens vi ligger ved siden af hende til hun falder i søvn, det fungerer ganske fint. Vi dæmper lyset i soveværelset og hun bliver ammet med dynen puttet godt omkring sig, så ved hun det er sovetid.
Vi er imidlertid løbet ind i et andet problem. Når jeg skal lægge hende går det fint, hun beklager sig lidt med et par "grynt" men ikke noget videre, og det tager hende omkring 15 min. så sover hun. Men når far skal lægge hende har vi de sidste par dage haft problemer, hun skriger meget, og han ender ofte med at måtte vugge hende i søvn. Hvordan kan det være? og hvorfor kunne han godt gøre det samme som mig til at starte med, men pludselig ikke?
Hun bliver stadig ammet af mig på samme måde, som når jeg lægger hende, så lægger jeg hende bare i sengen, og derefter er det min mand, som ligger ved siden af hende. Men efter få minutter bliver hun meget vanskelig.
Vi får jo næsten lyst til at det bare skal være mig der lægger hende, men synes heller ikke det er en god ide, at det kun er mig, der kan lægge hende til at sove..
Vi synes jo ellers vi har fået en fin rutine med søvnen med en formiddagslur, middagslur, eftermiddagslur og nogle gange en lille lur først på aftenen (afhængig af hvor lang de andre lure har været).
Derudover er hun begyndt på noget mærkeligt om natten, som jeg skrev i mit forrige brev, så sover hun rigtig fint om natten. Det gør hun til dels stadig. Hun bliver lagt klokken 21 (ca.) og vågner først klokken 00, og derefter klokken 3.00. Begge gange spiser hun og sover videre med det samme hun bliver lagt igen. Men fra klokken 4-5 kan hun begynde at vågne pludselig og græde helt ulykkeligt, hun ligger uroligt og skal hele tiden have sutten.
Er det bare fordi, det er sidst på natten og hun derfor ikke kan forventes at sove tungt mere?
Hilsen Ellens mor (hun er pt. 16 uger gammel)