Svar: Stadig søvnproblemer - 14 mdr.

16. november 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage:)

Jeres aftenrytme ser umiddelbart rigtig fin ud og der er ikke noget, som I kan ændre her. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan bibeholde rutinen med aftensmad, bad, godnatgrød og så blive puttet. Genkendelighed giver tryghed og netop denne rutine vil hjælpe jeres datter med at indstille sig på, at det er ved at være sovetid, så hun bedre kan overgive sig til søvnen.

Det er også vigtigt, at I holder en fast rytme hele dagen igennem. Det betyder, at hun skal op til samme tid om morgenen, hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend - og uanset om hun er faldet i søvn kl 20 eller 23 eller har været vågen om natten. Det er vigtigt med et fast stå op tidspunkt, fordi dette spiller ind på resten af dagens rytme.

Det er på samme måde vigtigt, at hendes middagslur ligger til fast tid hver dag (uanset om hun sover en eller to lure), ligesom det er vigtigt, at hun ikke sover efter kl 16. Og så er det også vigtigt, at hun ikke forlænger sin dagssøvn og afkorter sin nattesøvn. Så selvom hun godt kan være ekstra træt, fordi hun sover sent om aftenen, så skal I være opmærksomme på, at hun ikke begynder at sove ekstra om dagen, fordi det så naturligt vil gøre, at aftenerne og nætterne igen kan blive svære.

Og ja, så kan det faktisk være en god idé, at I prøver at putte hende så sent, at I med sikkerhed ved, at hun vil kunne falde i søvn inden for ca. 15 min. Hvis det er klokken 23, så må I prøve at putte hende der. Stille og roligt skal I så rykke ...

Annonce

... puttetidspunktet frem, så hun puttes 22.45, 22.30, 22.15, 22.00, 21.45 osv. indtil I rammer det puttetidspunkt, som passer til hende og hendes behov.

I vil højst sandsynligt ikke kunne flytte puttetidspunktet frem aften efter aften. Nogle aftener skal I bibeholde samme tid i flere dage, før I kan flytte på tidspunktet igen. Det vil sandsynligvis også være sådan, at hun en aften pludselig kan puttes tidligere, måske er hun parat til at sove allerede kl 21, og så aftenen efter, skal hun puttes lidt senere igen. På den måde er I nødt til at være lidt fleksible.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan være en god idé, at I forsøger at rykke badet og aftengrøden lidt, så det ligger lidt senere - uden at hun skal tilbydes dette kl 23 - det er for sent, og det er vigtigt, at hun ikke vænnes til at skulle spise på dette tidspunkt. Også her skal I derfor prøve at finde balancen mellem at tilbyde bad og grød lidt senere, uden at det bliver alt for sent. Mit forslag vil være, at I prøver at holde jer til omkring kl 21...

Når dette er sagt, så fortæller I dog også, at I slukker lyset, når I er færdige med at læse, og det er her, at hun begynder at græde. I skal derfor være opmærksomme på, om hun kan have en lille smule lys hos sig, så det ikke er nødvendigt at slukke lyset. Lys nok til at hun kan få læst højt, men ikke så meget lys, at det er nødvendigt at slukke det. Måske vil hun så kunne falde i søvn mod at I som nu sidder der, holder lidt i hånden, synger en godnatsang eller lignende.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina