Brev:
Amninger og lure
24. juli 2015
Alder:
7 mdr.
Amninger og lure
Hej Helen,
så har jeg atter spørgsmål ;)
Vores dreng har aldrig sovet tiden væk om dagen, men her på det seneste er han begyndt at sove lidt længere lure. Tidligere var lurerne ofte ikke længere end 40min., men nu kan de godt vare op til 2 timer, oftest 1,5 time. Især formiddagsluren kan være lang. For nylig stoppede han med at tage en sen lur sidst på eftermiddagen.
Om aftenen bliver han puttet mellem kl.19-20 og det normalt uden problemer. Jeg går ind i soveværelset og ammer ham, hvorefter han puttes. Nogle gange er han ekstra træt og falder i søvn ved brystet. Han vågner heldigvis ikke selvom han puttes sovende. Andre gange (oftest) puttes han vågen, men falder fint i søvn selv efter jeg har puttet ham og sagt godnat. Han sover så til ca. kl. 7 og jeg ammer gerne 2 gange i løbet af natten.
Om dagen er sagen dog en anden. Her er han sværere at få til at sove selvom han tydeligvis er træt. Han sove normalt alle sine lure i sin seng, så går i soveværelset og ammer og putter ham derefter. For det meste falder han i søvn ved brystet og så putter jeg ham og han sover videre. Formiddagsluren er den nemmeste og her tager han gerne sin lur. Middagsluren giver mig flest problemer. Her falder han også gerne i søvn ved brystet, men vågner så ofte op og virker frisk. Putter ham, som vanligt, men han falder meget sjældent i søvn af sig selv. Dette har jeg kun prøvet en håndfuld af gange. Det ender gerne med han må i barnevognen og vi må ud og gå en tur. Længden af middagsluren varierer meget, men varer allerhøjst 1 time.
Vil gerne bede om hjælp til at kunne få ham til at sove alle sine lure i sin seng. Har ikke noget imod at gå tur (har selv godt af at komme ud), men vil bare gerne kunne planlægge min dag mere og bestemme selv. Yderligere bor vi et varmt sted, så en tur i barnevognen kan nogle gange være meget varm og tænker han har bedre af en lur indenfor, hvor det er køligere.
Har jo også læst det er sundt for ham at sove i hvert fald een længere lur. Skal siges han selvom han ikke sove særlig meget til middag og måske allerede er vågen fra kl. 14.30 af, så virker han frisk nok de sidste timer af dagen.
Har overvejet om jeg putter ham for sent, siden han gerne falder i søvn ved brystet? Forsøger at holder ham i gang ved brystet, men synes det er svært at holde ham vågen. Skal jeg evt. forkorte hans formiddagslur til f.eks. 1 time, altså vække ham af luren? - vil han så måske tage en længere middagslur?
Har jo læst han helst skal kunne falde i søvn af sig selv, hvilket han sagtens kan om natten, men hvorfor så ikke om dagen? Skal jo snart til at fjerne amningen inden formiddagsluren og frygter allerede hvordan jeg skal få ham til at sove uden at amme. Har du nogen råd til det?
Han vågner gerne ca. kl. 7. Vi står op og han får havregrød ca. kl. 7.45. Får frugt ca. kl. 8.45, hvorefter han pusles og jeg går ind i soveværelset og ammer ca. kl. 9.15 og putter ham. Denne lur kan vare til ca. kl. 11.30. Han får frokost ca. kl. 12 og nu han vågnede så sent hygger vi lidt før jeg ca. kl. 13 pusler ham og jeg går i soveværelset og ammer ca. kl. 13.30 og putter ham.
Begynder meget snart at fjerne amningen om eftermiddagen efter hans frugt. Han dier ikke særlig længe mere og virker ikke specielt interesseret, og nu jeg skal til at give ham lidt grød om eftermiddagen tænker jeg det er tiden for det.
Har din bog om mad, hvor du skriver det omkring 7 måneders alderen er tid til at fjerne amningen inden formiddagsluren. Gør jeg det bare eller skal jeg være opmærksom på noget? Om eftermiddagen synes jeg han virker klar, men om formiddagen vil han meget gerne ammes. Synes det er lidt grænseoverskridende at skære ned på amningerne selvom jeg nu synes det er meget rart med lidt mere frihed. Bliver bare lidt nervøs for om han så får alt han har behov for.
Om natten har jeg efter lægens råd altid ammet ham, når han har meldt sig, så har aldrig prøvet et "drømmemåltid". Det har siden han var ca. 2 måneder gerne været 2 gange. Gerne ca. kl. 2 og 5, men nogle gange også allerede kl. 4. Når jeg stopper med amningen om formiddagen kan der så gå for længe mellem amningerne, hvis han f.eks. sidst blev ammet kl. 4 eller er det antallet af amninger i døgnet det handler om? Har nemlig lidt på fornemmelse han inden længe måske kun melder sig een gang i løbet af natten. Har det betydning for antal amninger i løbet af dagen?
Igen, mange tak for hjælpen!