Dårlig søvn - mange og lange opvågninger

3. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Dårlig søvn - mange og lange opvågninger

Kære Helen

Så er vi på den igen omkring søvn. Vi havde ellers bildt os selv ind, da vores datter på et tidspunkt her i sommers mellem to forkølelser faktisk sov igennem i en uge, at nu havde det vendt og hun ville sove godt om natten medmindre der var sygdom. Det var så ikke helt rigtigt. Til gengæld synes vi næsten at søvnen er blevet dårligere med flere og længere opvågninger.

Hun sov i tremmeseng indtil fornyelig og denne har vi skiftet med en juniorseng for at prøve at se om det gjorde en forskel. Det har det ikke.

Hun er utrolig nem at putte om aftenen. Hun kommer i seng, vi synger godnat sang, kysser og krammer godnat og så kan vi gå ud og hun falder stort set altid i søvn selv uden noget.

Hun bliver puttet omkring kl. 19.30 og sover omkring 19.50-20.00. Normalt står hun op et sted mellem kl. 6-6.30.

Vil kort nævne at hun sover middagslur omkring 11.30-12 og normalt 1,5 time i vs men er nu pga. dårlig søvn om natten begyndt at kunne sove 2,5 time. Selvom hun har sovet 2,5 time så kan hun godt falde i søvn om aftenen. Hun powernapper aldrig ud på eftermiddagen.

Vi kan slet ikke finde ud af hvad der foregår om natten. Førhen så kunne hun måske vågne græde lidt. Vi skulle give sut eller klud og så sov hun videre eller andre gange så skulle vi bare gå ind i rummet ...

Annonce

... og så sov hun videre og vi kunne gå ud igen. Men det er som om at hun er meget mere vågen nu hver gang hun vågner. Hun græder. Vi går ind. Så snakker hun og fortæller at hun vil have dyne på, bamserne skal ligge der og der, bamserne skal have dyne på med mere. Kluden skal ned i fodenden for at hun derefter vil have den igen mm.

Vi forsøger at imødekomme hendes ønsker og putter og fortæller at vi skal sove nu og det stadig er nat. Lige nu kan vi dog rende frem og tilbage i pendulfart i en time eller mere. I nat endte det med at min mand lagde sig på en madres hos hende og hun sov videre efter lidt tid. En anden dag vågnede hun 3.50 og kunne bare ikke sove mere. Vi forsøgte i hendes seng, så kom hun i vores seng men sov aldrig videre.

De fleste nætter begynder det et sted mellem kl. 1-2.30 og fortsætter så. Hvis det lykkes for os at få hende til at sove igen så vågner hun måske igen 4.40. Andre nætter vågner hun oftere. Vi synes det er nogen rigtig lange opvågninger og kan ikke sætte fingeren på hvorfor hun vågner sådan.

Hun har sovet på eget værelse i egen seng siden hun var 4 måneder og har aldrig kunne sove godt i vores seng. Nogen gange virker det med madres på gulvet og andre gange ikke.

Håber du har nogen gode råd til os, da vi og vores datter efterhånden er godt trætte.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.