Svar: Dårlig søvn - mange og lange opvågninger

3. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jer

Tak for jeres brev - jeg vil gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge:)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu, og det lyder som om, at det netop er udvikling, som spiller ind hos jer.

Det er rigtig godt, at jeres datter falder i søvn i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Dette skal I naturligvis holde fast i.

Det er også rigtig godt, at hun så let overgiver sig til søvnen om aftenen. Hun er træt, mærker sin træthed og vil gerne i seng - så langt så godt - og selvom I fornemmer at hendes øgede søvnindtag om dagen ikke påvirker putningen, så kan det dog ikke udelukkes, at det kan påvirke hendes opvågninger om natten. Det er naturligvis altid svært helt at vurdere, hvad der er årsag og virkning - sover hun mere om dagen, fordi hun vågner om natten eller vågner hun om natten, fordi hun sover mere om dagen...

Derfor tænker jeg, at I et eller andet sted er nødt til at se lidt på det gennemsnitlige søvnbehov og forsøge at pejle ind efter dette. Det gennemsnitlige søvnbehov er i denne alder ca. 12.5 times søvn i døgnet - nogle børn sover lidt mere, andre børn sover lidt mindre. Det betyder, at hvis jeres datter som udgangspunkt sover fra ca kl 20 til kl 6.30, så sover hun 10.5 time om natten og om dagen skal hun så sove ca. 2 timer f.eks. fra kl 12-14. Denne rytme skal I forsøge at holde både hverdag og weekend - jo mere ens rytme, jo bedre vil nætterne ofte fungere og hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb.

Når det er sagt, så kan hendes opvågninger naturligt også skyldes alder, og mange børn vil omkring 2.5 års alderen begynde at drømme ekstra meget. De kan i den alder begynde at vise lidt separationsangst igen, de vil ikke være alene, søger ekstra fysisk kontakt. De kan også vise begyndende angst for mørke, og protesterer højlydt, hvis lyset slukkes. Ligesom de kan være bange for lyden af en flue eller lignende, som summer og de kan være bange for de insekter, orme, biller osv. I viser der kan være under en stor sten eller træstub, som man flytter...

Denne angst eller usikkerhed kan påvirke natten, så hun lige nu drømmer meget, og det kan være forklaringen på at hun vågner, græder, søger jeres kontakt og at det måske derfor hjælper, hvis far lægger sig på en madras på værelset. Så fornemmer hun at I stadig er der og hun trygt og roligt kan sove videre.

Nogle børn får også anfald af natteskræk i denne alder, men her er billedet et andet, end det I beskriver, og hos jer lyder det mere som almindelig drømmeaktivitet.

Nogle børn vil i denne alder naturligt også protestere mod at skulle sove. Hun er så bevidst nu, at hun godt fornemmer, at når hun er puttet i seng, så sidder I og hygger i stuen, og hun vil naturligt gerne være en del af dette - men heller ikke dette lyder til at være problematikken hos jer, da hun jo falder fint i søvn om aftenen.

Så kan man naturligvis overveje, om hendes opvågninger skyldes smerter, sygdom eller lignende - det kunne være ørerne, som giver problemer, børneeksem ...

Annonce

... der klør og svier, hoste og irriterede luftveje osv... Heller ikke dette lyder det som om, at I har problemer med lige nu. Huske dog på at erfaringen kan sidde i kroppen og hvis hun har haft problemer med opvågninger på grund af smerter, hoste og lignende, så kan det godt tage tid at komme ud over dette, også selvom sygdomsperioden er væk.

Bearbejdelse af dagens oplevelser kan være en forklaring hos jer - hvordan fungerer hendes dagligdag? Trives hun i vuggestuen, er hun glad for at komme af sted? Leger hun godt? Får I gode tilbagemeldinger osv. Hvordan hverdagen fungerer, hvordan hun trives spiller naturligt ind på nattesøvnen.

Madindtag kan spille ind hos jer. Vågner hun fordi hun er sulten og tørstig? Vær opmærksom på at hun stadig kan have glæde af at få en godnatgrød som en fast del af sit putteritual om aftenen...

Vær også opmærksom på, hvad I laver om natten, når hun vågner. I fortæller, at I forsøger at imødekomme hendes ønsker om natten, og det forstår jeg godt - I vil jo gerne hurtigst muligt tilbage i seng igen:) Men vær opmærksom på, om I er ved at få skabt nogle rutiner, hvor hun pludselig tror, at hun om natten kan ligge og snakke, bruge tid på at flytte puttekluden frem og tilbage fra fodenden i sengen til hovedenden i sengen osv. Hvis der er for mange ting, som pludselig skal gøres og skal gøres i en bestemt rækkefølge om natten, for at hun kan sove, så er det naturligt uhensigtsmæssigt for både jer og hende. Det er vigtigt, at I ikke kommer ind i nogle vaner, hvor hun bliver afhængig af jeres hjælp flere gange om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor kan det være en god idé, hvis I kan forsøge at gøre hende så selvhjulpen som muligt om natten. At hun selv skal finde sin sut, selv tage sin putteklud. Hvis hun har brug for en tår vand, så kan hun have en drypfri kop ved sin seng osv. så det ikke er en service I yder hele natten igennem, men noget hun selv kan klare.

Prøv derfor også at gøre hjælpen om natten så kortvarig og så minimal som muligt, så hun ikke lærer, at I snakker, flytter rundt på ting osv. hele natten igennem.. jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort...:(

Jeg er helt enig med jer i, at det er nogle meget lange opvågninger hun har, og det er svært helt at gennemskue, hvorfor hun har dem.. Det er dog som udgangspunkt vigtigt at arbejde på, at opvågningerne afkortes, og at hun lærer at komme videre i søvnen på egen hånd og dermed med så lidt hjælp fra jeres side som muligt. Jeg kom lige til at tænke på, at nogle børn har glæde af en Cloud B natlampe. Der findes forskellige modeller, nogen af dem kan oplyse værelset til en stjernehimmel og nogle børn falder til ro ved, at de kan ligge og kikke på dette. Jeg tænker, om jeres datter mon ville kunne have glæde af en sådan eller noget lignende (måske en spilledåse eller andet, som hun selv kan tænde for), så hun igen på egen hånd kommer videre i søvnen om natten. Det kan godt være, at hun stadig vågner, men hvis hun så kan ligge og kikke og falde til ro, uden at I behøver være der, så er I kommet det stykke videre...

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre