Svar: Dårlig søvn - mange og lange opvågninger
3. oktober 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Jer
Tak for jeres brev - jeg vil gerne dele lidt tanker med jer og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge:)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu, og det lyder som om, at det netop er udvikling, som spiller ind hos jer.
Det er rigtig godt, at jeres datter falder i søvn i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Dette skal I naturligvis holde fast i.
Det er også rigtig godt, at hun så let overgiver sig til søvnen om aftenen. Hun er træt, mærker sin træthed og vil gerne i seng - så langt så godt - og selvom I fornemmer at hendes øgede søvnindtag om dagen ikke påvirker putningen, så kan det dog ikke udelukkes, at det kan påvirke hendes opvågninger om natten. Det er naturligvis altid svært helt at vurdere, hvad der er årsag og virkning - sover hun mere om dagen, fordi hun vågner om natten eller vågner hun om natten, fordi hun sover mere om dagen...
Derfor tænker jeg, at I et eller andet sted er nødt til at se lidt på det gennemsnitlige søvnbehov og forsøge at pejle ind efter dette. Det gennemsnitlige søvnbehov er i denne alder ca. 12.5 times søvn i døgnet - nogle børn sover lidt mere, andre børn sover lidt mindre. Det betyder, at hvis jeres datter som udgangspunkt sover fra ca kl 20 til kl 6.30, så sover hun 10.5 time om natten og om dagen skal hun så sove ca. 2 timer f.eks. fra kl 12-14. Denne rytme skal I forsøge at holde både hverdag og weekend - jo mere ens rytme, jo bedre vil nætterne ofte fungere og hele dagens rytme spiller naturligt ind på nattens forløb.
Når det er sagt, så kan hendes opvågninger naturligt også skyldes alder, og mange børn vil omkring 2.5 års alderen begynde at drømme ekstra meget. De kan i den alder begynde at vise lidt separationsangst igen, de vil ikke være alene, søger ekstra fysisk kontakt. De kan også vise begyndende angst for mørke, og protesterer højlydt, hvis lyset slukkes. Ligesom de kan være bange for lyden af en flue eller lignende, som summer og de kan være bange for de insekter, orme, biller osv. I viser der kan være under en stor sten eller træstub, som man flytter...
Denne angst eller usikkerhed kan påvirke natten, så hun lige nu drømmer meget, og det kan være forklaringen på at hun vågner, græder, søger jeres kontakt og at det måske derfor hjælper, hvis far lægger sig på en madras på værelset. Så fornemmer hun at I stadig er der og hun trygt og roligt kan sove videre.
Nogle børn får også anfald af natteskræk i denne alder, men her er billedet et andet, end det I beskriver, og hos jer lyder det mere som almindelig drømmeaktivitet.
Nogle børn vil i denne alder naturligt også protestere mod at skulle sove. Hun er så bevidst nu, at hun godt fornemmer, at når hun er puttet i seng, så sidder I og hygger i stuen, og hun vil naturligt gerne være en del af dette - men heller ikke dette lyder til at være problematikken hos jer, da hun jo falder fint i søvn om aftenen.
Så kan man naturligvis overveje, om hendes opvågninger skyldes smerter, sygdom eller lignende - det kunne være ørerne, som giver problemer, børneeksem der klør og svier, hoste og irriterede luftveje osv... Heller ikke dette lyder det som om, at I har problemer med lige nu. Huske dog på at erfaringen kan sidde i kroppen og hvis hun har haft problemer med opvågninger på grund af smerter, hoste og lignende, så kan det godt tage tid at komme ud over dette, også selvom sygdomsperioden er væk.
Bearbejdelse af dagens oplevelser kan være en forklaring hos jer - hvordan fungerer hendes dagligdag? Trives hun i vuggestuen, er hun glad for at komme af sted? Leger hun godt? Får I gode tilbagemeldinger osv. Hvordan hverdagen fungerer, hvordan hun trives spiller naturligt ind på nattesøvnen.
Madindtag kan spille ind hos jer. Vågner hun fordi hun er sulten og tørstig? Vær opmærksom på at hun stadig kan have glæde af at få en godnatgrød som en fast del af sit putteritual om aftenen...
Vær også opmærksom på, hvad I laver om natten, når hun vågner. I fortæller, at I forsøger at imødekomme hendes ønsker om natten, og det forstår jeg godt - I vil jo gerne hurtigst muligt tilbage i seng igen:) Men vær opmærksom på, om I er ved at få skabt nogle rutiner, hvor hun pludselig tror, at hun om natten kan ligge og snakke, bruge tid på at flytte puttekluden frem og tilbage fra fodenden i sengen til hovedenden i sengen osv. Hvis der er for mange ting, som pludselig skal gøres og skal gøres i en bestemt rækkefølge om natten, for at hun kan sove, så er det naturligt uhensigtsmæssigt for både jer og hende. Det er vigtigt, at I ikke kommer ind i nogle vaner, hvor hun bliver afhængig af jeres hjælp flere gange om natten.
Derfor kan det være en god idé, hvis I kan forsøge at gøre hende så selvhjulpen som muligt om natten. At hun selv skal finde sin sut, selv tage sin putteklud. Hvis hun har brug for en tår vand, så kan hun have en drypfri kop ved sin seng osv. så det ikke er en service I yder hele natten igennem, men noget hun selv kan klare.
Prøv derfor også at gøre hjælpen om natten så kortvarig og så minimal som muligt, så hun ikke lærer, at I snakker, flytter rundt på ting osv. hele natten igennem.. jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort...:(
Jeg er helt enig med jer i, at det er nogle meget lange opvågninger hun har, og det er svært helt at gennemskue, hvorfor hun har dem.. Det er dog som udgangspunkt vigtigt at arbejde på, at opvågningerne afkortes, og at hun lærer at komme videre i søvnen på egen hånd og dermed med så lidt hjælp fra jeres side som muligt. Jeg kom lige til at tænke på, at nogle børn har glæde af en Cloud B natlampe. Der findes forskellige modeller, nogen af dem kan oplyse værelset til en stjernehimmel og nogle børn falder til ro ved, at de kan ligge og kikke på dette. Jeg tænker, om jeres datter mon ville kunne have glæde af en sådan eller noget lignende (måske en spilledåse eller andet, som hun selv kan tænde for), så hun igen på egen hånd kommer videre i søvnen om natten. Det kan godt være, at hun stadig vågner, men hvis hun så kan ligge og kikke og falde til ro, uden at I behøver være der, så er I kommet det stykke videre...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske