Svar: Kan vi droppe middagsluren?

26. november 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære skattepigens forældre

Tak for jeres brev :)

Jeg tænker, at jeres datter stadig har behov for sin middagslur. Når I putter hende, så sover hun ofte 1.5-2 timer og i vuggestuen sover hun mere - det lyder som et reelt behov.

Jeres datter har stadig brug for en middagslur, hvis:

- Hun protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere.

- Hun vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt, pylret og mangler tydeligt oveskud, som dagen skrider frem.

- Hun vågner af sig selv om morgenen, men virker uoplagt og småsur/ked af det.

- Hun virker næsten hyperaktiv og har svært ved at finde ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.

- Hun falder ofte i søvn, hvis I kører bil eller ser fjernsyn.

- Hun sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.

---------------------------------

Jeres datter kan helt undvære sin middagslur, hvis:

- Hun protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i mørke i et køligt rum.

- Hun er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt hele dagen igennem, og bliver først pylret lige før sengetid.

- Hun klarer skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud.

- Hun er opmærksom hele dagen igennem, vil rigtig gerne lege og bruge sig selv både motorisk og mentalt - uden at mangle ...

Annonce

... energi.

- Hun puttes let om aftenen og sover godt om natten.

- Hun sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.

- Hun vågner af sig selv om morgenen og er tydligt veludhvilet og parat til at starte dagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Dette er fra min bog "Helens bog om Børn & Søvn". I skal vurdere ud fra, hvor mange punkter, der passer på jeres datter. Jo flere punkter der er opfyldt, jo mere kan I regne med at det er hendes behov - uanset om det er behov for lur eller springe luren over.

Det vil ofte også være sådan, at hun i en overgangsperiode vil have behov for at sove nogle dage og andre dage springer luren over - og det kan godt være derfor, at vuggestuen har talt med jer om, at hun skal undvære sin lur nogle dage. Der er dog forskel på, om det er hendes eget behov, hendes egne signaler eller om det er noget de voksne beslutter. Det skal naturligvis være hendes behov, som styrer hvorvidt hun puttes eller ej. Det er synd, hvis hun f.eks. ikke får lov til at sove tirsdag og torsdag, hvis hun har brug for at sove der - og omvendt presses til at sove mandag, onsdag og fredag, hvis hun de dage måske bedre kunne klare sig uden lur...

Det er ikke alderen - hvis hun kunne klare sig uden middagslur nu, så ville det være okay - men hun lyder til reelt at have behov for at sove midt på dagen, sådan som jeg læser jeres beskrivelse af hende:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine