Fortsat udfordringer med søvnen

12. december 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Fortsat udfordringer med søvnen

Hej Helen.

Vore pige er snart 14 uger og vi har store udfordringer med hendes søvn sidst på aftenen/natten.

I løbet af dagen sover hun 3-4 timer om formiddagen fra kl 9/10. Når hun vågner får hun mad og vi leger i 2-3 timer og slutter af med mad før hun igen sover 2 -2,5 time. Vi kan blot ligge hende i barnevognen og så sover hun, så tror efterhånden vi er ret gode til at tyde hendes træthedssignaler om dagen.

Men efter den sidste lur, ca. kl 18/19, bliver hun meget aktiv og svær at putte, også selv om klokken bliver 22. Vi kan have held til at få hende til at sove, men nogle gange biver hun så hidsig at vi må give op, og ofte er hendes søvn så urolig hvilket betyder, at hendes forældre heller ikke kan sove. Når hun vågner om natten er det med gråd, og vi kan ikke få ...

Annonce

... hende til at sove videre uden mad.

Det skal siges at hun sover i liften og hun sveder enormt meget, også selv om kun har en uldbody på.

Vi var til lægen og hendes vægt er ikke så opadgående som tidligere, men intet alarmerende. Når man ammer kan det være svært at vurdere om hun får nok mad, men i går spiste hun uden problemer 200 ml midt på natten uden at afvise flasken, så måske hun kunne spise mere, men syntes 200 ml lyder af meget. Det virker som hun kan spise i samtlige timer af hendes vågentid.

Om natten har vi suppleret med flasken, men herefter er det svært at få hende til at sove videre. Hun kan derimod sagtens falde i søvn ved brystet, men så er vi i tvivl om hun har spist nok og hun vågner igen efter 1-2 timer.

Håber du har nogle råd.

Venlig hilsen
Idas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor