Søvn og mælkeindtag 10 mdr.

27. juli 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Søvn og mælkeindtag 10 mdr.

Hej Helen,

Så blev vi knap 10 måneder og skal starte dagpleje.

Jeg har et par spørgsmål vedr. nuværende søvnrytme og mælkeindtag.

Min dreng har tidl. sovet 2 små lure i løbet af dagen - formiddag + eftermiddag.. ca. 1-1,5 time den ene gang og 45min den anden. Skiftende hvilken en på dagen.
Han begyndte så her for nyligt at blive sværere at putte. Vi har tidl. bare kunne ligge ham og så sov han, men nu skulle han køres rundt i længere tid, før han overgav sig.

Da vi snakkede med dagplejeren fortalte hun at hun ville komme til at køre ham ind i en rytme hvor han skulle til at sove ved middagstid og så evt. en powernap formiddag eller eftermiddag hvis han trængte. Derfor tænkte vi at vi ville prøve at springe formiddagsluren over - både fordi han jo var blevet sværere at putte og fordi at dagplejeren jo alligevel havde planer om at lave om på rytmen når han skal starte der…

Det er faktisk gået rigtigt fint. Resulterer i at han om natten sover 12 timer fra 19-07 (uden opvågning). Han får så kun 1 lur om dagen på 1-1,5 time der til middag.
Han er jo ikke SÅ gammel endnu, og mange synes det er tidligt at han begynder kun med én lur (og så så kort) - så er nok bare nødt til at høre dig om det er normalt? og okay at han ikke sover mere?

Han virker glad nok i løbet af dagen.. Kan nogle dage godt blive en smule pylret, men ikke noget der ikke kan "leges/aktiveres væk".

Desuden vil jeg høre dig omkring hans mælkeindtag.
Han får lige nu flaske ingen middagsluren og så inden han bliver lagt i seng til natten. Primært får han dem for at sikre ham nok mælk i løbet af dagen, tror ...

Annonce

... egentlig godt han selv kunne undvære den/dem.. Han er en fin stor dreng som spiser godt og ca. hver 2. time i løbet af dagen, så han mangler ikke noget.

Men hvor meget mælk skal han have på nuværende tidspunkt? Skal vi snart til at droppe ned til 1 flaske? og hvornår ca. kan man droppe dem helt?
Han drikker fint af kop - får både mælk og vand i løbet af dagen.

Hans rytme ser ca. sådan ud, så har du en idé om hvordan og hvorledes det forløber:

07.00: vågner og får havregrød + mælk af kop
09.00: Får formiddagsmad - ½ rugbrød/bolle med div. pålæg, ostehaps, frugt + vand af kop
11.00: Middagsmad - kogte grøntsager (rester fra dagen før), rugbrød med kødpålæg + mælk af kop
12.00 Flaske - ca. 150-180ml.
Sover herefter 1-1,5 time.
14.30-15.00 eftermiddagsmad - 1 bolle, frugt + vand af kop
17-17-30: aftensmad - spiser primært alt vores mad, så meget varieret. + mælk/vand af kop.
18:00: Evt. bad ellers leger vi indtil ca. kl. 18.45 hvor der puttes med 1 flaske á ca. 180ml og sover så ca. kl. 19.00.

Et lille ekstra spørgsmål..
Han spiser selv med fingre, eller vi giver ham det i munden. Nogle gange med gaffel/ske, han kan selv styre en smule med gaffel, hvis vi ligger den til ham, men ikke konsekvent. Han får maden lagt enkeltvis på bordet og ikke tallerken da det hele ellers ryger til ud til højre... Han styrer heller ikke kop selv.

Bør vi lære ham at der skal stå en tallerken foran ham han ikke skal kaste med og hvor meget skal vi gå op i at få ham til at drikke/spise selv med gaffel mv.? Bør man evt. investere i en tud-kop som han selv kan sidde og fedte med?

Med venlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!