Svar: Natteroderi og MEGET trætte forældre

27. oktober 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker omkring hende og søvn:)

Når jeg læser din beskrivelse, så må jeg give dig ret i, at det lyder som om at I stort set har overvejet alt og der er for mig at se kun få ting, som I kan forsøge nu.

Det ene er, at jeg faktisk tænker, at jeres datter har brug for en flaske sen aften. Jeg synes faktisk, at det vil være et forsøg værd, om hun omkring kl 23 vil kunne drikke en flaske mere eller mindre i søvne. Jeg ved godt, at du skriver at hun har kunne klare sig uden mælk om natten gennem flere måneder, men stadig synes jeg at det kan forsøges. Det vil være rigtig dejligt, hvis I kan tilbyde hende en flaske sen aften, før I selv går i seng, og hun så kan sove nogle sammenhængende og gode timer derefter - og hun vågner jo netop ofte op i løbet af aftenen, så det kunne være et forsøg at tilbyde hende en flaske her.

Jeg vil også anbefale jer, at I prøver at indføre en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual - og adskilt fra aftensmaden. Det vil være rigtig godt, hvis I kunne prøve at lægge et bad ind mellem aftensmad og godnatgrød. Så en aftenrytme ser således ud:

Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter, mad i stykker og også stadig mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. hvis hun har brug for det.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca.19.15-19.30, får herefter børstet tænder.

Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Flaske, det der også kaldes for et drømmemåltid. Jeg ved godt, at I skriver, at I bestemt ikke mener, at hun mangler mælk, men det at få lun mælk i maven sen aften, kan have en god effekt og give den ro, som I efterspørger.

Udover at forsøge med bad, grød, ekstra mælk på flaske - så tænker jeg også, at jeres datter måske vågner, fordi hun har brug for stillingsskift. I fortæller, at hun ikke triller eller vender sig. Hun kravler ikke, men humper på numsen og kommer derfor omkring på sin egen måde. Det er okay - men jeg tænker, at hun måske vågner, bliver lidt irriteret, frustreret, ked af det osv. om natten, fordi hun simpelthen ikke kan skifte stilling, få flyttet rigtigt på sig og dermed lagt i en ny rar stillling - ligesom vi andre gør.

Og det leder så hen til problematikken omkring sutten. Det er rigtig vigtigt, at I hjælper hende med stillingskift om ...

Annonce

... natten, uden at I hver gang per autmatik giver hende sutten i munden. Det er super fint, at I nu forsøger at lære hende at tage den selv, fylder ekstra sutter i sengen osv. men det vil være bedst, hvis hun kan lærer at komme videre i søvnen uden sutten, men blot ved at I hjælper hende om på den anden side, putter dynen om hende, som hun har sparket af osv.

Samtidig skal I så også hjælpe hende med at trille og dreje om dagen. I skal her være opmærksomme på om hun har brug for lidt ekstra hjælp. Det vil være godt at I gynger hende, svinger hende, danser med hende, vender hende på hovedet, tumler med hende osv. Det handler om at få stimuleret hendes balance, få styrket hendes vestibulær sans:)

Den vestibulære sans, kaldes også for labyrintsansen. Inde i øret, sidder en snegl med væske og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Man ved at hvis en kvinde har været nødt til at ligge stille en stor del af graviditeten, eller hvis et barn bliver født for tidligt og ligger stille i kuvøse, så vil barnets vestibulære sans ikke være påvirket på samme måde, som hvis barnet havde ligge i maven og mor havde gået rundt. Bevægelse er vigtigt allerede i graviditeten og også når det lille barn bliver født. Jeg ved ikke, om dette har været tilfældet hos jer - men uanset hvad, så vil det være rigtig godt at få sat lidt gang i labyrintsansen - fordi det naturligt også vil hjælpe hende til bedre at finde ro om natten, hvis hun selv kan skifte stilling og atter putte sig.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I stedet for at give hende sut om natten, skal I derfor prøve at berolige hende med hænder, kærtegn osv. - altså uden at putte noget i munden på hende. Igen kan man dog håbe at en flaske sen aften, vil stimulere suttebehovet, så hun af den grund heller ikke behøver søge sutten så meget om natten - det er værd at håbe, at en flaske også kan have denne effekt...

Ellers så lyder det som sagt helt rigtigt det I gør og alle de overvejelser du har - det er netop meget vigtigt med en fast rytme hele dagen igennem, - og det har hun. Det er vigtigt, at hun ikke er uhensigtsmæssig afhængig af brystet for at sove. Det er vigtigt, at hun ikke er syg, ikke har ondt for tænder osv. alt sammen noget du har taget stilling til.

Jeg håber dog, at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder