Håndtering af meget tidlig opvågning

1. december 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Håndtering af meget tidlig opvågning

Kære Helen

Tak for dine tidligere svar, det er dejligt og brugbart at få dine råd.

Jeg skriver nu for at høre hvordan man forholder sig når dagen pludselig starter meget tidligt. Som jeg beskrev i mit første brev, starter dagen normalt tidligt for vores søn. Som du anbefalede satser vi nu på at starte kl. 6 som han i lang tid haft tendens til. Det sker nu oftere og oftere at han i stedet vågner og er helt frisk kl. 4 eller 4.30. Vi har ikke ændret på sengetid, som næsten altid passer med kl. 19.30.

Han vågner stadig mange gange om natten og klynker til vi triller ham om på siden eller tager ham lidt op i vores seng. Klokken 4 er det dog en helt frisk og vågen dreng der tydeligt vil op - pludrer, triller rundt på maven og råber utålmodigt på opmærksomhed. Jeg har hidtil tacklet det ved at lægge en hånd over til ham, forsøgt at give sut og putteklud når han virkede lidt mere rolig og ikke snakke andet end trøstende ord, hvis han klynker over at vi ikke står op. Vi er altså ind til videre blevet i soveværelset for ikke at lære ham at klokken 4 er ny stå-op-tid. Typisk går, på trods af det, halvanden time før det lykkes at få ham til at sove igen.

Vores dagsrytme ser ud som følger inspireret af dit tidligere forslag:

Kl. 4/4.30: Vågner - håndteres som beskrevet ovenfor
Kl. 6: Står op - har evt fået 30-45 minutters søvn fra kl. 5.30, men har også nogle dage været vågen siden kl. 4
Kl. 6.30: Morgengrød, spiser sjældent mere end ½ dl, selvom det måske er 2 timer siden amning
Kl. 7.45: Ammes og puttes til første lur i barnevogn. Her er han meget træt og hvis han har været vågen siden kl. 4 vil putningen typiske ligge allerede kl. 7. Jeg har bibeholdt denne amning fordi han næsten ikke spiser af sin morgengrød.
Kl. 9.15: Vågner, tilbydes vand
Kl. 10: Mos eller øllebrød, spiser typisk 3/4 dl
Kl. 11.45: Ammes og puttes til middagslur hvor han er meget træt efter 2½ time vågen. Falder indimellem i søvn ved brystet, hvilket han ellers nærmest ikke har gjort siden han var helt nyfødt. Sover oftest godt 2 timer.
Kl. 14.30: Frugtmos og frisk frugt i hånden
Kl. 15.45: Puttes til 3. lur, ½- 1 time.
Kl. 16.30: Evt. Lidt frugt- ...

Annonce

... eller grøntsagsmos samt vand (fordi der er 1 time til aftensmad og han virker sulten)
Kl. 17.30: Aftensmad, grøntsagsmos, spiser oftest 1 dl og kan fint ammes senere til natten.
Kl. 19.30: Ammes og puttes for natten
Ammes typisk igen kl. 23 eller 00 samt 5 timers tid herefter.

Det virker nogle gange som om den tidlige morgen-amning kan være medvirkende til at han vågner op tidligt, så jeg har indimellem held til at trække den til kl. 6 hvor vi står op. Det er muligvis medvirkende til at han ikke spiser så meget til morgenmad, men han spiser heller ikke særligt meget når det er nogle timer siden amning.

Med hensyn til dagssøvnen er der en tendens til at formiddagsluren igen bliver længere de dage hvor han er vågnet tidligt - måske op mod 2½ time. Middagsluren er oftere og oftere til den korte side, måske 1½ time og 3. lur bliver indimellem lidt lang, op mod 1½ time fra kl. 15.45 til 17.15 og det kan jo tage af nattesøvnen med sådan en lang lur så sent?

Vores søn bliver stadigvæk hurtigt træt om dagen - den sidste halve times tid før putning må vi sætte tempoet noget ned og han vil helst være i favn. Han er i det hele taget ikke god til at ligge selv, f.eks. I kravlegård, selvom jeg sørger for jævnligt at være hos ham og han sjældent ligger der mere end et kvarter. Dette manglende overskud gør også at det er svært at skulle vække ham når han tager de lange lure hvis han er ved at have brugt sin "søvnkvote", så det sker indimellem at han får lov til at sove 5 timer på en dag.

Det er generelt svært at få ham til at passe ind i en optimal dagsplan fordi lurene lige nu varierer så meget.

Mit vigtigste spørgsmål er nu hvordan jeg håndterer den tidlige morgenopvågning? Skal jeg blive ved med at blive i soveværelset og være "kedelig" uden leg/aktivitet? Jeg tror han måske ville kunne puttes igen efter 45-60 times til hvis vi stod op, skiftede ble og legede lidt for derefter at putte i barnevognen, men jeg har ladet været med dette fordi jeg ikke vil tilskynde at vågne tidligt. Det vil da også nok betyde at vi nok skal ud i 4 dagslure igen hvor vi nu klarer os med 3.

På forhånd tak for din hjælp, de bedste hilsner

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt