Svar: Søvn og mælkeindtag 10 mdr.

27. juli 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Stine

Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan begynde at nøjes med kun en lur dagligt, men nogle gange oplever man, at de er klar lidt før - og det er naturligvis okay:)

Samlet set, så får jeres dreng den søvn han behøver, måske lidt i underkanten, men det er okay, og han lyder til at trives med sin middagslur - du skal dog være opmærksom på, at det godt kan handle om den alder og store udvikling, som han lige nu går igennem. Netop nu vil det være meget mere interessant for ham at følge med i, hvad der sker omkring jer og han vil han en naturlig modstand mod at skulle sove, han vil hellere lege, opleve og være aktiv og "tiden skal ikke soves væk".

Når han begynder i dagpleje, så kan han dog godt få behov for at få en formiddagslur igen. Alt det nye er naturligvis spændende, men det kræver også rigtig mange ressourcer at være væk hjemmefra og være adskilt fra dig. Det kan være svært for ham og derfor kan han blive ekstra træt og igen få behov for mere søvn. Det er derfor vigtigt, at I og dagplejer er med på, at han godt kan have brug for at sove to lure dagligt igen og det skal der være plads til. Det lyder også som om, at jeres dagplejer er helt med på dette og netop putter børnene, når hun mærker at de har behov for det:)

Med hensyn til hans mælkeindtag, så vil det være rigtig godt at han tilbydes 2 flasker dagligt indtil han er 12 måneder. Han bør samlet få ca. 400 ml og det lyder som om, at han få lidt mindre end dette i sine flasker, men det er okay - jeg går ud fra, at du også bruger mme i hans grød og mos, så han den vej igennem sikres ekstra mælk og energi. Derudover skal han drikke vand af kop, så han får væske nok.

Når han bliver 1 år, så kan I trappe ud af den ene flaske, det vil ofte være den flaske, som han lige nu får om dagen. I stedet kan han her få lidt mælk af en kop en overgang. I løbet af 1-2 måneder, kan han så trappe helt ud af flasken og om aftenen kan han få en godnatgrød, en ...

Annonce

... banan eller lignende som en fast del af sit putteritual, og derudover kan han få sit behov for væske dækket af en kop.

Det er meget fint, at I lige nu giver ham små hapsere af mad, som han selv kan spise enten med fingrene eller med en gaffel. Det er også rigtig fint, at I lige nu nogle gange vælger at give hapserne enkeltvis og uden tallerken. Det hjælper ham til at spise og koncentrere sig om at bruge pincetgreb og gaffel og at maden skal i munden, fremfor at han leger med tallerkenen… Jo bedre han bliver til at spise, jo mere vil I kunne sætte tallerkenen foran ham igen:)

Det vil være en god idé at købe en kop med to hanke, og så lære ham at bruge begge hænder, når han skal drikke. På den måde kan han bedre styre det og I kan give ham det lille råd med på vejen "to hænder skat" eller lignende. I kan godt købe en gammeldags tudkop, hvor låget kan fjernes hen af vejen, så den kan bruges som en drikke kop med to hanke, når han bliver bedre til at finde ud af det:) Øvelse gør mester og han lyder til at være rigtig godt igang!

En dagsplan til jer kunne se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand eller mme af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Sover evt. formiddagslur, måske blot 45 minutter… Se hvad tiden bringer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte pastaskruer, kogte grøntsager, stykker af frikadelle osv. Også meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.

Tilbydes flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtgrød med mme. Vand af kop.

Aften 17.30: Familiemad, børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 18.45-19, får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten og sover som nu til næste morgen tidlig...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor