Er min datter særligt sensitiv? (3,5 år)

12. december 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Er min datter særligt sensitiv? (3,5 år)

Kære Helen.

Der er nogle træk ved vores datter på snart 3,5 år der gør at jeg undrer mig lidt om hun kan betegnes som særlig sensitiv- skal forsøge at komme med eksempler her:

Hun er meget opmærksom på "stemninger"- hun fanger hvert et ord, udtryk mv man har. Eks hvis jeg bare lige får kigget lidt "forkert" ud af bilvinduet når vi kører spørger hun "mor hvad er der" og alt hvad min mand og jeg snakker om skal forklares (hun opfanger ALt hvad vi snakker om)

Hun kan ikke lide at ting "flyttes". Vi kan ikke tage eks tegninger med hjem fra børnehaven uden en kæmpe scene og hun græd engang 20 min fordi vi havde købt en bamse med hjem fra plantorama - hun ville have den skulle tilbage, hun vil heller ikke have at vi køber ting med hjem fra legetøjs butikken.

Hun er meget opmærksom på lugte- kan lugte lang tid efter hvad man har spist "mor du lugter af kanel snegl" (hvis jeg lige har sneget mig til at spise noget sødt i køkkenet;-)

Vil altid have bare tæer indenfor

Hun har svært ved at være alene. Eks sidde alene i sofa mens jeg laver mad. ...

Annonce

... Er heller aldrig alene på værelset og lege

Er ret hysterisk

Er meget genert og skal hjælpes igang med andre børn (kan pt ikke håndtere lejeaftaler)

Har altid haft svært ved farvel - også til bedsteforældre som hun ellers er meget tryg

Har altid haft svært ved at falde til ro ved aften putning (man skal ligge hos hende ca 1 time)

Er meget intelligent og meget skarp. Lærte en billedbog med planter og dyr udenad på et par dage, Kan kende veje/retninger (græd en dag fordi jeg kørte en anden/den forkerte vej til købmanden) og kunne endda fortælle mig at jeg tog den forkerte vej i en rundkørsel på vej til farmors nye hus hun har været ved et par gange.

Ved ikke om det bare er sådan man er i den alder? Eller kan der være noget vi skal være opmærksom på. Specielt det med at sige farvel og det med at ting ikke må "flyttes" vil jeg meget gerne arbejde med - måske har du nogle råd?

Må lige sige at hun jo ellers er en super dejlig glad og frisk pige med krudt i bagenden, snakker som et vandfald og trives rigtig godt:-)

Kærlig hilsen
En tænkende mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far