Svar: Urolig putning - 8 mdr.

1. oktober 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter og hun er rigtig godt i gang både motorisk og mentalt. Hun er i separationsfasen og det varer ofte et par måneder. Hos jer er den tilmed startet tidligt, fordi hun motorisk er en stærk pige, så jeg kan godt forstå, at du synes, det efterhånden trækker lidt tænder ud... Tiden må dog arbejde for jer og det lyder som om, at du umiddelbart gør det rigtige.

Ting du kan forsøge:

- Prøv at lægge hendes bad om aftenen. Hvis badet ligger ca. 1 time før hun skal puttes, så vil det nogle gange hjælpe til at hun bedre kan finde ro i kroppen. Brug tid efter badet på at frottere hende godt i håndklædet, massere hende lidt, evt. smøre hende med lidt creme eller lignende - det kan også være med til at give lidt ro i kroppen og få hende til at slappe lidt af...

- Tilbyd hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Grøden skal ligge adskilt fra aftensmaden og dermed gerne efter badet. Grøden giver en god mæthed og dermed også ro i kroppen og kan gøre det lettere for hende at falde i ...

Annonce

... søvn - lidt fornemmelsen af "behov for at ligge og slå mave". Det vil sige, at en aftenrytme kan se således ud:

Aften 18: Aftenmad, udgangspunktet er jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt, masseres osv. Gøres klar til natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en godnatgrød måske kl 19.30, sammen med vand eller lidt mme af en kop. Får herefter børstet tænder og bliver så puttet med flaske.

- Prøv at give hende flasken i sengen. Du kan elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt.... Det at tilbyde flasken i sengen kan gøre, at hun får lov til at falde til ro der, hvor du ønsker hun skal sove - og ikke som nu starter i din favn og bliver ekstra vågen og urolig, når du så flytter hende. Du kan altså forsøge om det kan hjælpe hende, hvis du kan undgå det skift, som er fra favn til seng. Du skal naturligvis være hos hende, holde hænderne på hende og hjælpe hende til fysisk ro stadig væk, så hun mærker dig, mærker din nærhed.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien