Svar: Vugges i søvn, mange opvågninger
19. juli 2015
Alder:
13 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - og tak for din fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker:)
Der kan være rigtig mange årsager til, at jeres dreng ikke kan sove igennem og jeg vil gerne give dig lidt overvejelser her:
Det kan være forskellige ting, som har spillet ind undervejs. Det der giver jer udfordringer nu, kan godt være noget andet end det, som spillede ind da han var yngre. At han har svært ved at sove igennem, skyldes ofte ikke kun en ting, men flere faktorer spiller ind undervejs.
Det har naturligvis noget at sige, hvilke rutiner og vaner I har fået skabt fra han var lille. Hvis han f.eks. har lært, at han skal sove i jeres favn eller skal have sut hver gang han vågner, så vil han naturligt forvente dette nu, og derfor kan det være en god idé at lære ham at sove uden denne form for afhængighed.
Du fortæller, at han falder hurtigt i søvn i din favn og herefter kan puttes i sin seng - det kan være okay, hvis han derefter sover godt og trygt til næste morgen tidlig. Som jeg læser dit brev, så sover han ofte okay fra han puttes og indtil kl ca 05 om morgenen og det er faktisk fint. Så lyder han ikke uhensigtsmæssigt afhængig af din favn. Det var noget andet, hvis han vågnede en gang i timen og ikke kunne sove videre uden at du tog ham op i din favn igen og igen… Giver du sut hele natten igennem, så skal du forsøge at lære ham at finde sin sut selv. Det kunne være at han havde det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn…
Han kan også vågne, fordi han er sulten. Giver I ham en godnatgrød som en fast del af hans putteritual? Hvis ikke kan det være en rigtig god idé at indføre dette nu. Grøden skal serveres adskilt fra aftensmaden. Det betyder at I f.eks. kan have en rytme der hedder:
Aften 18: Aftensmad, familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca. 19.45, som en fast del af putteritualet, gerne sammen med en kop lun mælk og får herefter børstet tænder.
Puttes til natten ca. 20-20.30 som nu. Introducer gerne en putteklud eller lignende og syng gerne en godnatsang, hvor du holder hænderne på ham, så han mærker at du er der og så han stille og roligt begynder at forbinde putteklud og sang med at skulle overgive sig til søvnen.
Måden han vågner op, tidspunktet mellem 05 og 08, han rejser sig, græder, står og venter på jer, når I kommer ind til ham - det kunne godt lyde som om at han har meget stor drømmeaktivitet og vågner på grund af drømme. Han har ikke mareridt på samme måde som ældre børn, men kan godt vågne af drømme som skræmmer ham. Undersøgelser viser, at små børn ofte drømmer om meget konkrete ting f.eks. at blive væk fra mor og far - og derfor vil I netop ofte opleve, at han klynger sig til jer og søger jeres fysiske nærhed og tryghed.
Samtidig er han så lille, at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer. Han forstår ikke at I er i stuen eller i soveværelset og han er på sit eget værelse. Når han ikke kan se jer, så føler han sig naturligt forladt og alene. Derfor bliver han ekstra glad, når han ser at I kommer tilbage, det bekræfter ham i at I ikke er gået fra ham, at I stadig er der for ham. Dette gælder både, når I putter ham om aftenen og også i løbet af natten. Det er derfor vigtigt, at I prioriterer at være hos ham, og give ham den nærhed, som han tydeligt viser behov for lige nu.
Prøv om du om aftenen kan sidde med ham, synge for ham, have puttekluden hos ham og lul ham til ro og før han sover helt, så putter du ham i seng. Han skal ikke være vågen, men heller ikke så dybt sovende, at han ikke fornemmer, hvor du putter ham hen. Han skal lige nå at registrere, at han flyttes fra din favn. Du skal have dine hænder på ham, så han kan mærke, at du hele tiden er der, puttekluden, godnatsangen osv. følger med fra din favn og ned i sengen. Stå ved ham, vug ham i sengen imens han ligger der, så du på den måde luller ham i søvn i sengen, hvor du ønsker han skal sove, men uden at han bliver ulykkelig og uden at han tror, at du går fra ham og lader ham alene.
Udviklingsmæssigt sker der også rigtig meget med ham lige nu. Netop i 13-14 måneders alderen oplever mange forældre udfordringer med søvnen. Det handler blandt andet om, at han nu er begyndt at gå rundt og undersøger verden mere og mere på egen hånd, det er en ny og skræmmende ting, verden virker stor og det kan godt gøre, at han lige nu søger ekstra nærhed, klynger sig lidt mere til jer. Mange forældre oplever også, at deres børn i denne alder kan gå lidt tilbage i udvikling. Han har måske været god til at spise selv, men pludselig vil han ikke det, men vil i stedet mades - også her kan grøden før sengetid have god effekt.
Den øgede motoriske udvikling gør, at han har en stor rastløshed i kroppen. Han har svært ved at finde fysisk ro, både når han skal sove og også i løbet af natten. Når du kan mærke, at han har brug for at du holder ham, holder dine hænder på ham, så kan det være fordi dine hænder hjælper ham til fysisk ro, hjælper ham til at holde sammen på sig selv. Han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, ligesom han kan rejse sig igen og igen og stadig ikke kan finde ud af at komme ned at ligge. Han har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt, få dynen på, som han har sparket af osv. Både om aftenen og i løbet af natten.
Han er igang med at øve sin selvstændighed og øver sig i at være mere og mere på afstand af dig. Nogle gange kan det være en god idé at lege gemmeleg i løbet af dagen. Du kan gemme dig bag en stol og komme frem med et "titte-bøh". Eller du og far kan skiftes til at gemme jer og sammen med jeres dreng finde den anden. Sig lyde, som I skal lytte efter, så han bliver opmærksom på, at man nogle gange kan lytte og høre den anden og dermed få en fornemmelse for, at man ikke er alene.
Udnyt også, hvis I befinder jer i forskellige rum. Går du ud i køkkenet og lader ham være i stuen, så kald på ham, stik hovedet frem i døren, så han kan se dig "hej skat, jeg er her, kom her ud", så han på den måde lærer at han kan flytte sig fra rum til rum. Du er ikke forsvundet, du er der faktisk stadigvæk, bare på den anden side af væggen. Det vil kunne hjælpe ham til at fornemme, at han ikke er alene og dermed hjælpe ham til at sove mere trygt på sit værelse.
Så skal man, som du så fint har gjort, også se på hele dagens rytme, da den naturligt også vil spille ind på nattesøvnen. Det er rigtig fint, at du fornemmer, at han stadig har brug for to lure dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en lur og det er derfor rigtig fint, at han fortsat har brug for to lure.
Det lyder ikke som om at han sover for lidt. Det gennemsnitlige søvnbehov er 13.5 time i døgnet. Han sover ofte 3 timer om dagen og sover mellem 20-20.30 og 06-06.30 om morgenen, altså ca 10 timer om natten. Det er rigtig fint. De 13.5 time er gennemsnitlige, så nogle børn sover lidt mindre og andre sover lidt mere, og jeres dreng lyder til at være fint dækket ind.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke bør sove efter kl 16, ligesom du skal sikre dig, at hans rytme er nogenlunde ens hver dag. Det vil sige fast stå op tidspunkt uanset om det er hverdag eller weekend, faste spisetider osv. i løbet af dagen ligesom han skal puttes til fast tid både dag og aften. Det vil alt sammen påvirke hans indre ur og dermed hans fornemmelse for træthed og parathed til at sove, når han puttes.
Mange børn sover en længere nattesøvn, sover f.eks. 11-11.5 time om natten, men så sover de kun godt 2 timer i løbet af dagen. Så sover de f.eks. 45 minutter om formiddagen og en middagslur på 1.5 time… Jeres dreng sover mere om dagen og det må han gerne, men det gør naturligt, at hans nattesøvn så bliver det kortere. Det er derfor du ikke kan forvente, at han sover 11 timer om natten:)
Så… det vil være rigtig godt hvis du kan indføre en godnatgrød, så du sikrer dig, at han ikke vågner på grund af sult om morgenen. Du må gerne starte med at have ham på dit skød, når du putter ham, men prøv om du stille og roligt kan få ham over i egen seng, så han lige når at registrere, at det er der han puttes. Indfør gerne en putteklud og godnatsang, som kan følge med ham fra din favn og ned i sengen, når han flyttes og puttes. Vær opmærksom på ikke at give ham sut igen og igen hele natten - og at han evt selv skal lære at finde den - den kan evt. kobles til hans sutteklud. Øv adskillelse om dagen ved f.eks. at lege gemmeleg, så han stille og roligt får en bevidsthed om, at du stadig er der, selvom du ikke kan ses. Vær opmærksom på hans dagsrytme og hvad du kan forvente omkring søvn om natten. Giv ham den ekstra tryghed, som han beder om og være rolig omkring det at han søger dig ekstra - det hører med til hans alder og den store udvikling som han går igennem lige nu. Og så drømmer han rigtig meget hen mod morgenstunden…
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske