Svar: Kan næsten kravle op af tremmesengen

23. juli 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt igang motorisk og det er helt normalt, at han derfor har brug for at kravle rundt, rejser sig ved tremmerne i sengen osv. i forbindelse med, at han skal puttes. Rigtig mange børn har brug for på den måde at komme af med lidt overskudsenergi og når han har møffet godt rundt, så vil han derefter være klar til at lægge sig og overgive sig til søvnen.

Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan komme ud af tremmesengen. Hvis han kommer for langt op, fordi han kan stå på sin sengerand, så er I nødt til at fjerne denne og så må han lære at sove uden. Selvom du synes at den stadig skærmer ham for indtryk, så må sikkerheden være første prioritet…

Kan sengens bund sænkes? Det kan også være en måde at få skabt lidt mere afstand og sikre, at han ikke kan komme ud over tremmerne. Afstanden mellem sengens bund og sidernes overkant skal være mindst 60 cm. Hvis den er dette, så burde han ikke kunne komme ud, heller ikke selvom hans hoved når op over sengekanten, når han står op.

Man kan godt købe seler til sengen, ligesom barnevognsseler, men jeg synes ikke det er en god idé i sengen. Det er bedre at sengen er sikkerhedsmæssigt god at bruge, så han netop kan bevæge sig frit og bruge sig selv motorisk…

Nogle børn har glæde af at få en større dyne, som vejer mere og som derfor ...

Annonce

... lægger sig lidt tungere omkring dem. Sundhedsstyrelsen anbefaler dog først juniordyner fra 1 års alderen, men måske er jeres dreng en fysisk stor dreng, der godt kunne have glæde af en større dyne nu.

Nogle børn har glæde af at blive puttet i en sovepose, men igen - det kan også irritere ham, at han ikke kan skifte stilling på samme måde, så det er altid en vurdering om han har brug for netop at kunne skifte stilling eller brug for at føle sig "holdt på plads"….

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så skal du naturligvis også overveje, om du måske putter ham lidt for tidligt, og han måske ville være mere parat til at sove og overgive sig til søvnen, hvis du puttede ham 20 minutter senere. Når det er sagt, så vil mange børn i denne alder netop have brug for lidt tid at tumle rundt på, for at kunne overgive sig til søvnen. Hvis han tydeligt har brug for dette, så skal du naturligvis give ham den tid, måske er du så nødt til at være i nærheden, sidde der, synge en sang for ham eller lignende, for at sikre, at han ikke kan komme ud af sin seng - er der min. 60 cm mellem bund og øverste tremmekant, så burde du dog normalt godt kunne lade ham tumle, hvor du så går til og fra…

Barnevognssele vil højst sandsynligt blive brugt i vuggestuen, men situationen vil være en anden, så prøv ikke at bekymre dig for meget om det:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder