Svar: Søvnproblemer 11 mâneder

3. januar 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor D

Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar og mine bøger, tak for det:)

Nu hvor jeres dreng nærmer sig 1 års alderen, kan du naturligvis overveje, hvor længe du ønsker at amme. I princippet må du gerne amme ham så længe du vil og rigtig mange børn og mødre trives med en amning i døgnet efter 1 års alderen. Det kan være en rigtig dejlig måde at koble fra og overgive sig til søvnen på - og hvis det fungerer, er der ikke noget problem i at bibeholde amning.

Men nogle børn forstår ikke, hvorfor de nogle gange kan få lov til at blive ammet og andre gange ikke kan. Han kender jo ikke klokken og forstår naturligt ikke, hvorfor han gerne må blive ammet om aftenen, men ikke om dagen og ej heller om natten. Det kan gøre ham meget frustreret og ked af det, og derfor kan det nogle gange være bedre at stoppe amning helt... Hvad du skal gøre nu afhænger derfor af, hvad du og han vil have det bedst med, hvad du tænker vil fungere bedst for jer begge:)

Uanset hvad, vil det være rigtig godt, hvis du kan trappe ned i antallet af amninger. Han lyder til at være meget afhængig af dit bryst for at kunne sove - han er afhængig af det for at falde i søvn og også for at komme videre i søvnen om natten. Det lyder som om, at han har et søvnassociationsproblem.

Det er vigtigt, at han tilbydes mad og vand af kop hele dagen igennem - jf min tidligere dagsplan. Det er en forudsætning for at kunne undvære bryst/mælk om natten, at han får sit behov dækket i dag- og aftentimerne.

Du fortæller, at du forsøger at holde amningerne til aften og nat - det er rigtig fint. Prøv om du fortsat kan lære ham at sove formiddagslur og middagslur uden at få brystet. Prøv om du i dagtimerne kan indføre en klud der dufter lidt af dig, så han har den og kan bruge den som en del af sit putteritual, og lad den så også følge ham, når han puttes om aftenen. Du må gerne bruge den, når du ammer ham om aftenen, så den dufter af dig.

Du fortæller, at han aldrig slipper brystet og triller om på siden og sover. Det skal du lære ham. Det skal du lære ham ved at afkorte amningen, før han sover helt - altså trække brystet til dig før han sover helt. Du skal gøre det flere gange, forsøge at lirke brystet ud af munden på ham. I begyndelsen vil han søge efter dit bryst og så får han det igen, sutter lidt og så lirker du det igen ud, og det fortsætter du med indtil han accepterer at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Det samme skal du gøre om natten, når han søger dit bryst. Tilbyde ham det, men afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af munden på ham. Samtidig med at du gør det, så holder du hænderne på ham, beroliger ham med din nærhed osv. så han hele tiden kan mærke, at du er der. Det er ikke mor der forsvinder men ...

Annonce

... brystet.

Du må gerne ligge ned og amme ham og lade ham falde i søvn med din nærhed på denne måde. Men som sagt forsøge at undgå brystet lige der, hvor han overgiver sig til søvnen. Stille og roligt kan du så øge den fysiske afstand imellem jer, så han lærer at sove, uden at han behøver brystet, og uden at han behøver være helt tæt i din favn. Her kommer kluden, dine hænder, måden du kærtegner ham på osv. ind igen. Det er altså amningen og brystet, som forsvinder og stille og roligt erstattes det af de andre ting - og da den fysiske afstand mellem jer også gradvist øges, så skulle du meget gerne til sidst kunne putte ham i hans seng og netop berolige ham med samme klud, kærtegn, holde ham i hånden osv. så ritualet følger med ham og hele tiden gør ham tryg.

Du skal være opmærksom på hans søvnbehov. Det kan være, at han ikke behøver helt så meget søvn som gennemsnittet - nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Hans søvnbehov er måske 13-13.5 time i døgnet. Hvis han sover fra 20 til 7.30, så får han 11.5 times nattesøvn og sammen med 3 timers dagssøvn, når han samlet op på 14.5 time - det kan også være en forklaring på, at han måske om aftenen kan have svært ved at overgive sig til søvnen - at han måske skal puttes lidt senere:)

Det vil være rigtig godt, hvis du om aftenen kan hjælpe ham med at få godnatgrøden spist. Han må gerne hjælpe til og du kan også give ham lidt frugtbåde, en brødskorpe eller lignende at gumle på - men han vil naturligt have svært ved at spise grøden med ske selv, med den alder han har. Derfor vil det være super godt, hvis du kan hjælpe ham, så du på den måde sikrer, at han får sin grød og dermed bliver mæt nok:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du fortæller, at han bliver ulykkelig, hvis du prøver at tale med ham - jeg tænker, at det sandsynligvis forstyrrer ham for meget, når du taler. Han føler det som en invitation til kontakt, og det har han ikke overskud til, fordi han jo er træt og rigtig gerne vil sove. Prøv i stedet om du kan finde en lille sang, som du kan synge igen og igen. Så den bliver en genkendelig godnatsang - også en sang vil du kunne bruge, når han så puttes i egen seng. Han forbinder den så med at skulle sove og vil finde tryghed i den.

Hvis det ikke kan lade sig gøre for dig, at trappe ud af amningen og sætte et andet ritual i stedet, så kan det være nødvendigt, at du lader far tage over om natten. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt. Han kan sove sammen med jeres lillebror i f.eks. 3 nætter, hvor du sover i et andet rum. Jeres dreng får trygheden, men kan ikke tilbydes brystet fordi far jo ikke ammer og hvis du ikke er der, vil han måske bedre kunne acceptere, at brystet ikke er en mulighed...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat! Og rigtig godt nytår til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor