Stadig søvnproblemer - 14 mdr.

16. november 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Stadig søvnproblemer - 14 mdr.

Hej Helen,

Nu prøver jeg igen at skrive til dig - vi er ved at være desperate, og vi er så meget i tvivl om, hvad vi skal gøre.

Det drejer sig igen om min datter på 14 måneder, som ikke kan falde i søvn om aftenen efter at hun havde en periode med mellemørebetændelse og væske i ørerne.

Vi plejer som sagt at gå med hende i barnevognen for at få hende til at sove, men det duer jo ikke, for det første fordi, vi skaber en dårlig vane, og for det andet fordi, hun så ofte vågner om natten og er helt umulig at få til at falde i søvn igen.

Vi har prøvet dine råd ang. puttetidspunkt, aftenbad og aftengrød.
Vores aften ser derfor typisk sådan ud:
kl. 17:30 Aftensmad
kl. 18:30 I bad i tyve minutter
kl. 19:15 Aftengrød
kl. 19:30-19:45 I seng

Hun er helt sikkert træt, når vi putter hende, så tidspunktet er rigtigt nok. Vi putter hende i sengen med en bog og lidt lejetøj, men når vi er færdige med bog og slukker lyset, bliver hun enormt ked af det og græder og græder. Vi går ikke FRA hende, som du troede efter mit sidste brev. Hvordan griber vi det an?

Jeg tænker lidt på, om vi simpelthen i nogle uger skal vente til kl. 23, hvor hun jo ...

Annonce

... plejer at falde i søvn, så hun lærer, at hun faktisk kan falde i søvn med det samme, og så vi undgår alle de forgæves putninger, hvor hun græder og dermed forbinder putningen med noget ubehageligt?

Men på den anden side, så er hun jo selvfølgelig helt enormt træt dagen efter, så hvis der var noget SOM HELST vi kunne gøre for at få hende til at falde i søvn tidligere, så gjorde vi det gladeligt (og vi sidste brev, men vi tager hende med ind i stuen og venter 15-30 minutter før vi prøver igen. Men de sidste tre dage er det ikke lykkedes at få hende til at sove før kl. 23, hvor hun så simpelthen kollapser i sengen.

Vi har prøvet at putte barnevognskassen op i sengen, men så rejser hun sig op og vil bare lege, og det er jo farligt (hun kan ikke lide at blive spændt fast om natten, så vågner hun).

Vi har også prøvet at tage hende med ind i soveværelset og ligge med hende, men hun har faktisk aldrig sovet sammen med os, så det kan hun slet ikke finde ud af.

Andre er selvfølgelig også trætte og uden overskud.

Og hvis vi venter med at putte til meget sent, skal vi så også vente med aftenbad og grød?

Eller har du andre ideer?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder