Brev:
Dårlig søvn - mange og lange opvågninger
3. oktober 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Dårlig søvn - mange og lange opvågninger
Kære Helen
Så er vi på den igen omkring søvn. Vi havde ellers bildt os selv ind, da vores datter på et tidspunkt her i sommers mellem to forkølelser faktisk sov igennem i en uge, at nu havde det vendt og hun ville sove godt om natten medmindre der var sygdom. Det var så ikke helt rigtigt. Til gengæld synes vi næsten at søvnen er blevet dårligere med flere og længere opvågninger.
Hun sov i tremmeseng indtil fornyelig og denne har vi skiftet med en juniorseng for at prøve at se om det gjorde en forskel. Det har det ikke.
Hun er utrolig nem at putte om aftenen. Hun kommer i seng, vi synger godnat sang, kysser og krammer godnat og så kan vi gå ud og hun falder stort set altid i søvn selv uden noget.
Hun bliver puttet omkring kl. 19.30 og sover omkring 19.50-20.00. Normalt står hun op et sted mellem kl. 6-6.30.
Vil kort nævne at hun sover middagslur omkring 11.30-12 og normalt 1,5 time i vs men er nu pga. dårlig søvn om natten begyndt at kunne sove 2,5 time. Selvom hun har sovet 2,5 time så kan hun godt falde i søvn om aftenen. Hun powernapper aldrig ud på eftermiddagen.
Vi kan slet ikke finde ud af hvad der foregår om natten. Førhen så kunne hun måske vågne græde lidt. Vi skulle give sut eller klud og så sov hun videre eller andre gange så skulle vi bare gå ind i rummet og så sov hun videre og vi kunne gå ud igen. Men det er som om at hun er meget mere vågen nu hver gang hun vågner. Hun græder. Vi går ind. Så snakker hun og fortæller at hun vil have dyne på, bamserne skal ligge der og der, bamserne skal have dyne på med mere. Kluden skal ned i fodenden for at hun derefter vil have den igen mm.
Vi forsøger at imødekomme hendes ønsker og putter og fortæller at vi skal sove nu og det stadig er nat. Lige nu kan vi dog rende frem og tilbage i pendulfart i en time eller mere. I nat endte det med at min mand lagde sig på en madres hos hende og hun sov videre efter lidt tid. En anden dag vågnede hun 3.50 og kunne bare ikke sove mere. Vi forsøgte i hendes seng, så kom hun i vores seng men sov aldrig videre.
De fleste nætter begynder det et sted mellem kl. 1-2.30 og fortsætter så. Hvis det lykkes for os at få hende til at sove igen så vågner hun måske igen 4.40. Andre nætter vågner hun oftere. Vi synes det er nogen rigtig lange opvågninger og kan ikke sætte fingeren på hvorfor hun vågner sådan.
Hun har sovet på eget værelse i egen seng siden hun var 4 måneder og har aldrig kunne sove godt i vores seng. Nogen gange virker det med madres på gulvet og andre gange ikke.
Håber du har nogen gode råd til os, da vi og vores datter efterhånden er godt trætte.