Sover alt for lidt - 7 mdr.

12. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Sover alt for lidt - 7 mdr.

Kære Helen,

Vi har et spørgsmål angående vores datters søvn. Hun er 7 måneder gammel og er en glad og motorisk dygtig pige. Problemet er, at hun sover alt for lidt.

Hun har siden hun var 3 måneder gammel vågnet præcis 30 min. efter at hun er blevet lagt til lur om dagen. I en lang periode havde vi held med at hjælpe hende videre i søvn, hvis vi lagde os ved siden af hende, når hun vågnede og holdt på hende. Nu, efter at hun er blevet mere motorisk aktiv og skubber sig over gulvet, er projekt dagssøvn blevet helt umuligt. Efter en halv time vågner hun op, drejer om på maven og ligger sig i kravlestilling og rokker frem og tilbage.

Vi står klar ved hver eneste lur med en hånd på dynen og forsøger at hjælpe hende, men uden held. Vi har forsøgt os med alle gode råd, her i blandt også barnevognen, men her sover hun også kun 30 min. Man kan se på hende, at hun har det svært når hun når de 30 min., hendes vejrtrækning ændres tydeligt og det ser ud på hende, som om at hun drømmer noget ubehageligt. Og med et sæt åbner hun øjnene og er vågen.

Vi kunne rigtig godt bruge dine tanker på, om vi kan gøre noget for at hjælpe hendes søvn om dagen. Pt. sover hun maks. 2 timer i løbet af dagen fordelt på tre lure.

Yderligere er der den seneste uge nu sket det, at hun er ...

Annonce

... gået fra at vågne kl. 06.30/07 til 05.30 uden at vi har ændret hverken dagens forløb eller puttetidspunkt. Kl. 05.30, ruller hun om på maven, ligger i kravlestilling og rokker frem og tilbage. Hun er stadigvæk træt på dette tidspunkt, men det er helt umuligt at få hende til at sove videre. Vi er selvfølgelig ikke så glade for, at hun nu sover 1 til 1,5 time mindre om natten, når hun om dagen heller ikke får sin søvn. Vores lille datter er derfor nu et meget træt barn, og det synes vi er synd.

Vores dagsplan ser således ud;

06.30: Vågner (Nu 05.30)
7.15: Havregrød, vand af kop
09.00: Frugtmos, frugt, vand
Puttes til lur og sover ca. 30 min
10.45/11: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand
12.30: Flaske og puttes til middagslur (på en god dag er denne 1 time lang)
15.00: Flerkornsgrød, frugt, vand
Puttes til dagens sidste lur ml. 16 og 17, sover 30 min.
17.30/18; Aftensmad
19.15; Flaske og puttes til nat ca. 19.45
22.30: Flaske og sover fint videre
03.30: Flaske og sover fint videre (Normalt til 06.30 ell. 07, men nu til 05.30)

Hun er flaskebarn og får pt. 4 flasker af 200 ml. i døgnet. Hun spiser ca. 750 ml. totalt.

Vi glæder os til at høre dine tanker og forhåbentlig få et råd til, hvordan vi kan sikre lidt mere søvn for vores datter.

Venlig hilsen
Joan

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.