Brev:
Clara min datter på 16 mdr. mange opvågninger om natten
27. oktober 2015
Alder:
16 mdr.
Clara min datter på 16 mdr. mange opvågninger om natten
Kære Helen,
Jeg deltog i dit foredrag på Herlev bibliotek for ikke så længe siden, men følte ikke lige tiden var til at spørge dig om en masse ting mht. min datter som snart er 16 mdr. så defor har jeg tilmeldt mig dit medlemskab for at få svar på et par spørgsmål.
Min mand og jeg samt vores datter på 16 mdr. har nu været genhuset i 6 mdr. i en lejlighed (pga. vandskade i vores helt nye istandsat hus) og gerne i den kommende weekend flytter vi tilbage i vores hus.
Om 2 uger bliver vores datter storesøster, da vi venter en dreng.(der bliver 16 mdr. imellem de 2) .
Hvordan vil du anbefale, at vi tackler familie forøgelsen overfor vores kun 16 mdr. gammel datter, som jo desværre sikkert ikke vil forstå så meget.
Der kommer både til at ske det, at vi flytter i huset igen, som hun jo nok ikke kan huske (vi boede der da hun var 3-10 mdr. gammel) .
Vores store håb er, at flytte hende fra vores soveværelse ind på eget værelse i huset. Hvordan gøres det mest smertefrit?..?
(Hun har altid sovet inde i vores soveværelse - dog mest i egen seng)
Samt vågner hun hver 3 time og enten skal have sut eller vand. Hun drikker ca. 250 ml. vand i løbet af natten. Hun er kun vågen de hver 3 time i kort tid eks. 1-5 min. og flader hurtig i søvn igen, men ved at jeg er gravid ønsker jeg hun sover igennem nuuuuu :-) og os når vores søn kommer til verden. (Termin den 11.nov.) Hvordan kan jeg få hende til at sove igennem????
Hun vågner omkring kl.05.20-06 hver morgen og sover kun 1 lur i vuggestuen, som ofte kun er på 1,5 time (fra kl11.30) gode dage hvor hun har spist frokost ca. 2 timer.
Hun bliver lagt til at sove kl.18.30 og sover kl.19. Hun er fuldstændig mør kl.18.30 og har prøvet at trække den til kl.20, men det blev ikke bedre af den grund hverken med opvågninger i løbet af natten eller at hun så sover længere. Hun vågner stadig samme tid om morgenen.
Hvor mange timer skal en på 16 mdr. generelt sove i løbet af dagen ?
Hun får ca.200 ml. majsvælling lige før sengetid kun om aftenen og er ellers derefter ret nem at ligge til at sove. Men jeg vil gerne have taget den sutteflaske fra hende samt vællingen, men hvordan vil du anbefale at man gør dette?????.
Efter hun er startet i vuggestuen er hun ret pjevset i løbet af eftermiddagen og min glade søde baby er lidt forsvundet i det hun er pjevset og virker ked af det.
Mht. Mad og appetit:
Jeg har lige fra da hun fyldte 6 mdr. haft kæmpe udfordringer mht. Mad.. Hun er en ekstrem aktiv pige og meget meget nysgerrig og har svært ved at koncentrerere sig. Hun spiser intet rigtig mad og gik derfor en periode hos lægen til kontrol ift. hendes vægt.
Derfor har jeg fra start selv været uhyggelig meget stresset over det her mad show. Jeg kan blot erfare, at hvis hun ikke rigtig får så meget at spise i løbet af dagen, tja, så sover hun dårligere og humøret er os derefter. I vuggestuen siger de næsten hver dag, ja, hun har jo ikke spist så meget og kun sovet 1,5 time. Det er så frusterende synes jeg, men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
Om aftenen gider hun dårlig nok heller ikke spise noget.
Hvordan kan jeg få hende til at spise mere? Har prøvet med forskellige tidspunkter osv. Allerede fra kl.17 og til kl.17.30.. Hvor meget skal en pige på 16 mdr. generelt spise i løbet af en dag? Brød/kød/mælk-vand/grøntsager osv.
Det skal siges, at hun er ok i vægt nu, men er så aktiv og går rundt og sidder aldrig stille og er ret motorisk fremme i bussen. Trives ellers rigtig godt.
Jeg har læst alle dine bøger undtagen den med opdragelse. ;-)) men søvnen og maden er en kæmpe udfordring..
Håber du kan svare på ovenstående. Ved godt du vil have delt mails op i ift. problemstilling, men synes det hele hænger sammen..
Pft.
Glæder mig enormt til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Pernille