Svar: Night terror - 6 mdr.
26. december 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Ina og Christian
Tak for jeres brev :)
Natteskræk eller night terror er arveligt - og da både far og farbror har haft dette, er der stor sandsynlighed for, at I vil opleve det hos jeres børn...
Det er dog udsædvanligt, at det rammer børn på kun 6 måneder. Og jeg vil gerne prøve at forklare hvorfor:
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Og stille og roligt frem mod 8 måneders alderen begynder barnets søvn at inde holde flere stadier og kommer til at minde mere om vores voksnes søvn. Hvor længe hvert stadie varer er forskelligt - og jeres dreng vil i en alder af 6 måneder have fysiologiske stadier i sin søvn - men ofte ikke fuldt ud - og det er derfor, at anfald af natteskræk ofte først ses senere...
Jeres dreng vil nogle gange sove let, andre gange vil I kunne se, at han drømmer - og ja, jeg kan ikke udelukke, at han kan have natteskræk, selvom han ikke er ældre end han er. Han kan godt have drømmeaktivitet i sin dybe søvn og derfor virke grædende, klynkende - og samtidig afviser jer, jeres kærtegn, han kan skubbe jer væk osv. fordi han faktisk er i sin dybe søvn. Natteskræk opstår netop i den dybeste del af den dybe søvn, hvor mareridt opstår under REM-søvnen.
I skal naturligvis sikre jer, at jeres dreng ikke har smerter. Det kan være smerter fra ørerne, fra tandfrembrud, han kan have ondt i skulder, nakke eller andre steder - og kan af den grund græde, virke bange og være svær at trøste. Det er vigtigt, at I får ham tjekket grundigt igennem af en læge.
Det lyder voldsomt, hvis han græder så ulykkeligt og er så svært at trøste hver nat - og det varer 1-1.5 time hver gang. Det er ikke meningen. Det har ingen af jer glæde af, han har ligeså meget brug for sammenhængende søvn, som I har.
Det vil være rigtig godt, at I starter med at tilbyde ham mælk. Da han ofte vågner 2-3 timer efter han er puttet, vil det være helt okay, at mor med det samme ammer ham igen, for at se om brystet kan lulle ham videre ind i søvnen.
Hvis det ikke virker og han stadig virker "ukontaktbar" og grædende, så kan det være nødvendigt, at I vækker ham - tag ham op, gå ind i stuen, tænd lyset, tænd for fjernsynet eller lignende, så han oplever lys og aktivitet omkring sig og på den måde hives ud af det voldsomme anfald, som I beskriver.
I kan også prøve at tilbyde ham en flaske. Det kan være med modermælkserstatning - eller måske prøve at give ham lidt sukkervand. Kog 100 ml vand, tilsæt 1 tsk sukker og afkøl. Han skal ikke have så stor en mængde, men blandingsforholdet er fint:) Sukkervand kan have en beroligende effekt og hvis det kan hjælpe jer, er det helt okay... Hvis han afviser flasken, så giv ham lidt sukkervand på en ske, af en kop, med en engangssprøjtet i mundvigen eller hvad I nu kan finde på...
Det I beskriver lyder ikke som et "almindeligt udviklingsspring" og jeg kan godt forstå, at I synes det er svært.
Prøv om I fortsat kan holde fast i dagsplanen - servere mad til faste tidspunktet, putte ham til faste tidspunkter i løbet af dagen, hjælpe ham til mindst en lidt længere lur midt på dagen osv.
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Glædelig jul og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske