Brev:
Night terror - 6 mdr.
26. december 2015
Alder:
6 mdr.
Night terror - 6 mdr.
Hej igen Helen.
Vi skrev til dig i sidste uge vedr. urolig og svær-at-putte dreng på 6 mdr.
Du har sendt et udemærket skema, som vi forsøger at få gang i.
I dette skema er der "plads" til søvn mellem midnat og 06. Vores problemer ligger dog ret meget i det tidsrum.
Det er lidt vanskeligt, idet han vågner et par gange mellem midnat og kl. 06 med panik og angst i øjnene. Han starter med skrig og er fuldstændig uden for rækkevidde for os begge. Intet af det vi forsøger virker under nogen omstændigheder. Hverken at shhhh´se ham, vugge ham, gå med ham, svøbe ham (virker totalt modsat intensionen), hjælpe ud af hysteriet med at tale eller prøve øjenkontakt virker. Han er umulig at få øjenkontakt med og hans hoved farer rundt med frygt i øjnene. Han har oftest sovet fint i 2-3 timer, hvorefter dette show begynder og varer en time til halvanden hver gang.
Det har været hver nat i snart 14 dage - uden undtagelse.
Det resulterer bl.a. i at vi ikke får noget som helst søvn og han naturligvis er udmattet om morgenen kl. 06, når dit skema starter efter det, der burde være en rolig nat.
Ina tillægger dette et igangværende tigerspring og jeg selv ved ikke, hvad jeg skal tro... Jeg selv og min bror har været ramt af angstanfald om natten a la det jeg beskriver. Vi var begge selv 5-6 år ældre end vores dreng er og det var "kun" et par gange om måneden, når det var værst. Min bror rendte rundt udenfor og måtte indfanges af mine forældre. Jeg selv krampede og skreg. Jeg ved ikke om sådanne sager er arvelige eller hvad jeg skal tro..
Vi tror fuldt og fast på dit skema - vi aner simpelthen bare ikke hvordan vi kommer hen til starten af det. Hans angst om natten ødelægger rutiner ret voldsomt.
Har du et godt bud på hans natlige rædselsture og hvordan vi kommer væk fra dem.....
Christian og Ina