Svar: Håndtering af meget tidlig opvågning
1. december 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag :)
Det er meget svært at ændre søvnrytme på så lille en dreng - ofte vil det ændre sig med tiden, fordi der sker så meget med ham både motorisk og mentalt, samtidig med at søvnen rent fysiologisk ændrer sig - og det hele spiller ind. Du risikerer at bruge en masse kræfter til ingen verdens nytte og derfor kan det lige nu være okay at se tiden lidt an.
Med hensyn til søvn efter kl 16, der "æder" af nattesøvnen, så gælder dette ikke for så lille en dreng, men først efter 12 måneders alderen. Det er helt naturligt at børn på jeres drengs alder sover en lur sidst på eftermiddagen. Mange børn vil i denne alder kunne nøjes med kun to lure dagligt og vil derfor ikke sove efter kl 16, men det afhænger meget af, hvor tidligt de står op og da jeres dreng har en tidlig søvnfase, står tidligt op og sover sine lure tidligt hele dagen, så vil han naturligt ofte have brug for en ekstra 3. lur.
Du kan gøre to ting - som du faktisk allerede er i gang med og også selv har overvejet:) Du kan gøre det, at du tidlig morgen, forsøger at få ham videre i søvnen ved at tage ham over til dig, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, amme ham osv. og på den måde forsøge at lulle ham videre i søvnen. Du kan også gøre det, at du i en kortere periode vælger at stå op med ham, når han vågner tidlig morgen - og så arbejder på at afkorte denne periode, så han ikke er vågen i 1-1.5 time, men stille og roligt kommer ned på blot at vågne op og derefter kunne sove videre.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at putte ham en lille smule senere dag for dag. Især hvis det samtidig lykkes, at han f.eks. kun er vågen fra 04-04.30 og derefter sover til klokken er 6-6.30 - så kunne du arbejde på, at han ikke puttes allerede kl 07.45, men i stedet kl 08.00, 08.15, 08.30, 08.45... Jo senere første lur ligger, jo senere vil næste lur ofte også ligge og på den måde vil puttetidspunktet om aftenen også kunne flytte sig, så han går senere i seng - og dermed begynder at stå lidt senere op. Det er altså hele dagens rytme, som du skal forsøge at ændre på.
Du fortæller, at han er begyndt at sove sin længste lur om formiddagen - og det kan du faktisk også begynde at udnytte. Jo længere denne lur er, jo senere vil han naturligt også behøve sin middagslur - og det kan også være en måde at få flyttet hans rytme på.
Du kan med fordel i en periode prøve at lægge et bad ind om formiddagen, før middagsluren, så hans vågen periode gøres længere på den måde og så han samtidig stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan også være med til at gøre, at hans middagslur kommer til at ligge senere. Måske vil han have behov for en 3. lur derefter, hvilket også er helt okay, hvis det så betyder, at han går senere i seng og dermed sover længere om morgenen....
Du har naturligvis ret i, at hvis han sover meget om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være kortere - og omvendt. Han har brug for 14-15 timers søvn i døgnet og sover han 5 timer om dagen, skal du regne med godt 9-10 timers nattesøvn. Det lyder derfor ikke helt forkert, hvis han sover fra kl 19 til 04.30.. og her virker til at være frisk og udhvilet. Derfor kan der være noget fornuftigt i at du forsøger at tage udgangspunkt i den længere formiddagslur, forsøger at putte ham til en senere middagslur og på den måde få flyttet hans puttetidspunkt om aftenen til senere, i håb om at han så kan sove lidt længere om morgenen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske