Brev:
Natteroderi og MEGET trætte forældre
27. oktober 2015
Alder:
9 mdr.
Natteroderi og MEGET trætte forældre
Kære Helen
Nøj, hvor jeg håber du kan hjælpe os...
Jeg har meget ofte kunnet finde afgørende råd og vejledning i dine svar til andre, og nu er det så blevet vores tur.
Vores datter på 9 måneder sover ikke om natten. Hun er ikke ked af det - bare vågen... Det har nu stået på i knap 1,5 måned og vi er ved at blive vanvittige. Jeg starter på arbejde i næste uge (!), så vi har hårdt brug for noget hjælp. Det bliver et langt brev, men jeg vil gerne være sikker på, at du har alle oplysninger, der (måske) kan være relevante.
En nat hos os forløber ca. sådan her: vores datter bliver puttet ca. 19.30, og sover roligt indtil ca. kl. 23. Herefter begynder hun at sove i korte intervaller af ca. 30 minutter og så udvikler det sig til, at hun er mere eller mindre vågen fra 1.00 - 4.00. Hun sover som reglen fra 4.00 til ca. 6.30, hvor vi skal op. Enkelte nætter bedre og enkelte nætter værre. Det vil sige, at vi ikke sover ordentligt fra kl. 23 til 4.
Typisk vågner vi ved, at hun ligger og snakker med sig selv. Det kan vare ved et par minutter, hvorefter hun begynder at blive ked af det. Enkelte gange vågner hun med lidt gråd, men hun virker ikke bange eller egentlig ulykkelig. Dog bliver hun også mere og mere frustreret jo længere ud på natten, vi kommer. Vi imødekommer hende ved at give hende hendes sut, give hende dynen på igen og tysse lidt på hende. Hvis hun er meget urolig sætter vi os ved hendes seng og lægger en hånd på hendes mave eller lignende. Ofte virker det som om hun er faldet i søvn, og så vågner op efter få minutter igen. Dette kan stå på uendelig mange gange i løbet af natten. Da hun ikke er ulykkelig, men bare urolig tager vi hende ikke op af hendes seng, da vi meget gerne vil lære hende, at sengen er et hyggeligt og trygt sted.
Hun sover i sin egen seng på eget værelse lige ved siden af vores soveværelse. Vi har forsøgt, at en af os sover inde hos hende og vi har også sovet alle tre i samme rum uden, at det har gjort nogen forskel. Og det har som sagt tidligere ikke været noget problem, at hun sover på eget værelse.
Med undtagelse af de allerførste spæde uger har vores datter været en fremragende sover. Hun blev ammet 1-2 gange om natten til hun var ca. fem måneder. Herefter har hun sover igennem med små opvågninger uden at ville ammes. Derfor har hun siden da været uden mad og drikke fra puttetid til morgenstunden i flere måneder. Vi ved derfor, at hun sagtens kan sove, og vi oplever heller ikke, at hun vågner fordi hun er sulten. Vi har prøvet at give hende noget vand, men det var hun bestemt ikke interesseret i. Hun stortrives, spiser godt, sover stabile dagslurer, smiler og udvikler sig som hun skal.
Vi har haft samme faste putteritual siden hun var ca. fire måneder.
Hun falder nemt i søvn uden de store protester. Vi har været meget bevidste helt fra begyndelse om, at vi ville lave så sunde rammer for natten som overhovedet muligt og når vi læser div. bøger gør vi alt ”det rigtige”: ingen afhængighed af flaske/bryst, fast enkelt putteritual, fast døgnrytme, ingen lys om natten udover en meget svag våge-lampe, faste lure om dagen osv.
Vores putteritual er: bad/pusling med tøjskifte, tænderbørstning osv. Så amning suppleret med flaske (tilbydes 150 ml, men drikker ofte ca. 100 ml) i stuen og så ind i seng med sut og bamse, hvor vi synger en sang og så egentlig bare er hos hende til hun sover. Vi øver også at gå fra hende før hun er faldet helt i søvn, hvilket ofte går fint.
Om dagen sover hun en formiddagslur på knap 1,5 time og en eftermiddagslur også på ca 1,5 time. Hun har ikke behov for assistance under disse lure. Hendes dagslure er i øvrigt ikke specielt påvirket af nattens forløb.
Hendes dag ser normalt således ud:
6.30: vågner, bliver skiftet og får tøj på
7.00: havregrød og vand
8.30-10.00: morgenlur
10.00: flaske med mme (tilbydes 150 ml, men drikker sjældent det hele. Ofte meget lidt)
11.00 eller 11.30: frokost. Rugbrød med pålæg. Det suppleret med grøntsagsmos hvis hun ikke spiser nok. Hertil vand.
13.00-14.30: eftermiddagslur
14.30: eftermiddagsmad - afhænger meget af hvad og hvor meget hun har spist til frokost. Ofte minder eftermiddagsmaden om frokosten. Jeg plejer at kalde den frokost nr to. Hertil vand
16.00: grød - som reglen øllebrød med frugt til. Hertil vand
17.00: ammes. Hun tager ikke ret meget, så det er vist mest hygge
18.00: aftensmad. Varmt mad. Vi er ved at overgå til familiemad, så hun får ofte det samme som os suppleret med grøntsagsmos for at sikre, at hun bliver mæt.
19.30: ammes og får tilbudt mme og puttes herefter
Vores datter har aldrig rullet eller vendt sig. Det er som om hun simpelthen ikke kan se, hvad hun skal bruge det til. Hun kravler heller ikke endnu, men møver sig meget rundt på maven og laver en form for numsekravl ;-) Hun kommer derfor omkring på sin helt egen facon ☺
Vores datter har allerede fået seks tænder. Først tilskrev vi natteroderiet tænderne, men det holder ikke længere, da det er lang tid siden, at den sidste af de seks tænder kom frem. Hun er også lige startet i dagpleje, men vores natteproblemer startede lang tid før det. Vi mener ikke, at der er noget med hverken maven eller ørerne, da der slet ikke er tegn på smerte. Vi kan simpelthen ikke finde en konkret grund.
Jeg har læst din bog om børn og søvn for at finde svar, og tænker, at der måske er noget med en søvnrytmeforstyrrelse, men hun puttes nemt, sover fint om dagen og vågner glad om morgenen på et fornuftigt tidspunkt, men måske er der noget med søvnfaseskift om natten?
Vi har også overvejet, om vi er med til at give hende en uhensigtsmæssig søvnassociation ved, at vi giver hende sutten hver gang hun vågner. Dette har dog ikke været et problem tidligere, da det er relativt nyt, at hun overhovedet vågner.
Så efter denne lange smøre kommer vi til sagens kerne: Hvad kan årsagen til hende opvågninger være, og hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til at sove mere stabilt?
Og hvad kan vi gøre i stedet for at give hende hendes sut – såfremt dette kan være en negativ søvnassociation? Jeg øver hende ved, at hun om dagen får sutten i hånden i stedet for munden, hvilket fungerer fint. Vi har også forsøgt at lægge en håndfuld sutter i hendes seng for at træne, at hun selv kan komme videre i søvnen. Hun bruger i øvrigt kun sut når hun skal sove eller hvis hun bliver meget ked i løbet af dagen. Ellers er hun ikke specielt interesseret i den. Men hvordan skal vi komme væk fra sutteafhængigheden? Hvordan kan en proces være?
Jeg ser virkelig frem til at høre dine tanker.
På forhånd TAK
Bedste hilsner Anne