Brev:
Drillepind
27. juli 2015
Alder:
2 år, 9 mdr.
Drillepind
Kære Helen.
Vi har fjernet den ene tremmeside i vores søns seng, og siden da er det gået helt galt med putning. Han er en rigtig drillepind, og ser det som leg og sjov, at stikke af fra sin seng, selv om han er blevet puttet. Jeg føler mig ekstremt afmægtig, fordi jeg ikke kan stille noget op, andet end at blive sur og ked af det, og faktisk også ende med at skælde ham ud. Det ender tit som en rigtig dårlig afslutning på dagen!
En aften ser typisk således ud, når jeg putter:
Kl. 19:30 lægges han i seng, og vi læser en historie. Han vil gerne have at jeg bliver siddende i værelset, siger han. Han begynder derefter at stige ud af sengen, under forskellige påskud (en tår vand, et sidste godnatkys osv.). Når jeg så til sidst siger, at nu SKAL ham altså blive i sengen, bliver det rigtig 'sjovt'. Han griner mig op i hovedet og slår endda ud efter mig, og jeg fornemmer at han blot er ude efter en reaktion. At jeg skal blive sur eller begynde at grine med ham. Hvis jeg går ud af rummet, kommer han altid snigende ud af døren, og slår en stor latter op, når han bliver opdaget.
Og her er det så, at jeg henter far, som slet ikke har problemer med putning. Vores søn falder til ro med det samme, som far kommer ind.
Når far putter, læser han en historie, siger godnat, bliver siddende i rummet til vore søn sover - uden problemer.
Vores dreng er ved at udfase sin middagslur, og sover maks en time til middag, men han har også dage, hvor han helt springer over. Han vågner ca. kl. 6 om morgenen.
Han er begyndt i børnehave, og trives fint med det. Han har aldrig haft soveproblemer i institutionen.
Det er ubeskriveligt frustrerende ikke at kunne putte sin egen søn, og faktisk føle at han bevidst forsøger at provokere og løbe om hjørner med mig. Og hvad har jeg mon gjort, siden far ikke bliver udsat for samme behandling!?
1: Hvordan får jeg ham til at blive i sengen, og til at forstå at han skal sove.
2: Hvordan får vi ham til at sove, uden vi behøver at sidde i rummet indtil han falder i søvn.
3: Har du et bud på, hvad der kan skyldes hans opførsel overfor mig? Har du hørt om tilsvarende opførsel før?
Tusind tak for svar, fra en der føler sig som verdens dårligste mor!!