Drillepind

27. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Drillepind

Kære Helen.

Vi har fjernet den ene tremmeside i vores søns seng, og siden da er det gået helt galt med putning. Han er en rigtig drillepind, og ser det som leg og sjov, at stikke af fra sin seng, selv om han er blevet puttet. Jeg føler mig ekstremt afmægtig, fordi jeg ikke kan stille noget op, andet end at blive sur og ked af det, og faktisk også ende med at skælde ham ud. Det ender tit som en rigtig dårlig afslutning på dagen!

En aften ser typisk således ud, når jeg putter:

Kl. 19:30 lægges han i seng, og vi læser en historie. Han vil gerne have at jeg bliver siddende i værelset, siger han. Han begynder derefter at stige ud af sengen, under forskellige påskud (en tår vand, et sidste godnatkys osv.). Når jeg så til sidst siger, at nu SKAL ham altså blive i sengen, bliver det rigtig 'sjovt'. Han griner mig op i hovedet og slår endda ud efter mig, og jeg fornemmer at han blot er ude efter en reaktion. At jeg skal blive sur eller begynde at grine med ham. Hvis jeg går ud af rummet, kommer han altid snigende ud af døren, og slår en stor latter op, når han bliver opdaget.

Og her er det ...

Annonce

... så, at jeg henter far, som slet ikke har problemer med putning. Vores søn falder til ro med det samme, som far kommer ind.
Når far putter, læser han en historie, siger godnat, bliver siddende i rummet til vore søn sover - uden problemer.

Vores dreng er ved at udfase sin middagslur, og sover maks en time til middag, men han har også dage, hvor han helt springer over. Han vågner ca. kl. 6 om morgenen.
Han er begyndt i børnehave, og trives fint med det. Han har aldrig haft soveproblemer i institutionen.

Det er ubeskriveligt frustrerende ikke at kunne putte sin egen søn, og faktisk føle at han bevidst forsøger at provokere og løbe om hjørner med mig. Og hvad har jeg mon gjort, siden far ikke bliver udsat for samme behandling!?

1: Hvordan får jeg ham til at blive i sengen, og til at forstå at han skal sove.
2: Hvordan får vi ham til at sove, uden vi behøver at sidde i rummet indtil han falder i søvn.
3: Har du et bud på, hvad der kan skyldes hans opførsel overfor mig? Har du hørt om tilsvarende opførsel før?

Tusind tak for svar, fra en der føler sig som verdens dårligste mor!!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin