Svar: Sover alt for lidt - 7 mdr.
12. december 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Joan
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter:)
Jeres datter lyder til at være en meget aktiv lille pige. Jeg får på fornemmelsen, at hun er en pige, der er rigtig meget på. Hun lyder meget opmærksom, følger rigtig meget med i, hvad der sker omkring hende og suger til sig. Det gør naturligt, at hun kan have svært ved at koble fra, det er svært at mærke trætheden, når hun hellere vil lege og opleve.
Det gør også, at hun drømmer meget. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme, og det gør igen, at hun sover meget uroligt, når hun endelig sover - og at hun nogle gange faktisk vågner af en drøm. Som du så fint skriver, du kan se "at hun drømmer noget ubehageligt" - og det vækker hende.
Som udgangspunkt gør det ikke noget, hvis hun sover 3 korte lure om dagen. Hun kan godt trives med dette, og det lyder det som om, at hun gør. Hun lyder ikke til at mangle overskud til at lege, udvikles og opleve verden, så selvom hendes lure ikke er lange, så giver de hende nok energi - hun har brug for det afbræk som lurene giver hende, og det fungerer. Samlet set er hendes søvn også tilstrækkelig - dog ønskeligt, at hun ikke fremover afkorter sin nattesøvn, og vi kan godt være enige om, at det ikke er hensigtsmæssigt, at hun starter dagen allerede kl 05 - forhåbentlig er der tale om en periode, og at det derfor vil ændre sig igen i løbet af få dage eller få uger...
Mange børn vil i 7 måneders alderen have en periode, hvor de afkorter deres nattesøvn. Mange gør det midt om natten, hvor de pludselig vågner, begynder at ligge og pludre, kan ligge og tale med sig selv. Det kan virke som om, at barnet udnytte de mørke og stille nattetimer til at øve sin stemme - naturligvis frustrerende for forældrene, men dog normalt for alderen... og jeres datter har måske lige nu en periode, hvor hun vågner, snakker og pludrer klokken 05... Det vil være rigtig godt, hvis I kan give hende en flaske her og se om I kan få hende videre i søvnen, evt. ved at tage hende over til jer, så I ikke står op allerede på det tidspunkt. Det er også vigtigt, at I ikke begynder at servere morgengrød her...
Jeres dagsplan ser rigtig fin og alderssvarende ud og der er ikke umiddelbart noget, som jeg synes I skal ændre på her. Et par overvejelser kunne dog være:
I kan prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det at lægge badet ind her, kan nogle gange give en længere middagslur. Hun bliver stimuleret ekstra godt både motorisk og mentalt af badet og samtidig giver det en ro i kroppen efterfølgende. Det vil også forlænge hendes vågenperiode lidt, så hun måske derefter vil kunne sove en lidt længere middagslur - det kan være et forsøg værd.
I kan også overveje, om hun skal puttes i en sovepose og ikke med sin dyne... som jeg læser jeres brev, så puttes hun med dyne og sparker den ofte af eller triller rundt og lægger sig i kravlestilling. Hvis hun puttes i en sovepose, - der findes mange forskellige modeller til mange forskellige priser, så vil hun måske kunne finde ro på en anden måde. Posen vil lægge sig om hendes ben og gøre det sværere for hende at trille om på maven - nogle gange kan det hjælpe, andre gange vil det frustrere ekstra.. Måske kender I nogen, som har en sovepose, som I kan få lov til at låne og afprøve, før I bruger penge på en, bare for at se, om det gør en forskel for jeres datter...
Nogle gange kan det også hjælpe, at dele hendes sutteflaske op i to, så hun får en halv flaske, derefter bliver skiftet, og så får den anden halvdel og endelig sover. Det at afbryde hendes putning ved at skifte hende undervejs, kan nogle gange gøre, at hun så ikke vågner efter de 30 minutter, som hun gør lige nu.
En anden mulighed er også, at I forsøger at stå hos hende, når hun er ved at vågne op og her med det samme tilbyder hende flasken, for med den at lulle hende videre ind i søvnen. En lille ekstra tår kan nogle gange have stor virkning, og det kan være et forsøg værd. Det er ikke fordi hun mangler mælk - de 4 flasker og ca. 750 ml i døgnet, lyder super fint og helt alderssvarende, det er kun for at se, om det kan ændre noget hos jer, hvis I prøver at give lidt ekstra på denne måde...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske