Svar: Håndtering af meget tidlig opvågning

1. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag :)

Det er meget svært at ændre søvnrytme på så lille en dreng - ofte vil det ændre sig med tiden, fordi der sker så meget med ham både motorisk og mentalt, samtidig med at søvnen rent fysiologisk ændrer sig - og det hele spiller ind. Du risikerer at bruge en masse kræfter til ingen verdens nytte og derfor kan det lige nu være okay at se tiden lidt an.

Med hensyn til søvn efter kl 16, der "æder" af nattesøvnen, så gælder dette ikke for så lille en dreng, men først efter 12 måneders alderen. Det er helt naturligt at børn på jeres drengs alder sover en lur sidst på eftermiddagen. Mange børn vil i denne alder kunne nøjes med kun to lure dagligt og vil derfor ikke sove efter kl 16, men det afhænger meget af, hvor tidligt de står op og da jeres dreng har en tidlig søvnfase, står tidligt op og sover sine lure tidligt hele dagen, så vil han naturligt ofte have brug for en ekstra 3. lur.

Du kan gøre to ting - som du faktisk allerede er i gang med og også selv har overvejet:) Du kan gøre det, at du tidlig morgen, forsøger at få ham videre i søvnen ved at tage ham over til dig, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, amme ham osv. og på den måde forsøge at lulle ham videre i søvnen. Du kan også gøre det, at du i en kortere periode vælger at stå op med ham, når han vågner tidlig morgen - og så arbejder på at afkorte denne periode, så han ikke er vågen i 1-1.5 time, men stille og roligt kommer ned på blot at vågne op og derefter kunne sove videre.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at putte ham en lille smule senere dag for dag. Især hvis det samtidig lykkes, at han f.eks. kun er vågen fra 04-04.30 og derefter sover til klokken er 6-6.30 - så kunne du arbejde på, at han ...

Annonce

... ikke puttes allerede kl 07.45, men i stedet kl 08.00, 08.15, 08.30, 08.45... Jo senere første lur ligger, jo senere vil næste lur ofte også ligge og på den måde vil puttetidspunktet om aftenen også kunne flytte sig, så han går senere i seng - og dermed begynder at stå lidt senere op. Det er altså hele dagens rytme, som du skal forsøge at ændre på.

Du fortæller, at han er begyndt at sove sin længste lur om formiddagen - og det kan du faktisk også begynde at udnytte. Jo længere denne lur er, jo senere vil han naturligt også behøve sin middagslur - og det kan også være en måde at få flyttet hans rytme på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan med fordel i en periode prøve at lægge et bad ind om formiddagen, før middagsluren, så hans vågen periode gøres længere på den måde og så han samtidig stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt. Det kan også være med til at gøre, at hans middagslur kommer til at ligge senere. Måske vil han have behov for en 3. lur derefter, hvilket også er helt okay, hvis det så betyder, at han går senere i seng og dermed sover længere om morgenen....

Du har naturligvis ret i, at hvis han sover meget om dagen, så vil nattesøvnen naturligt være kortere - og omvendt. Han har brug for 14-15 timers søvn i døgnet og sover han 5 timer om dagen, skal du regne med godt 9-10 timers nattesøvn. Det lyder derfor ikke helt forkert, hvis han sover fra kl 19 til 04.30.. og her virker til at være frisk og udhvilet. Derfor kan der være noget fornuftigt i at du forsøger at tage udgangspunkt i den længere formiddagslur, forsøger at putte ham til en senere middagslur og på den måde få flyttet hans puttetidspunkt om aftenen til senere, i håb om at han så kan sove lidt længere om morgenen...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!