Brev:
Stadig søvnproblemer - 14 mdr.
16. november 2015
Alder:
14 mdr.
Stadig søvnproblemer - 14 mdr.
Hej Helen,
Nu prøver jeg igen at skrive til dig - vi er ved at være desperate, og vi er så meget i tvivl om, hvad vi skal gøre.
Det drejer sig igen om min datter på 14 måneder, som ikke kan falde i søvn om aftenen efter at hun havde en periode med mellemørebetændelse og væske i ørerne.
Vi plejer som sagt at gå med hende i barnevognen for at få hende til at sove, men det duer jo ikke, for det første fordi, vi skaber en dårlig vane, og for det andet fordi, hun så ofte vågner om natten og er helt umulig at få til at falde i søvn igen.
Vi har prøvet dine råd ang. puttetidspunkt, aftenbad og aftengrød.
Vores aften ser derfor typisk sådan ud:
kl. 17:30 Aftensmad
kl. 18:30 I bad i tyve minutter
kl. 19:15 Aftengrød
kl. 19:30-19:45 I seng
Hun er helt sikkert træt, når vi putter hende, så tidspunktet er rigtigt nok. Vi putter hende i sengen med en bog og lidt lejetøj, men når vi er færdige med bog og slukker lyset, bliver hun enormt ked af det og græder og græder. Vi går ikke FRA hende, som du troede efter mit sidste brev. Hvordan griber vi det an?
Jeg tænker lidt på, om vi simpelthen i nogle uger skal vente til kl. 23, hvor hun jo plejer at falde i søvn, så hun lærer, at hun faktisk kan falde i søvn med det samme, og så vi undgår alle de forgæves putninger, hvor hun græder og dermed forbinder putningen med noget ubehageligt?
Men på den anden side, så er hun jo selvfølgelig helt enormt træt dagen efter, så hvis der var noget SOM HELST vi kunne gøre for at få hende til at falde i søvn tidligere, så gjorde vi det gladeligt (og vi sidste brev, men vi tager hende med ind i stuen og venter 15-30 minutter før vi prøver igen. Men de sidste tre dage er det ikke lykkedes at få hende til at sove før kl. 23, hvor hun så simpelthen kollapser i sengen.
Vi har prøvet at putte barnevognskassen op i sengen, men så rejser hun sig op og vil bare lege, og det er jo farligt (hun kan ikke lide at blive spændt fast om natten, så vågner hun).
Vi har også prøvet at tage hende med ind i soveværelset og ligge med hende, men hun har faktisk aldrig sovet sammen med os, så det kan hun slet ikke finde ud af.
Andre er selvfølgelig også trætte og uden overskud.
Og hvis vi venter med at putte til meget sent, skal vi så også vente med aftenbad og grød?
Eller har du andre ideer?
Hilsen