Svar: Sover alt for lidt - 7 mdr.

12. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Joan

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter:)

Jeres datter lyder til at være en meget aktiv lille pige. Jeg får på fornemmelsen, at hun er en pige, der er rigtig meget på. Hun lyder meget opmærksom, følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende og suger til sig. Det gør naturligt, at hun kan have svært ved at koble fra, det er svært at mærke trætheden, når hun hellere vil lege og opleve.

Det gør også, at hun drømmer meget. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme, og det gør igen, at hun sover meget uroligt, når hun endelig sover - og at hun nogle gange faktisk vågner af en drøm. Som du så fint skriver, du kan se "at hun drømmer noget ubehageligt" - og det vækker hende.

Som udgangspunkt gør det ikke noget, hvis hun sover 3 korte lure om dagen. Hun kan godt trives med dette, og det lyder det som om, at hun gør. Hun lyder ikke til at mangle overskud til at lege, udvikles og opleve verden, så selvom hendes lure ikke er lange, så giver de hende nok energi - hun har brug for det afbræk som lurene giver hende, og det fungerer. Samlet set er hendes søvn også tilstrækkelig - dog ønskeligt, at hun ikke fremover afkorter sin nattesøvn, og vi kan godt være enige om, at det ikke er hensigtsmæssigt, at hun starter dagen allerede kl 05 - forhåbentlig er der tale om en periode, og at det derfor vil ændre sig igen i løbet af få dage eller få uger...

Mange børn vil i 7 måneders alderen have en periode, hvor de afkorter deres nattesøvn. Mange gør det midt om natten, hvor de pludselig vågner, begynder at ligge og pludre, kan ligge og tale med sig selv. Det kan virke som om, at barnet udnytte de mørke og stille nattetimer til at øve sin stemme - naturligvis frustrerende for forældrene, men dog normalt for alderen... og jeres datter har måske lige nu en periode, hvor hun vågner, snakker og pludrer klokken 05... Det vil være rigtig godt, hvis I kan give hende en flaske her og se om I kan få hende videre i søvnen, evt. ved at tage hende over til jer, så I ikke står op allerede på det tidspunkt. Det er også vigtigt, at I ikke begynder at servere morgengrød ...

Annonce

... her...

Jeres dagsplan ser rigtig fin og alderssvarende ud og der er ikke umiddelbart noget, som jeg synes I skal ændre på her. Et par overvejelser kunne dog være:

I kan prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det at lægge badet ind her, kan nogle gange give en længere middagslur. Hun bliver stimuleret ekstra godt både motorisk og mentalt af badet og samtidig giver det en ro i kroppen efterfølgende. Det vil også forlænge hendes vågenperiode lidt, så hun måske derefter vil kunne sove en lidt længere middagslur - det kan være et forsøg værd.

I kan også overveje, om hun skal puttes i en sovepose og ikke med sin dyne... som jeg læser jeres brev, så puttes hun med dyne og sparker den ofte af eller triller rundt og lægger sig i kravlestilling. Hvis hun puttes i en sovepose, - der findes mange forskellige modeller til mange forskellige priser, så vil hun måske kunne finde ro på en anden måde. Posen vil lægge sig om hendes ben og gøre det sværere for hende at trille om på maven - nogle gange kan det hjælpe, andre gange vil det frustrere ekstra.. Måske kender I nogen, som har en sovepose, som I kan få lov til at låne og afprøve, før I bruger penge på en, bare for at se, om det gør en forskel for jeres datter...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det også hjælpe, at dele hendes sutteflaske op i to, så hun får en halv flaske, derefter bliver skiftet, og så får den anden halvdel og endelig sover. Det at afbryde hendes putning ved at skifte hende undervejs, kan nogle gange gøre, at hun så ikke vågner efter de 30 minutter, som hun gør lige nu.

En anden mulighed er også, at I forsøger at stå hos hende, når hun er ved at vågne op og her med det samme tilbyder hende flasken, for med den at lulle hende videre ind i søvnen. En lille ekstra tår kan nogle gange have stor virkning, og det kan være et forsøg værd. Det er ikke fordi hun mangler mælk - de 4 flasker og ca. 750 ml i døgnet, lyder super fint og helt alderssvarende, det er kun for at se, om det kan ændre noget hos jer, hvis I prøver at give lidt ekstra på denne måde...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.