Svar: Natteroderi og MEGET trætte forældre
27. oktober 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker omkring hende og søvn:)
Når jeg læser din beskrivelse, så må jeg give dig ret i, at det lyder som om at I stort set har overvejet alt og der er for mig at se kun få ting, som I kan forsøge nu.
Det ene er, at jeg faktisk tænker, at jeres datter har brug for en flaske sen aften. Jeg synes faktisk, at det vil være et forsøg værd, om hun omkring kl 23 vil kunne drikke en flaske mere eller mindre i søvne. Jeg ved godt, at du skriver at hun har kunne klare sig uden mælk om natten gennem flere måneder, men stadig synes jeg at det kan forsøges. Det vil være rigtig dejligt, hvis I kan tilbyde hende en flaske sen aften, før I selv går i seng, og hun så kan sove nogle sammenhængende og gode timer derefter - og hun vågner jo netop ofte op i løbet af aftenen, så det kunne være et forsøg at tilbyde hende en flaske her.
Jeg vil også anbefale jer, at I prøver at indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual - og adskilt fra aftensmaden. Det vil være rigtig godt, hvis I kunne prøve at lægge et bad ind mellem aftensmad og godnatgrød. Så en aftenrytme ser således ud:
Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter, mad i stykker og også stadig mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. hvis hun har brug for det.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca.19.15-19.30, får herefter børstet tænder.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Flaske, det der også kaldes for et drømmemåltid. Jeg ved godt, at I skriver, at I bestemt ikke mener, at hun mangler mælk, men det at få lun mælk i maven sen aften, kan have en god effekt og give den ro, som I efterspørger.
Udover at forsøge med bad, grød, ekstra mælk på flaske - så tænker jeg også, at jeres datter måske vågner, fordi hun har brug for stillingsskift. I fortæller, at hun ikke triller eller vender sig. Hun kravler ikke, men humper på numsen og kommer derfor omkring på sin egen måde. Det er okay - men jeg tænker, at hun måske vågner, bliver lidt irriteret, frustreret, ked af det osv. om natten, fordi hun simpelthen ikke kan skifte stilling, få flyttet rigtigt på sig og dermed lagt i en ny rar stillling - ligesom vi andre gør.
Og det leder så hen til problematikken omkring sutten. Det er rigtig vigtigt, at I hjælper hende med stillingskift om natten, uden at I hver gang per autmatik giver hende sutten i munden. Det er super fint, at I nu forsøger at lære hende at tage den selv, fylder ekstra sutter i sengen osv. men det vil være bedst, hvis hun kan lærer at komme videre i søvnen uden sutten, men blot ved at I hjælper hende om på den anden side, putter dynen om hende, som hun har sparket af osv.
Samtidig skal I så også hjælpe hende med at trille og dreje om dagen. I skal her være opmærksomme på om hun har brug for lidt ekstra hjælp. Det vil være godt at I gynger hende, svinger hende, danser med hende, vender hende på hovedet, tumler med hende osv. Det handler om at få stimuleret hendes balance, få styrket hendes vestibulær sans:)
Den vestibulære sans, kaldes også for labyrintsansen. Inde i øret, sidder en snegl med væske og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Man ved at hvis en kvinde har været nødt til at ligge stille en stor del af graviditeten, eller hvis et barn bliver født for tidligt og ligger stille i kuvøse, så vil barnets vestibulære sans ikke være påvirket på samme måde, som hvis barnet havde ligge i maven og mor havde gået rundt. Bevægelse er vigtigt allerede i graviditeten og også når det lille barn bliver født. Jeg ved ikke, om dette har været tilfældet hos jer - men uanset hvad, så vil det være rigtig godt at få sat lidt gang i labyrintsansen - fordi det naturligt også vil hjælpe hende til bedre at finde ro om natten, hvis hun selv kan skifte stilling og atter putte sig.
I stedet for at give hende sut om natten, skal I derfor prøve at berolige hende med hænder, kærtegn osv. - altså uden at putte noget i munden på hende. Igen kan man dog håbe at en flaske sen aften, vil stimulere suttebehovet, så hun af den grund heller ikke behøver søge sutten så meget om natten - det er værd at håbe, at en flaske også kan have denne effekt...
Ellers så lyder det som sagt helt rigtigt det I gør og alle de overvejelser du har - det er netop meget vigtigt med en fast rytme hele dagen igennem, - og det har hun. Det er vigtigt, at hun ikke er uhensigtsmæssig afhængig af brystet for at sove. Det er vigtigt, at hun ikke er syg, ikke har ondt for tænder osv. alt sammen noget du har taget stilling til.
Jeg håber dog, at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske