Brev:
Søvn - 10 måneder
2. februar 2016
Alder:
10 mdr.
Søvn - 10 måneder
Kære Helen.
Så har jeg igen brug for et godt råd fra dig.
Vores dreng blev 10 måneder i søndags og trives rigtig godt. Vejer 9,5 kilo og kan stå uden støtte og tramper rundt med gåvogn. Eneste problem er fortsat nattesøvnen, som vi har kæmpet med i nu 10 måneder. Han sover fortsat fint om dagen. En lang formiddagslur og en lidt kortere eftermiddagslur.
Problemet med nattesøvnen er de mange opvågninger. De fleste gange kan vi nusse ham på ryggen i sengen (han sover i tremmeseng, hvor siden er taget af op ad vores seng), men der er også nogle gange i løbet af natten, hvor han kun finder ro, hvis han bliver taget op i armene. Han vil helst sove i vores arme eller ved brystet, men han sover så uroligt, at det er umuligt at sove sådan med ham i længere tid. Han sover stadig meget uroligt i de tidlige morgentimer og ofte kan vi ikke få ham til at sove, hvis han vågner ved 5.30 tiden. Jo tidligere han sover til natten, jo mere nattesøvn får han, da morgenroderiet er det samme. Han sover cirka 13-14 timer i døgnet og det tænker jeg er fint for hans alder.
Jeg tænker at det måske bliver bedre, når vi stopper med at amme. Jeg har ammet ham en del i forhold til hans alder, men lige nu ammer jeg ham til natten ved 19-tiden og han får så et drømmemåltid omkring klokken 22. Han bliver så ammet igen ved 5.30-6.00 tiden (i håbet om at få ham til at sove lidt mere, men det lykkes efterhånden sjældent). Han kan dog godt finde på at ligge meget længe ved brystet, men sover ikke rigtig. Nogle gange falder han i søvn efter at have ligget der ved brystet en time og så sover han f.eks. en halv time i mine arme.
I januar måned er jeg startet på arbejde 5 timer om dagen og hans far har haft barsel. Vi startede i sidste uge indkøring i vuggestuen og det har selvfølgelig gjort nætterne ekstra slemme. Han kan godt lide at være derovre, men det bearbejdes om natten, hvor han søger ekstra meget tryghed og står op helt ulykkeligt i sengen og falder først til ro, hvis vi tager ham op.
Jeg ved derfor ikke om det er godt tidspunkt at ændre på rutiner, men vi ville egentlig gerne forsøge at adskille mad og søvn noget mere og det håber jeg du har nogle forslag til. Jeg er dog i tvivl om, hvor mange timer han kan klare sig uden mad om natten. Min sundhedsplejerske siger 10 timer nu hvor han er 10 måneder.
Nuværende dagsplan:
cirka 5.30-6.00 ammes
7.30 morgenmad (havregrød mm)
9.00 mellemmåltid (banan, brød, lidt modermælkserstatning mv.)
Sover en lang formiddagslur - mellem 1,5-3 timer (sover typisk ved 9,30-10 tiden)
12.30-13.00 frokost (mos, kød mv.)
Sover eftermiddagslur - længden afhænger af første lur (sover ofte en meget lang formiddagslur, hvorfor eftermiddagsluren ligger sent og ofte vågner han først ved 16.30 tiden)
16.30-17.00 aftensmad (grød, mos, brød mv.)
18.30 aftengrød (spiser altid godt her)
19.00 ammes til natten. Sover de fleste dage cirka 19.30-19.45
22.00 drømmemåltid (ammes)
Vil vi kunne springe hans drømmemåltid over nu eller eventuelt morgenamningen? Vi vil gerne skære en amning fra og gerne forsøge at adskille mad og søvn noget mere, men jeg er i tvivl om det er godt at lave ændringer nu med indkøring i vuggestuen og om det bliver for mange timer for ham uden mad?
Han sover sjældent mere end 10 timer om natten, selvom jeg oplever at han har brug for 11 timer. De dage han sover ved 19-tiden sover han ofte længere om morgenen. Lige nu ligger hans eftermiddagslur dog så sent, at han ikke kan sove så tidligt om aftenen. Måske vi skal forsøge at få dem til at putte ham tidligere til formiddagslur i vuggestuen? Det er efter vi har startet indkøring i sidste uge, at hans formiddagslur er rykket til omkring klokken 10 og så sker det, at han sover op til tre timer og så bliver eftermiddagsluren meget sent og han sover f.eks. 15.45-16.45.
Jeg vil meget gerne fortsætte med at amme. Nogle dage ammer jeg ham også sidst på eftermiddagen, da han nogle dage meget gerne vil ammes og har savnet mig når jeg har været på arbejde og så får han faktisk 4 amninger, hvilket er meget for hans alder.
Han spiser fint til måltiderne, men ofte spiser han ikke ret meget morgenmad. Måske pga. amningerne.
Har du et forslag til dagsplan og om vi kan skære lidt af amningerne fra uden at han skal være sulten om natten?
Mange hilsner
Gry