Svar: Urolig putning - 8 mdr.
1. oktober 2015
Alder:
8 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter og hun er rigtig godt i gang både motorisk og mentalt. Hun er i separationsfasen og det varer ofte et par måneder. Hos jer er den tilmed startet tidligt, fordi hun motorisk er en stærk pige, så jeg kan godt forstå, at du synes, det efterhånden trækker lidt tænder ud... Tiden må dog arbejde for jer og det lyder som om, at du umiddelbart gør det rigtige.
Ting du kan forsøge:
- Prøv at lægge hendes bad om aftenen. Hvis badet ligger ca. 1 time før hun skal puttes, så vil det nogle gange hjælpe til at hun bedre kan finde ro i kroppen. Brug tid efter badet på at frottere hende godt i håndklædet, massere hende lidt, evt. smøre hende med lidt creme eller lignende - det kan også være med til at give lidt ro i kroppen og få hende til at slappe lidt af...
- Tilbyd hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Grøden skal ligge adskilt fra aftensmaden og dermed gerne efter badet. Grøden giver en god mæthed og dermed også ro i kroppen og kan gøre det lettere for hende at falde i søvn - lidt fornemmelsen af "behov for at ligge og slå mave". Det vil sige, at en aftenrytme kan se således ud:
Aften 18: Aftenmad, udgangspunktet er jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt, masseres osv. Gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød måske kl 19.30, sammen med vand eller lidt mme af en kop. Får herefter børstet tænder og bliver så puttet med flaske.
- Prøv at give hende flasken i sengen. Du kan elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt.... Det at tilbyde flasken i sengen kan gøre, at hun får lov til at falde til ro der, hvor du ønsker hun skal sove - og ikke som nu starter i din favn og bliver ekstra vågen og urolig, når du så flytter hende. Du kan altså forsøge om det kan hjælpe hende, hvis du kan undgå det skift, som er fra favn til seng. Du skal naturligvis være hos hende, holde hænderne på hende og hjælpe hende til fysisk ro stadig væk, så hun mærker dig, mærker din nærhed.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske