Svar: Kan vi droppe middagsluren?
26. november 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære skattepigens forældre
Tak for jeres brev :)
Jeg tænker, at jeres datter stadig har behov for sin middagslur. Når I putter hende, så sover hun ofte 1.5-2 timer og i vuggestuen sover hun mere - det lyder som et reelt behov.
Jeres datter har stadig brug for en middagslur, hvis:
- Hun protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn og sover ofte en time eller mere.
- Hun vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere træt, pylret og mangler tydeligt oveskud, som dagen skrider frem.
- Hun vågner af sig selv om morgenen, men virker uoplagt og småsur/ked af det.
- Hun virker næsten hyperaktiv og har svært ved at finde ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.
- Hun falder ofte i søvn, hvis I kører bil eller ser fjernsyn.
- Hun sover dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.
---------------------------------
Jeres datter kan helt undvære sin middagslur, hvis:
- Hun protesterer mod at sove og falder ikke i søvn, heller ikke i mørke i et køligt rum.
- Hun er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt hele dagen igennem, og bliver først pylret lige før sengetid.
- Hun klarer skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive ked af det og mangle overskud.
- Hun er opmærksom hele dagen igennem, vil rigtig gerne lege og bruge sig selv både motorisk og mentalt - uden at mangle energi.
- Hun puttes let om aftenen og sover godt om natten.
- Hun sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.
- Hun vågner af sig selv om morgenen og er tydligt veludhvilet og parat til at starte dagen.
Dette er fra min bog "Helens bog om Børn & Søvn". I skal vurdere ud fra, hvor mange punkter, der passer på jeres datter. Jo flere punkter der er opfyldt, jo mere kan I regne med at det er hendes behov - uanset om det er behov for lur eller springe luren over.
Det vil ofte også være sådan, at hun i en overgangsperiode vil have behov for at sove nogle dage og andre dage springer luren over - og det kan godt være derfor, at vuggestuen har talt med jer om, at hun skal undvære sin lur nogle dage. Der er dog forskel på, om det er hendes eget behov, hendes egne signaler eller om det er noget de voksne beslutter. Det skal naturligvis være hendes behov, som styrer hvorvidt hun puttes eller ej. Det er synd, hvis hun f.eks. ikke får lov til at sove tirsdag og torsdag, hvis hun har brug for at sove der - og omvendt presses til at sove mandag, onsdag og fredag, hvis hun de dage måske bedre kunne klare sig uden lur...
Det er ikke alderen - hvis hun kunne klare sig uden middagslur nu, så ville det være okay - men hun lyder til reelt at have behov for at sove midt på dagen, sådan som jeg læser jeres beskrivelse af hende:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske