Svar: Baby bange for at sove?
1. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Der sker rigtig meget med jeres datters udvikling lige nu og netop i 3-4 måneders alderen, vil mange børn have svært ved at sove. Det kan være rigtig svært for hende at overgive sig til søvnen, hun har svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne og når hun endelig sover, så kan hun have tendens til at powernappe i stedet for at tage lidt længere søvnstræk.
Det handler blandt andet om, at hun nu er så gammel, at hun er mere bevidst om, hvor hun er. Hun skelner mere og mere tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i mors, fars favn eller i favn hos en fremmede. Hun kan se rummet hun er i, opfatter ting på længere afstand osv. Og så handler det også om, at hendes søvn rent fysiologisk ændrer sig nu.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. Det spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde, som vi har, men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn. Men netop i 3-4 måneders alderen begynder barnets søvn at indeholde lidt flere søvnstadier og begynder således at minde mere og mere om den søvn vi voksne sover.
Det betyder, at jeres datter lige nu, kan have lidt svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom hun kan have tendens til kun at sove måske 20-40 minutter, så viser hun tegn på at ville vågne op, klynker, græder måske og sover meget uroligt. Det sker fordi hun nu begynder at skulle skifte mellem flere søvnstadier og skiftet er svært for hende.
Mange børn vil i denne alder også lade sig forstyrre, når de skal spise. Når hun ammes eller får flaske, så lader hun sig let aflede. Når hun spiser, så tager hun fat, dier lidt, slipper, smiler til dig, tager fat og spiser lidt igen, slipper igen, pludrer og smiler, tager fat og spiser lidt mere, slipper igen - og far kommer ind i stuen og det er mere spændende at kikke efter ham, end det er at spise. Derfor får hun lige nu måske ikke helt så meget mælk om dagen, som hun egentlig har behov for. Hun både slatspiser og slatsover derfor lidt.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og det kan være en rigtig god idé at I f.eks. går med hende, når hun skal sove middagslur netop for på den måde at holde hende sovende, så hun tager en lidt længere lur. Nu hvor hun begynder at protestere over liften, så tag hende ud af liften - hun behøver ikke længere ligge i lift, når hun skal sove. Hun kan puttes direkte i barnevognen med sovedragt og dyne. I kan også overveje, om det vil være dejligt for hende med en sovepose. Det kan være f.eks. en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose eller lignende - de fås i mange kvaliteter og til mange forskellige priser.
Når jeg læser jeres brev, så får jeg på fornemmelsen, at hun ikke får mælk direkte før hun skal sove - det bør hun faktisk få og I skal ikke være bange for at hun bliver uhensigtsmæssigt afhængig af bryst eller flaske med den alder hun har. Det er vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual!
Du skriver ikke om du ammer eller giver flaske. Hvis du ammer hende, vil det være rigtig godt, hvis du nogle gange kan læggfe dig med hende og amme hende i dobbeltsengen. Lad hende falde i søvn med din nærhed og brystet og bliv liggende hos hende, så hun sover ved siden af dig og så hun ikke oplever at skulle flyttes undervejs. Hvis hun efter 20-40 minutter, begynder at småklynke, virke søgende osv. så tilbyder du brystet igen og luller hende på den måde videre ind i søvnen. Det er langt at foretrække fremfor, at hun skal bruge en time på at falde i søvn og græder sig i søvn!
Hvis I giver flaske, så vil det være en rigtig god idé at svøbe hende f.eks. i soveposen og så tilbyde hende flasken imens hun ligger svøbt og derefter flytte hende over i seng eller barnevogn. Så føles skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove ikke så voldsomt. I må faktisk også gerne putte hende og så give hende flasken hvor hun ligger, dog er det vigtigt, at I her eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Hun er for lille til at sove med hovedpude.
I skal også være opmærksomme på ikke at putte hende alt for hurtigt. Hvis I nogle gange skal bruge en time på at få hende til at falde i søvn, så kan det være, at I skal prøve at aktivere hende lidt mere og putte hende 45 minutter senere end I gør lige nu. Hun er ikke længere et spædbarn, men er ved at være en aktiv lille baby - og det betyder, at hun nogle gange gaber - ikke fordi hun er træt og skal sove, men fordi hun faktisk keder sig. Derfor kan det være en god idé, at I nogle gange ikke putter hende, hver gang hun gaber, men i stedet bruger lidt tid på at stimulere hende ekstra både motorisk og mentalt, så hun er mere parat til at sove, når I så putter hende.
Nogle gange vil hun naturligt være træt og have behov for at sove hurtigt efter en lur, nogle gange er hun måske kun vågen en time, før hun igen er træt. Men andre gange kan der måske gå 2.5 time, før hun egentlig er parat til at blive puttet... Jeg er helt med på, at I har brug lang tid på at lære hendes signaler at kende og derfor har forsøgt at putte hende, før hun blev overtræt, men hun er ældre nu og behovet er derfor nu et lidt andet, så jeg tænker, at I skal prøve at aktivere hende lidt mere. Prøv at se hendes døgn inddelt i vågne og aktive perioder, hvor hun skal bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt og derefter perioder, hvor hun så sover. Så I ikke kommer ind i en rytme, hvor hun netop slatspiser og slatsover lidt hele tiden...
I har ret i, at det godt kan forvirre hende, hvis I forsøger alt for mange ting, for at få hende til at sove. Det er helt naturligt, at I prøver jer frem - det gør vi alle sammen i håb om at et eller andet vil virke. Men netop fordi hun har en alder nu, hvor hun er mere bevidst og suger rigtig mange indtryk til sig og får mange stimuli - og derfor har svært ved at koble fra - så er det en god idé, hvis I kan forsøge at følge nogenlunde samme ritual. Når I forsøger at vugge, putte hende i liften, så I sengen, så vugge igen osv. så tilfører I hende flere stimuli, som er det hun ofte protesterer over og har svært ved - og derfor hjælper det hende ikke. Det vil i stedet være rigtig godt, at I f.eks. forsøger at skifte hende, putte hende i sovepose, tilbyder hende mælk imens hun er svøbt. Putter hende hvor hun skal sove, holder hænderne på hende, kærtegner, bruger samme beroligende ord osv. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed.
I spørger om hun er utryg ved at sove - måske... Det afhænger lidt af, hvor længe hun har grædt og forbundet det at sove med noget som ikke er rart... Uanset hvad, så er det lige nu vigtigt, at I hjælper hende med at finde ud af, at det at sove og overgive sig til søvnen er noget dejligt - og derfor er det helt okay, at hun f.eks. ammes og falder i søvn med brystet.
I spørger, hvorfor hun har lettere ved at sove om natten end om dagen og jeg tænker, at det netop hænger sammen med hendes alder og den store udvikling hun går igennem og hendes spirende bevidst omkring verden og hvad der sker omkring hende. Det er naturligt lettere at sove om natten, hvor der er mørkt og stille end det er om dagen, hvor hun gerne vil følge med i alt, hvad der sker...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat - og glæder mig til at følge jeres lille familie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske