Baby bange for at sove?

1. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Baby bange for at sove?

Kære Helen.

Vi har en datter på 15 uger. Hun er glad, trives og vokser fint.
Men vi har problemer med at få hende til at sove.

Om natten fungerer det fint, oftest går vi i seng samtidig med hende, hun bliver ammet og lagt imellem os, og falder i søvn af sig selv, oftest indenfor 5 min. Hun vågner så 2-3 gange i løbet af natten, som var ca. 9 timer.

Men i løbet af dagen har vi udfordringer. Da hun var helt lille faldt hun i søvn af sig selv, oftest i mine arme, og da hun var 2 måneder havde vi held til at ligge hende i en babynest på sofaen og så faldt hun i søvn, men generelt sov hun nok i underkanten af hvad hun skulle, og det mærkede vi ved at vi havde en pige der ofte blev lidt overtræt. Vi er derfor sidenhen blevet meget opmærksomme på at lægge hende, når hun giver udtryk for hun er træt (gaber, gnider sig i øjnene og bliver irritabel/klynkende).

Men det er ikke uden problemer at lægge hende til at sove. Hun vil ikke ligge i liften, nogen gange finder hun sig i at blive lagt derned, men når hendes øjne begynder at falde i, så begynder hun at græde meget og selv hvis vi tager hende op og beroliger hende, så er det ikke muligt, at lægge hende derned igen uden hun begynder at skrige. Dette er gennem den sidste ...

Annonce

... uges tid blevet værre, og nu skriger hun bare hun bliver lagt ned i liften. Vi prøver at berolige hende og synge for hende, for det virker til, at hun er utryg ved at sove.

Vi kan heller ikke vugge hende i søvn, for her gentager det samme sig, at hun græder, når hun er lige ved at falde i søvn.
Vi har også prøvet at "lege nat" og ligge os præcis som vi gør om natten, men så reagerer hun også på at blive lagt.

VI får som oftest hende først til at sove, når hun er så træt at hun ikke kan give efter mere, og så har vi været igennem forsøg på at berolige hende og lægge hende i op til en time.
Oftest ender det også med at vi prøver mange forskellige ting for at få hende til at sove, fx først lægge hende i liften, så vugge hende, så lægge hende i sengen, så vugge hende igen. Kan problemet være at vi prøver for meget? er det bedre konsekvent at gøre det samme og blive ved, også selvom det ikke virker til at hjælpe?

VI er bange for at frustrationen omkring hendes problemer med at sove er med til at gøre hende endnu mere utryg, men vi ved ikke hvad vi skal gøre. Tror du hun er utryg - og hvordan gør vi hende tryg?

Hvorfor tror du hun ikke har problemer med det om natten, når det er så svært i løbet af dagen?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor