Clara min datter på 16 mdr. mange opvågninger om natten

27. oktober 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Clara min datter på 16 mdr. mange opvågninger om natten

Kære Helen,

Jeg deltog i dit foredrag på Herlev bibliotek for ikke så længe siden, men følte ikke lige tiden var til at spørge dig om en masse ting mht. min datter som snart er 16 mdr. så defor har jeg tilmeldt mig dit medlemskab for at få svar på et par spørgsmål.

Min mand og jeg samt vores datter på 16 mdr. har nu været genhuset i 6 mdr. i en lejlighed (pga. vandskade i vores helt nye istandsat hus) og gerne i den kommende weekend flytter vi tilbage i vores hus.

Om 2 uger bliver vores datter storesøster, da vi venter en dreng.(der bliver 16 mdr. imellem de 2) .

Hvordan vil du anbefale, at vi tackler familie forøgelsen overfor vores kun 16 mdr. gammel datter, som jo desværre sikkert ikke vil forstå så meget.

Der kommer både til at ske det, at vi flytter i huset igen, som hun jo nok ikke kan huske (vi boede der da hun var 3-10 mdr. gammel) .

Vores store håb er, at flytte hende fra vores soveværelse ind på eget værelse i huset. Hvordan gøres det mest smertefrit?..?
(Hun har altid sovet inde i vores soveværelse - dog mest i egen seng)

Samt vågner hun hver 3 time og enten skal have sut eller vand. Hun drikker ca. 250 ml. vand i løbet af natten. Hun er kun vågen de hver 3 time i kort tid eks. 1-5 min. og flader hurtig i søvn igen, men ved at jeg er gravid ønsker jeg hun sover igennem nuuuuu :-) og os når vores søn kommer til verden. (Termin den 11.nov.) Hvordan kan jeg få hende til at sove igennem????

Hun vågner omkring kl.05.20-06 hver morgen og sover kun 1 lur i vuggestuen, som ofte kun er på 1,5 time (fra kl11.30) gode dage hvor hun har spist frokost ca. 2 timer.
Hun bliver lagt til at sove kl.18.30 og sover kl.19. Hun er fuldstændig mør kl.18.30 og har prøvet at trække den til kl.20, men det blev ikke bedre af den grund hverken med opvågninger i løbet af natten eller at hun så sover længere. Hun vågner stadig samme tid om morgenen.

Hvor mange timer ...

Annonce

... skal en på 16 mdr. generelt sove i løbet af dagen ?

Hun får ca.200 ml. majsvælling lige før sengetid kun om aftenen og er ellers derefter ret nem at ligge til at sove. Men jeg vil gerne have taget den sutteflaske fra hende samt vællingen, men hvordan vil du anbefale at man gør dette?????.

Efter hun er startet i vuggestuen er hun ret pjevset i løbet af eftermiddagen og min glade søde baby er lidt forsvundet i det hun er pjevset og virker ked af det.

Mht. Mad og appetit:

Jeg har lige fra da hun fyldte 6 mdr. haft kæmpe udfordringer mht. Mad.. Hun er en ekstrem aktiv pige og meget meget nysgerrig og har svært ved at koncentrerere sig. Hun spiser intet rigtig mad og gik derfor en periode hos lægen til kontrol ift. hendes vægt.

Derfor har jeg fra start selv været uhyggelig meget stresset over det her mad show. Jeg kan blot erfare, at hvis hun ikke rigtig får så meget at spise i løbet af dagen, tja, så sover hun dårligere og humøret er os derefter. I vuggestuen siger de næsten hver dag, ja, hun har jo ikke spist så meget og kun sovet 1,5 time. Det er så frusterende synes jeg, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
Om aftenen gider hun dårlig nok heller ikke spise noget.

Hvordan kan jeg få hende til at spise mere? Har prøvet med forskellige tidspunkter osv. Allerede fra kl.17 og til kl.17.30.. Hvor meget skal en pige på 16 mdr. generelt spise i løbet af en dag? Brød/kød/mælk-vand/grøntsager osv.
Det skal siges, at hun er ok i vægt nu, men er så aktiv og går rundt og sidder aldrig stille og er ret motorisk fremme i bussen. Trives ellers rigtig godt.

Jeg har læst alle dine bøger undtagen den med opdragelse. ;-)) men søvnen og maden er en kæmpe udfordring..

Håber du kan svare på ovenstående. Ved godt du vil have delt mails op i ift. problemstilling, men synes det hele hænger sammen..

Pft.

Glæder mig enormt til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor