Spørgsmål om søvn

11. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Spørgsmål om søvn

Hej Helen

Tak for dit svar vedr. vores datter, som "var bange for at sove".
Vi gør det nu, at hun bliver lagt i sin egen seng, mens vi ligger ved siden af hende til hun falder i søvn, det fungerer ganske fint. Vi dæmper lyset i soveværelset og hun bliver ammet med dynen puttet godt omkring sig, så ved hun det er sovetid.

Vi er imidlertid løbet ind i et andet problem. Når jeg skal lægge hende går det fint, hun beklager sig lidt med et par "grynt" men ikke noget videre, og det tager hende omkring 15 min. så sover hun. Men når far skal lægge hende har vi de sidste par dage haft problemer, hun skriger meget, og han ender ofte med at måtte vugge hende i søvn. Hvordan kan det være? og hvorfor kunne han godt gøre det samme som mig til at starte med, men pludselig ikke?

Hun bliver stadig ammet af mig på samme måde, som når jeg lægger hende, så lægger jeg hende bare i sengen, og derefter er det min mand, som ligger ved siden af hende. Men efter få minutter bliver ...

Annonce

... hun meget vanskelig.

Vi får jo næsten lyst til at det bare skal være mig der lægger hende, men synes heller ikke det er en god ide, at det kun er mig, der kan lægge hende til at sove..

Vi synes jo ellers vi har fået en fin rutine med søvnen med en formiddagslur, middagslur, eftermiddagslur og nogle gange en lille lur først på aftenen (afhængig af hvor lang de andre lure har været).

Derudover er hun begyndt på noget mærkeligt om natten, som jeg skrev i mit forrige brev, så sover hun rigtig fint om natten. Det gør hun til dels stadig. Hun bliver lagt klokken 21 (ca.) og vågner først klokken 00, og derefter klokken 3.00. Begge gange spiser hun og sover videre med det samme hun bliver lagt igen. Men fra klokken 4-5 kan hun begynde at vågne pludselig og græde helt ulykkeligt, hun ligger uroligt og skal hele tiden have sutten.

Er det bare fordi, det er sidst på natten og hun derfor ikke kan forventes at sove tungt mere?

Hilsen Ellens mor (hun er pt. 16 uger gammel)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder