Brev:
Baby bange for at sove?
1. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Baby bange for at sove?
Kære Helen.
Vi har en datter på 15 uger. Hun er glad, trives og vokser fint.
Men vi har problemer med at få hende til at sove.
Om natten fungerer det fint, oftest går vi i seng samtidig med hende, hun bliver ammet og lagt imellem os, og falder i søvn af sig selv, oftest indenfor 5 min. Hun vågner så 2-3 gange i løbet af natten, som var ca. 9 timer.
Men i løbet af dagen har vi udfordringer. Da hun var helt lille faldt hun i søvn af sig selv, oftest i mine arme, og da hun var 2 måneder havde vi held til at ligge hende i en babynest på sofaen og så faldt hun i søvn, men generelt sov hun nok i underkanten af hvad hun skulle, og det mærkede vi ved at vi havde en pige der ofte blev lidt overtræt. Vi er derfor sidenhen blevet meget opmærksomme på at lægge hende, når hun giver udtryk for hun er træt (gaber, gnider sig i øjnene og bliver irritabel/klynkende).
Men det er ikke uden problemer at lægge hende til at sove. Hun vil ikke ligge i liften, nogen gange finder hun sig i at blive lagt derned, men når hendes øjne begynder at falde i, så begynder hun at græde meget og selv hvis vi tager hende op og beroliger hende, så er det ikke muligt, at lægge hende derned igen uden hun begynder at skrige. Dette er gennem den sidste uges tid blevet værre, og nu skriger hun bare hun bliver lagt ned i liften. Vi prøver at berolige hende og synge for hende, for det virker til, at hun er utryg ved at sove.
Vi kan heller ikke vugge hende i søvn, for her gentager det samme sig, at hun græder, når hun er lige ved at falde i søvn.
Vi har også prøvet at "lege nat" og ligge os præcis som vi gør om natten, men så reagerer hun også på at blive lagt.
VI får som oftest hende først til at sove, når hun er så træt at hun ikke kan give efter mere, og så har vi været igennem forsøg på at berolige hende og lægge hende i op til en time.
Oftest ender det også med at vi prøver mange forskellige ting for at få hende til at sove, fx først lægge hende i liften, så vugge hende, så lægge hende i sengen, så vugge hende igen. Kan problemet være at vi prøver for meget? er det bedre konsekvent at gøre det samme og blive ved, også selvom det ikke virker til at hjælpe?
VI er bange for at frustrationen omkring hendes problemer med at sove er med til at gøre hende endnu mere utryg, men vi ved ikke hvad vi skal gøre. Tror du hun er utryg - og hvordan gør vi hende tryg?
Hvorfor tror du hun ikke har problemer med det om natten, når det er så svært i løbet af dagen?
Hilsen