Brev:
Er min datter særligt sensitiv? (3,5 år)
12. december 2015
Alder:
3 år, 5 mdr.
Er min datter særligt sensitiv? (3,5 år)
Kære Helen.
Der er nogle træk ved vores datter på snart 3,5 år der gør at jeg undrer mig lidt om hun kan betegnes som særlig sensitiv- skal forsøge at komme med eksempler her:
Hun er meget opmærksom på "stemninger"- hun fanger hvert et ord, udtryk mv man har. Eks hvis jeg bare lige får kigget lidt "forkert" ud af bilvinduet når vi kører spørger hun "mor hvad er der" og alt hvad min mand og jeg snakker om skal forklares (hun opfanger ALt hvad vi snakker om)
Hun kan ikke lide at ting "flyttes". Vi kan ikke tage eks tegninger med hjem fra børnehaven uden en kæmpe scene og hun græd engang 20 min fordi vi havde købt en bamse med hjem fra plantorama - hun ville have den skulle tilbage, hun vil heller ikke have at vi køber ting med hjem fra legetøjs butikken.
Hun er meget opmærksom på lugte- kan lugte lang tid efter hvad man har spist "mor du lugter af kanel snegl" (hvis jeg lige har sneget mig til at spise noget sødt i køkkenet;-)
Vil altid have bare tæer indenfor
Hun har svært ved at være alene. Eks sidde alene i sofa mens jeg laver mad. Er heller aldrig alene på værelset og lege
Er ret hysterisk
Er meget genert og skal hjælpes igang med andre børn (kan pt ikke håndtere lejeaftaler)
Har altid haft svært ved farvel - også til bedsteforældre som hun ellers er meget tryg
Har altid haft svært ved at falde til ro ved aften putning (man skal ligge hos hende ca 1 time)
Er meget intelligent og meget skarp. Lærte en billedbog med planter og dyr udenad på et par dage, Kan kende veje/retninger (græd en dag fordi jeg kørte en anden/den forkerte vej til købmanden) og kunne endda fortælle mig at jeg tog den forkerte vej i en rundkørsel på vej til farmors nye hus hun har været ved et par gange.
Ved ikke om det bare er sådan man er i den alder? Eller kan der være noget vi skal være opmærksom på. Specielt det med at sige farvel og det med at ting ikke må "flyttes" vil jeg meget gerne arbejde med - måske har du nogle råd?
Må lige sige at hun jo ellers er en super dejlig glad og frisk pige med krudt i bagenden, snakker som et vandfald og trives rigtig godt:-)
Kærlig hilsen
En tænkende mor