Svar: Vågner kl 03:00 og vil have mælk

12. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 amninger i døgnet og i 8-9 måneders alderen skrues ned til 3 amninger. Det lyder som om, at din datter måske har brug for, at du bibeholder de 4 amninger et par uger endnu, før du trapper ned til "kun" at amme 3 gange...

Derudover skal du naturligvis sikre hendes behov for væske, ved at tilbyde hende vand af kop til alle måltider og også meget gerne vand som tørstslukker mellem måltiderne. Hun skal have mange små måltider hele dagen igennem, for at hun sikres mæthed fra morgenstunden og stille og roligt fyldes op - så hun kan undvære mælken om natten.

Og ja, så er der jo godnatgrøden. Den anbefaler jeg normalt først fra 8 måneders alderen. Det er min erfaring, at hvis man giver den før, så vil den hos mange børn virke modsat. Det er som om, at børn før 8 måneders alderen har svært ved at nedbryde den ekstra føde og derfor får maveuro og sover mere uroligt. Efter 8 måneders alderen, går det bedre og grøden har en god mættende og beroligende virkning. Så måske er du startet lidt for tidligt med godnatgrøden. Alternativet kan være at lave grøden som en vælling eller måske prøve med en flaske eller kop vælling til natten. Det kan give lidt ekstra mæthed uden at være helt så mættende som en grød.

Det kan dog også sagtens være, at opvågningen midt nat ikke skyldes mælk eller madindtag, men at din datter lige nu gennem går en stor udviklingsfase, hvor hun udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt. Hun er måske så småt ved at komme i separationsfasen, hun drømmer mere, får vækket sig selv. Måske har hun en stor motorisk uro og får sig lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra og har her brug for din hjælp til at skifte stilling og blive lagt rigtigt igen. Det vil her være rigtig godt, hvis du netop kan hjælpe hende med stillingskift og beroligende hænder - forsøge at få hende videre i søvnen, hvor hun ligger. Ikke tage hende op, ikke gå rundt med hende eller vugge hende i dine arme, men hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Hvis du fornemmer, at hun lige nu har brug for et par minutters amning i løbet af dagen ...

Annonce

... - formiddag eller eftermiddag - og at hun mod at få dette, så kan sove igennem om natten og dermed spring amningen kl 03 over, så skal du naturligvis bare amme hende den ekstra gang om dagen, så I begge kan få jeres nattesøvn. Om det skal være formiddag eller eftermiddag vil afhænge af, hvad du fornemmer fungerer bedst. Og det er fint at holde amningen kortvarig, så hun ikke begynder at fylde sig ekstra med mælk og ikke forventer at hun skal ammes for f.eks. at kunne falde i søvn, netop fordi hun jo skal passes til januar...

De tre amninger kan ligge eftermiddag, aften og sen aften. Eller de kan ligge aften, sen aften og tidlig morgen, hvis hun stadig har brug for tre amninger, når du begynder arbejde. Og stille og roligt, vil det så være rigtig fint, at den ene af disse amninger trappe ud, så hun i 10-12 måneders alderen får 2 amninger i døgnet - men der er jo lidt til endnu...:)

En plan for dagen til et barn på 8 måneder, som skal passes om dagen, kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje eller vuggestue

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos (hjemmelavet eller mos fra glas), suppleres også med kogte grøntsager i stykker, 1/2 hårdkogt æg, lidt kogte pastaskruer eller lignende, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en kop mme og en banan og puttes til middagslur

Hentes - får måske et lille frugtmåltid i dagplejen eller vuggestue og hentes lige derefter...

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop

Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, vand eller lun mme af kop. Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.

Håber dette giver lidt klarhed og hjælper lidt videre på vej:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.