Urolig putning - 8 mdr.

1. oktober 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Urolig putning - 8 mdr.

Hej Helen

Så er datteren som netop er fyldt 8 måneder puttet i sin seng. Overgangen fra vugge til seng var hård, lidt som forventet.
Vi afgrænser sengen lidt med en pude, så den ikke virker alt for stor, men den giver alligevel plads til megen aktivitet.
Damen er motorisk urolig og virkelig svær at putte. Hun drejer rundt om sig selv som en grill kylling og går op i kravlestilling og ned igen og prøver at sætte sig op i sengen. Hun må selvfølgelig gerne sove på maven, men ikke stå og lave head banging i kravlestilling, så jeg må ligge hende ned jævnligt.

Putteritual om aftenen er fuldstændig identisk med da hun blev puttet i vuggen, og på helt samme tid, men hun kan slet ikke finde ro. Dette gælder uanset omhun har været vågen i 1.5-2-3-4 eller 4.5 time. Hun får medicin (Nexium) får ren ble og nattøj på, bisserne børstes og der siges godnat til far og storebror. Så går vi på hendes værelse, hun får flaske 180 ml mme, så bøvses der, så synger jeg de samme 2 sange mens hun sidder tæt ind til mig og vi nusser og så ligges hun i seng, nogen gange meget meget træt, men så er det som om fanden tager ved hende og hun bare ikke kan falde til ro.

Da hun jo også er en stor gylper, så vælter mælken ud af hende mens hun laver hjulspind rundt i sengen. Prøver at holde hende roligt fast, men hun er så stærk og bliver vred over det. Da hun var lille nød hun at være puttet tæt i en dyne, nu får hun klaustrofobi.... Når hun endelig falder i søvn efter 30-45 ...

Annonce

... minutter er hun sjask våd og helt opkørt....

Sover stadig ved siden af hende pga at hun gylper og indimellem får det galt i halsen og jeg kan høre hende dreje i søvne også. Hun sover tit på maven, men når hun så har en opvågning så kan hun ligesom ikke komme om på ryggen igen, det har hun ellers kunnet i over 4 måneder når hun altså er vågen. Dvs jeg vækkes og skal hjælpe hende rundt.

Sover fra ca 19.45 til et sted mellem 00 og 01 hvor hun får 210 ml og ofte let kan puttes igen. Sover derfra til ca 5.30 og får flaske 150 ml kl. 05.45. MEN hun er vågen som de fleste
andre babyer i løbet af natten 3-5 gange og selvom hun ikke behøver få sutten så vækker hun jo mig fordi hun skal have hjælp til stillingsskift eller skal nusses lidt så min søvn er enormt ringe og har været det længe, selvfølgelig også fordi jeg lytter meget efter om hun gylper.

Jeg ved jo det bliver bedre med tiden, men hvordan (hvis muligt) kan jeg få en mere rolig putning? Går minimum en tur om dagen med barnevognen hvor hun kigger meget interesseret med. Bad får hun inden middagslur.

Putning til morgen lur er let da hun falder i søvn hjem i bilen fra aflevering af storebror og så bare løftes over i sin seng (sover 30 min)
Putning til middagslur er urolig (sover 30 min, hjælpes videre i søvnen og kan ofte sove i alt 1.5 time så)
Putning til sen lur er næsten umulig og jeg indrømmer jeg her tit ender med at vugge hende i søvn på armen (sover 30 min)
Putning til natten er urolig.

HJÆLP

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder