Svar: Dårlig søvn om dagen - 7 mdr.

15. august 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Du

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng:)

Der er ingen tvivl om, at hans udvikling spiller ind. Han er rigtig godt igang motorisk og lyder til at være en fysisk stærk dreng - og det lyder bestemt ikke, som om at du gør noget forkert eller ikke stimulerer ham nok - tværtimod!

Det lyder som om, at han så småt er ved at komme i separationsfasen. Det betyder at han nu begynder at opleve verden større og stille og roligt skal adskille sig fra dig. Han sidder ikke længere helt så meget på skødet, bevæger sig ud i verden, vil opleve, mærke, fornemme og prøve selv. Men for at gøre dette, så er han nødt til føle sig lidt ekstra knyttet til dig. Han kan ikke separere sig, uden at være "knyttet til". Derfor vil du lige nu (og de næste måneder frem) godt kunne mærke, at han på den ene side vil selv, men på den anden side også virker ekstra tryghedssøgende. Han vil helst være på din arm, når I er nogen steder. Når du går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen, så bliver han ked af det. Når bedsteforældre eller andre snakker med ham, så bliver han igen ked af det og vil op til dig, vil være på din favn. Fra dit skød tør han dog mere og kan fra sin trygge base langt mere roligt charmere alt og alle:)

Det er helt normalt, at hans søvnrytme lige nu ændrer sig og det vil være helt normalt, hvis han lige nu begynder at have nogle lidt længere vågne og aktive perioder, og at han samtidig sover lidt kortere lure. Det er rigtig fint, at du har ladet ham have en rytme med en længere formiddagslur. Men nu lyder det som om, at du skal lade ham nøjes med 40-60 minutter om formiddagen og så arbejde på en længere lur midt på dagen.

En plan for dagen kan nu se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. 9.30 og sover her måske kun 40-60 minutter - og det er helt okay.

Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, evt. små brødhapsere - det afhænger af, ...

Annonce

... hvor god han er til at tygge, måske er det lidt for tidligt. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13 - måske her han først parat til at sove 13.30. Hvis du har mulighed for det, må du gerne sætte ham i barnevognen og trille ham en tur her. Lad ham starte med at sidde op, kikke på verden osv. og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Læg mærke til klokken, hvornår han falder i søvn. Det kan give dig en idé om, hvornår han er parat til at blive puttet.

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Der skal være mos og også større stykker mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Ammes

Nogle gange kan det være en god idé, at du lægger dig med ham midt på dagen, når han skal sove middagslur. Du må gerne amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der. Nogle gange vil hans udvikling gøre, at han så vågner op, søger dig måske efter 20-30 minutter. Her må du gerne amme ham igen, og på den måde hjælpe ham videre i søvnen og derefter vil han så måske kunne tage en længere lur midt på dagen.

Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hans vågenperiode lidt og samtidig stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Når han så efterfølgende puttes til middagslur, vil han måske være mere parat til at sove og vil rent fysisk måske også have en anden ro i kroppen, som gør at middagsluren bliver mere rolig.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at sove to lure dagligt, så han får de to afbræk. Det vil give ham mere overskud (og også dig:)) - men ændringen du oplever lyder normal for alderen og skyldes altså ikke, at du gør noget forkert eller ikke gør det godt nok:) Det er egentlig tegn på, at din dreng udvikler sig i sund og god retning:)

Håber dette giver lidt ro med på vejen.

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor