Svar: Vågner 1-3 gange om natten - 12 mdr.
20. november 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Maries mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt, at blive vækket flere gange om natten og også at stå op kl 05... Jeg tænker dog, at der hos jer er tale om en periode, og at det skyldes jeres datters alder, den store udvikling, som hun lige nu lægger for dagen og så det faktum, at hun er begyndt i dagpleje.
Det er naturligt svært at være adskilt fra jer om dagen. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke, hvor I går hen, når I går. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer. Dette gør naturligt, at hun hjemme kan være ekstra tryghedssøgende, hun kan søge ekstra fysisk kontakt, - og det kan ofte vise sig aften og nat. At hun f.eks. vågner, har brug for at mærke jer, mærke jeres nærhed og fornemme jer helt tæt på, så hun på den måde bliver bekræftet i, at I ikke er forsvundet.
Samtidig giver den ekstra nærhed og tætte fysiske kontakt også en optankning af mor og far, jeg plejer at sige at hendes "mor-depot" bliver fyldt ekstra op, så hun har noget at tære af, når I er adskilt om dagen.
Samtidig sker der også meget med hende motorisk. Hun bevæger sig mere og mere rundt nu, kravler, rejser sig ved tingene, undersøger verden på en ny måde - og det er naturligt svært for hende at finde fysisk ro, når hun skal sove. Om natten får hun sig let lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, hun får sparket dynen af osv. og hun har derfor brug for din hjælp til at blive lagt ned igen, føle sig puttet og med dine hænders ro selv finde ro og komme videre i søvnen.
Og så drømmer hun også rigtig meget. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover. Derfor vil hun lige nu naturligt kunne have svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen (dejligt at I ikke har dette problem:)), og hun vil have svært ved at sove sammenhængende om natten, fordi hun bliver vækket af drømmeaktivitet. Hun kan vågne og græde, hun kan også ligge og kaste hovedet fra side til side, sparke osv. om natten, hun kan faktisk også ligge og grine og småpludre - alt sammen på grund af drømme.
Her er det bedste I kan gøre, at hjælpe hende videre med så lidt aktivitet fra jeres side. Det kan være en god idé med en større dyne, en juniordyne nu, som kan give mere fysisk ro. Det kan også være godt at I hjælper hende med stillingsskift, beroligende hænder osv. om natten, så hun kan mærke jer. Men prøv at undgå, at hun f.eks. skal have sutte i munden hver gang hun vågner, eller at hun skal op i jeres arme, vugges osv. om natten, så I ikke får skabt uhensigtsmæssige vaner for jer alle tre på sigt.
Det kan naturligt også spille ind, om hun er sulten, som du selv nævner, og det vil være rigtig godt, hvis I kan tilbyde hende et godnatmåltid som en fast del af putteritualet. Bedst vil det være, hvis hun kunne få en havregrød, mysligrød eller lignende før hun skal sove. Det giver en god mæthed og kan være med til at gøre, at hun sover bedre, tungere og også at hun måske ikke vågner alt for tidligt. Hvis det slet ikke er muligt med en grød, så kan I også tilbyde hende en banan. Det kan også have god effekt, gerne sammen med en kop lun letmælk.
Hold fast i jeres dagsplan, den ser rigtig fin ud:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt ro at vide, at tiden arbejder for jer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske