Svar: Dårlig søvn om dagen - 7 mdr.
15. august 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Du
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng:)
Der er ingen tvivl om, at hans udvikling spiller ind. Han er rigtig godt igang motorisk og lyder til at være en fysisk stærk dreng - og det lyder bestemt ikke, som om at du gør noget forkert eller ikke stimulerer ham nok - tværtimod!
Det lyder som om, at han så småt er ved at komme i separationsfasen. Det betyder at han nu begynder at opleve verden større og stille og roligt skal adskille sig fra dig. Han sidder ikke længere helt så meget på skødet, bevæger sig ud i verden, vil opleve, mærke, fornemme og prøve selv. Men for at gøre dette, så er han nødt til føle sig lidt ekstra knyttet til dig. Han kan ikke separere sig, uden at være "knyttet til". Derfor vil du lige nu (og de næste måneder frem) godt kunne mærke, at han på den ene side vil selv, men på den anden side også virker ekstra tryghedssøgende. Han vil helst være på din arm, når I er nogen steder. Når du går ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen, så bliver han ked af det. Når bedsteforældre eller andre snakker med ham, så bliver han igen ked af det og vil op til dig, vil være på din favn. Fra dit skød tør han dog mere og kan fra sin trygge base langt mere roligt charmere alt og alle:)
Det er helt normalt, at hans søvnrytme lige nu ændrer sig og det vil være helt normalt, hvis han lige nu begynder at have nogle lidt længere vågne og aktive perioder, og at han samtidig sover lidt kortere lure. Det er rigtig fint, at du har ladet ham have en rytme med en længere formiddagslur. Men nu lyder det som om, at du skal lade ham nøjes med 40-60 minutter om formiddagen og så arbejde på en længere lur midt på dagen.
En plan for dagen kan nu se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30 og sover her måske kun 40-60 minutter - og det er helt okay.
Frokost 11.30: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, evt. små brødhapsere - det afhænger af, hvor god han er til at tygge, måske er det lidt for tidligt. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. kl 13 - måske her han først parat til at sove 13.30. Hvis du har mulighed for det, må du gerne sætte ham i barnevognen og trille ham en tur her. Lad ham starte med at sidde op, kikke på verden osv. og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. Læg mærke til klokken, hvornår han falder i søvn. Det kan give dig en idé om, hvornår han er parat til at blive puttet.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Der skal være mos og også større stykker mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nogle gange kan det være en god idé, at du lægger dig med ham midt på dagen, når han skal sove middagslur. Du må gerne amme ham i dobbeltsengen og lade ham falde i søvn der. Nogle gange vil hans udvikling gøre, at han så vågner op, søger dig måske efter 20-30 minutter. Her må du gerne amme ham igen, og på den måde hjælpe ham videre i søvnen og derefter vil han så måske kunne tage en længere lur midt på dagen.
Nogle gange kan det også være en rigtig god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde at forlænge hans vågenperiode lidt og samtidig stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Når han så efterfølgende puttes til middagslur, vil han måske være mere parat til at sove og vil rent fysisk måske også have en anden ro i kroppen, som gør at middagsluren bliver mere rolig.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at sove to lure dagligt, så han får de to afbræk. Det vil give ham mere overskud (og også dig:)) - men ændringen du oplever lyder normal for alderen og skyldes altså ikke, at du gør noget forkert eller ikke gør det godt nok:) Det er egentlig tegn på, at din dreng udvikler sig i sund og god retning:)
Håber dette giver lidt ro med på vejen.
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske